Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (Varför går det inte?) skrev 2018-02-23 17:57:31 följande:

Kan någon det här med antralfolliklar? Hur många ska de vara vid ett VUL?

Läste i min journal att de räknat 10 på varje äggstock. Är det bra? Dåligt?

Det är jätte bra. Du är väl 38 om jag minns rätt? Såvida äggkvaliten är bra så har ni bra chanser att hitta bra ägg om ni gör ivf. Kvaliten kan man ju aldrig veta, men 38 är fortfarande en ok ålder att göra ivf i. Några ägg av dessa anlag kanske inte mognar helt, men de flesta bör göra det. Och några blir inte befruktade, men ni får kanske tom något ägg till frysen plus nåt insatt.

Om jag varit du hade jag inte väntat med ivf, om ni har den ekonomiska möjligheten, och det inte tagit sig på länge. Kan du få din klinik å skriva ut kortison, som kan göra det lättare att ägget fäster?
  • smurfen 11
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2018-02-23 20:08:35 följande:

Ja, jag är 38. Nej, vi ska inte vänta. Vi har tid i mars på Carl von Linnekliniken. Så förhoppningvis kan vi dra igång med hormoner när jag får mens i april typ den 20:e. Vi har försökt 1,5 år utan resultat. 

Men de här 20 folliklarna, är det alltså de man har tillgång till då så att säga, är det altid ungefär samma antal eller kan det se helt annorlunda ut om en månad eller två? Kan det komma fram fler anlag när man stimulerar med hormoner?

Ursäkta dumma frågor.  

Visst finns det inget sätt att mäta äggkvaliteten?

Inga dumma frågor alls! Har själv gjort ivf, men är ingen expert. Så bra att ni ska köra igång nu. Antalet folliklar kan variera från månad till månad, men brukar inte variera med stora antal iaf. Inte när ni ska göra ivf redan nu, hade ni väntat ett år, kanske du hade haft 7,8 på varje sida. De dom ser när ni drar ig
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2018-02-23 20:10:43 följande:
    Har kortison några nackdelar?

ång är normalt de som kommer växa till sig.

Nej, det finns inget sätt att mäta kvalitèn tyvärr.

Om man tar långtidsbehandling och tar höga doser av kortison kan det skada både dig och barnet, säger 1177 och FASS. Men så höga doser tar man normalt inte vid ivf, dock är det få kliniker som är villiga att skriva ut det. Men om man har immunproblem kan de hjälpa, tänkte om du hade funderingar på om det är det som spökar för dig.

Jag hade också valt tre-pack då du har så bra afc och är 38, det har väl kliniken också sagt att det kan vara värt?
  • smurfen 11
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2018-02-24 13:54:11 följande:

Tack för förklaring. Jag har funderingar på immunproblem. Just eftersom allt ser så bra ut i övrigt liksom men inget händer. Alla prover är ju bra osv De gynekologer jag träffat har varit lite förvånade över att jag inte lyckats bli gravid. Samtidigt som de ju säger det här med att man inte kan veta äggkvaliteten. Men det finns ju inget i prover eller undersökningar som tyder på dålig äggreserv utan tvärtom. Jag får fråga Carl Von Linne kliniken om kortison. 

Har inte frågat kliniken om detta med trepack. Vi ska ju dit i mars så tänkte fråga vad de rekommenderar. 

Hos oss är allt ok också, det de kan kolla iaf. Jag misstänker också immunproblem då vi inte heller har fått till det på två år drygt. Jag är visserligen över 40, men nåt missfall borde dykt upp emellanåt kan man tycka med så många försök.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-01 08:48:46 följande:

Jag försvann visst från tråden igen. Gör stimulerade cykler igen, men förra månaden hade jag ÄL på fel sida - två superfina äggblåsor, suck. Är idag på CD6 och ska på VUL nästa vecka för att kolla. Satsar stenhårt på äggkvaliteten nu, så skulle det vara fel sida den här månaden får jag se det som en chans att öka kvaliteten ännu mer till nästa månad igen.

Läkaren skrev ut melatonin, som verkar kunna förbättra äggkvaliteten ganska dramatiskt i vissa fall. Så nu tar jag melatonin, dhea, Q10, multivitamin, E-vitamin, fiskolja, låg dos prednisolon (ökar till högre efter ÄL) + luninus efter ÄL +  trombyl vid eventuellt plus. Äter jättebra och motionerar lagom. Fast har gått ner lite i vikt och ligger på gränsen till undervikt så jag ska försöka äta mer nyttigt fett.

