Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

wa76: Tack!

Usch jag hade streptokocker typ A så det blev penicillin. Yngsta sonen kom hem från skolan med feber och kräktes i natt och sambon känner sig något febrig och halsont så det sätter nog punkt denna cykel. Sjukdomarna rår vi inte på nu. Trist. Och snart är vabruari här.....

Nykär och Too tiki: Hur går det för er? Någon mens?

Anonym (Sanna): Välkommen!

• Monchichi

Vilket stöd! Vad gulliga ni är, Tack för alla krya-på-hälsningar, det värmer! Jag känner mig mycket bättre. Nu är vi tre av sju i familjen på penicillin. 6-åringen är värst som legat i sängen sedan i måndags em med avbrott för besök på vårdcentralen igår, han är helt sänkt och då vill jag ju bara ta hans illa så han kan få må bättre, om jag bara kunde. En till klagar på halsont så får se var detta slutar...

Nykär, Too tiki och zora: Vad tråkigt med mens, men samtidigt skönt så man får ladda om när det ändå visar minus. Som sagt, på´t igen, heja!

Too tiki: Ja visst blir man tokig på allt man läser. När jag tog Pergo (2007 och 2010) så var det bara dag 5-9 som gällde, men jag ifrågasatte ju inget heller utan var då nöjd att fått hjälp. Jag hade ingen egen ÄL. Vad sa läkaren i Danmark som skrev ut, börja dag 3? Det kanske är individuellt? Hur många omgångar har du utskrivet? Tänkte på hur du vågar labba och börja olika dag olika cykler. Så svårt och dumt att du inte kan få VUL så man vet hur man ska utvärdera.

• Monchichi

Nykär15: Vad gör man åt högt TSH? Låter som du äter något så det ska gå att lösa? Det är ju skönt om man har ett problem som går att påverka i positiv riktning. Men tar tid alltså?

Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf

• Monchichi

mysmammi: Vad tråkigt. Jag har aldrig haft missfall men föreställer mig att det känns värre än minus på stickan. Styrkekram.

wa76: Ojoj, husköp.. Förstår att det känns tufft runt omkring nu utan bebisverkstad. Minns hur jobbigt det var när det begav sig för oss, men det är många år sedan nu. Lycka Till med allt vad det innebär, och hämta nya tag när det lagt sig lite kring er kanske? Även om man så gärna vill så måste ju orken finnas också.

Anonym (Sanna): Kör hårt!

Too tiki: Hoppas du lyckas träffa ÄL, att mannen hinner hem! Vore ju för typiskt med Pergo och så inte hinna få till det.

Själv är jag lite likgiltig just nu. Vi hann ju inte med så mycket innan sjukdomar börja härja så hårt här så får väl se fram emot nästa mens och börja om. Har bokat en tid hos gyn i mitten på februari, och hoppas få se hur det ser ut där inne och veta om jag ö.h.t. har någon ÄL och om det finns något att göra.

• Monchichi

wa76: Alltså som jag läst i lite trådar så kan man ju säkert gå privat fast man är 39. Landstinget tar ju emot kvinnor under 40, men jag tror kanske inte man kan gå dit om man har 5 barn, så därför sökte jag upp en privat. Sen vad som händer det vet jag inte. Jag räknar med att bekosta besöket själv, men sen vet jag ju inte vad resultatet blir. Jag har ju blivit utredd tidigare och fått pco konstaterat, vilket innebär störd ÄL, så jag hoppas väl nu på att få se om det ser ut som jag har någon äl eller inte, och om inte så borde de väl kunna skriva ut äl-stimulerande preparat? Äh jag vet inte, jag kanske är godtrogen, men vi får se. IVF kommer inte bli aktuellt för oss. Jag får rapportera till dig när jag varit där så får du kanske något mer kött på benen om du vill boka en tid? Men det är ju några veckor kvar än. Jag bokade tiden på nätet och skrev som anledning att jag önskar graviditet men har så oregelbundna cykler som 24 - 44 dagar.

• Monchichi

Too tiki: Nej, varken äl-test eller temp. Jag var sugen på tempa, men när jag läste på så talar ju den om i efterhand att äl skett, då har jag ju missat det, om vi inte sexar varje dag då, men då fann jag inte riktigt poängen med att tempa? ÄL-test känns ju väldigt dyrt när cyklerna är så långa (upp till 44 dagar), kollade på apoteket och 10 test för 289 kr, är det såna du använder?

• Monchichi

Too tiki:Just ja, tur att mannen verkar hinna hem. Då blir det väl inte så tidig ÄL i cykeln? Det verkar ju bra.

• Monchichi

Nykär: Wow vilka bra nyheter du fick idag, det hade ju inte kunnat vara bättre. Lycka Till nu! Spännande! Det är väl just något sånt där som jag också skulle vilja veta, hur det verkligen ligger till för oss, och det är ju därför jag chansat och bokat tid.

Too tiki: Tack för dina kommentarer. Det var ju inte dyra stickor i jämförelse vad jag tittade på. Visar de någon slags stegring ett par dagar före eller missförstår jag? Jag skulle nog förbruka många varje månad då jag senaste halvåret haft cykler som varierat mellan 24 och 44 dagar. När börjar man testa då? CD 10? Hmm, ja det är ju förstås ett sätt att veta att man släpper då om jag skulle tempa.

• Monchichi

Too tiki: För en som aldrig använt tester och analyserat så mycket verkar det lite meckigt med stegringar. T.ex. testet som Anonym (Sanna) visade en bild på hade ju två streck, men det är inte positivt säger ni, hur ser testet ut när det är positivt? Sekret tror jag inte jag kan klura ut, känns inte tydligt på något sätt för mig.

Jag har fått en annan oro. Min sambo äter ju också medicin mot halsfluss, och på hans står det att man inte ska ta det om man är gravid eller planerar graviditet. Jag funderar ju förstås nu på hur det påverkar spermierna. Informationen är ju skriven utifrån ett kvinnligt perspektiv under rubriken Graviditet och amning. Någon som stött på detta tidigare? Jag åt Kåvepenin och den är ok vid graviditet men han tål inte penicillin och fick en annan som förhindrar bakterierna från att dela sig och på så sätt stoppa spridningen.

• Monchichi

Gröna Druvan: Vad tragiskt att läsa om tvillingen som inte klarade sig, beklagar! Skönt att allt nu ser bra ut för den andre. Jag känner verkligen med dig, har tvillingar själv.

Too tiki: Äntligen verkar du haft ÄL. Men inte kan väl dubbeldos Pergo göra äl senare? Varför skulle det kunna göra det tänker jag?

wa76: Vi verkar ligga ganska lika till i cykeln. När du skrev att du fått mer flytningar som brukar komma några dagar före mens så kände jag direkt igen mig, för precis så har jag känt av idag, och vill nog påminna mig om att det nog var så senast också. Inget jag tänkt på tidigare att det skulle vara tecken på inkommande mens, men är det individuellt eller är det vanligt att det är så; mer flytningar straxt innan mens?

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.