Känner att jag inte kan göra så mycket mer, kör hårt de närmaste månaderna så får vi se!

Hej igen:)

Jag är inte inne och skriver ofta längre, men läser en del. Vi har inte kommit iväg än, men i april/maj ska det bli av, försöker såklart hemma men hade nog inte äl alls denna cykel, test gav inget utslag. Är på dag 17 idag, och inte fått ömma bröst som jag alltid får efter äl.

Vad synd du hade äl på fel sida:( ! Hoppas verkligen på följande cykel nu när du satsar så mycket med mediciner.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-01 10:15:27 följande:
    Hejsan! Men april/maj är inte så långt borta. Tiden bara flyger fram, ju. Är allt förberett så att det bara är att köra? Jag hade ÄL på dag 30+ i januari. Det var riktigt segt. Vet inte om jag hade ÄL alls till slut egentligen, men det verkade som det. Hoppas det inte krånglar för dig. Kan ju säga att när jag upptäckte att jag var gravid med mitt första barn trodde jag inte att jag hade haft ÄL än. Brukade ha väldigt tydliga tecken men inte den gången. Just saying... Flört

Angående medicinerna är det bara melatonin jag lagt till, och har dubblat dosen dhea till 50 mg. Slarvade en del med de andra efter senaste missfallet i november, men har varit noga nu både för mig och mannen sedan januari. Det tar ju 3-4 månader att påverka äggkvaliteten, så vi får väl se.

Planen är att sluta med det mesta om några månader, fast fortsätta med de mest grundläggande tillskotten och fortsätta äta hälsosamt så klart.
    Tack för peppningen, tror dock jag inte haft äl, man känner ju tyvärr sin kropp efter flera år av testande å göra barn.

Oj äl på dag 30? Du brukar väl inte ha såna cykler? Jag slutar alltid testa dag 13 typ, för då har den alltid visat som senast.

Nä sant april maj kommer snart, bara en cykel bort, sen kan vi planera mer konkret. Allt är klart.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-02 11:18:04 följande:
    Nej brukar, aldrig ha långa cykler, aldrig ÄL senare än högst CD15. Så det var väldigt konstigt och frustrerande. Gjorde av med mängder av ÄL-stickor kan jag säga. Men fick till slut symptom som vanligt och typ stegring.

Du kan ju vara uppmärksam på ÄL-flytningar osv. i fall att.

Jag hade också försökt i flera år att få barn när jag blev gravid med första, hade stenkoll på kroppen, trodde jag. Det var månaden efter sista IVF-försöket så jag trodde att kroppen krånglade. Men det var tvärtom. Glad
    Märkligt, jag får aldrig meddelandden från denna tråd, att nån citerat eller skrivit. Men från alla andra.

Nåja, den cykeln var förhoppningsvis ett undantag för dig då!

Inte märkt några symptom på äl så då är mens på ingång, cd 21 idag, så söndag typ bör det vara dags.

Skulle du göra ul snart, eller snurrar jag till det nu!?
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-06 13:48:34 följande:
    Lycka till på onsdag! Låter positivt. Jag blödde när jag var gravid med mina barn och det gick bra ändå.
    smurfen 11 skrev 2018-03-05 18:37:17 följande:
    Märkligt, jag får aldrig meddelandden från denna tråd, att nån citerat eller skrivit. Men från alla andra.

Nåja, den cykeln var förhoppningsvis ett undantag för dig då!

Inte märkt några symptom på äl så då är mens på ingång, cd 21 idag, så söndag typ bör det vara dags.

Skulle du göra ul snart, eller snurrar jag till det nu!?
    Det är nog nån inställning du behöver ändra för att få meddelanden.

Några fler tecken på ÄL? Har du inte haft ÄL är det svårt att veta när mensen blir, men förhoppningsvis så fort som möjligt då.

Var på VUL idag och det var skit som vanligt. Hade anat att det skulle vara på fel sida eftersom det brukar vara det när jag får tidig ÄL. Men hade känt mycket på rätt sida också så hoppades att det skulle vara på båda sidor. Men det var bara en mindre på rätt sida, 15 mm. Ska ta lite extra gonal-f tre dagar för att ge den en chans att växa till sig och även urgalutran för att hindra tidig ÄL, men eftersom jag redan haft stegring är det väl för sent. Blir så trött!

Jag gör väl ett par stimulerade cykler till och då ska vi göra tidigare VUL och sätta in urgalutran tidigare. Kanske funkar bättre. Men börjar tröttna på alla sprutor. Orgalutranen är dessutom en riktig jävel.

Tycker lite synd om mig själv nu. Rynkar på näsan
    Men fy vad drygt! Fattar du blir skittrött på detta. Hoppas den blåsan på rätt sida växer till sig, håller tummarna hårt! Men menar du att du haft äl och släppt ett ägg redan, kunde hon se det, men orgalutran kan förhindra att nästa ägg på rätt sida inte släpper? Krånglig beskriving men hoppas du fattar:)

Tycker absolut du kan tycka synd om dig, det är så jobbigt:(

Orgalutran slapp jag, den såg ganska läskig ut dock...Körde Menopur och ovitrelle.

Nä inga tecken på äl, så inväntar mens, den borde väl komma kring samma tid ändå eller, eller brukar den bli oregelbunden om man inte haft äl?
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-06 14:34:36 följande:
    Ingen aning hur det blir med mensen... Men tror att man ofta brukar få sen mens om man inte får ÄL? Men det varierar säkert. Känner du inga tecken alls på att du kan ha haft ÄL?

Inget ägg hade släppt än, men eftersom jag fick stegring igår så är det på gång. Jag tror att orgalutranen verkar genom att förhindra stegringen, så det borde vara för sent att hindra ÄL. Men kanske kan förhindra att ägget på rätt sida släpper och låta det mogna till sig. Vad vet jag, jag gör bara som jag blir tillsagd...
    Cd 27 här och ingen spotting ens i sikte som jag alltid har en-två dagar innan, men små känningar här och där i kropp att mens är på g. Kanske blev det strul då jag antar ingen äl kom denna månad. Nope inga älkänningar alls...

Hur går det för dig?
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-07 08:57:55 följande:

Lite hopp kanske?

En kvinna som fick fyra barn mellan 42 och 46. Försökte bli gravid i nästan 20 år (och bara en äggledare!).

www.dailymail.co.uk/femail/article-2357909/A-midlife-fertility-surge-left-Louise-holding-FOUR-babies-40s-The-little-known-phenomenon-deliver-big-surprises.html

Tack:)

Var ju tvungen att läsa denna, helt fantastisk historia! Hoppet är det sista som försvinner!
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2018-03-13 10:30:46 följande:
    Har det hänt något för dig? Hoppas kroppen slutar krångla, man kan få såna där månader titt som tätt men inte så ofta. Hoppas jag...

Jodå, det är OK här. ÄL+7 idag, men det var ju på fel sida. Sedan fortsatte jag med sprutor några dagar till för att få den lilla äggblåsan på rätt sida att växa men jag har svårt att tro att det ska göra något när ÄL redan har varit. Tog Ovitrelle i torsdags. Men tror inte jag räknar med att något mer ägg har släppt, vill hellre börja med en ny cykel än att hålla på med lutinus i flera extra dagar. Måste planera lite inför påsk också, det riskerar att krocka med VUL.
    Anonym (Sanna) skrev 2018-03-09 10:37:47 följande:

Jag hade nog äl igår och hoppade på mannen direkt så kanske vi lyckades pricka in ändå. Men jag ställer in mig på nästa månad. Då ska vi köra järnet.

Några känningar...?
    Japp, mens kom dag 30. Ovanligt för mig men är kanske som du säger, äl skippade denna gång och då får kroppen fnatt. Haft en del kramper, är pangsjuk också så allt på en gång:) Synd dock förkylning kom nu, i början av cykeln...Det som är bra är att cykeln nu (om den inte strular mycket igen, fast åt andra hållet), så blir det bättre tajming med äd. Det blir antingen i april eller juni, kanske maj, beror lite på hur cykeln ter sig, ska ju klaffa med allt liv hemma.

Så nu ska du börja om med sprutor? Det är inte så du kan få något högre dos? Tänkte att det har större chans å stimulera nån på rätt sida?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.