38+ och försöker bli gravid.
Ett litet hopp har tänts!
Har magvärk och nu även ömma bröst vilket jag aldrig har annars...
Bim -4 idag
Ett litet hopp har tänts!
Har magvärk och nu även ömma bröst vilket jag aldrig har annars...
Bim -4 idag
OK äter man DHEA hela cykeln? Jag har tagit AMH-prov och har iaf en riktigt bra reserv, men däremot säger ju inte det något om kvalitén.
Vi har ju en plan gå vidare med IVF..men hade sååå hemskt gärna sluppit det ju då vi ändå lyckats bli gravid på egen hand två gånger förra året...hade nog ändå trott att Letrozolen skulle ge effekt på två omgångar då många verkar bli gravida med det och även ihop med Lutinus..innan har jag ju inte haft nån uppstöttning med mediciner men klarat det ändå..så varför går det inte nu??? Blä.
Hoppas iaf få svar på mitt TSH som jag lämnade för en vecka sen, hoppas innerligt att det har gått neråt..
Vet inte vad som hänt men jag skrev ett meddelande här igår till om DHEA men det verkar inte ha kommit in....
Jo man äter DHEA hela cykeln fram tills man plussar. Som jag förstått det bör man äta 75 mg per dag fördelat på morgon, lunch middag, tar man det senare kan man få svårt att sova. Falun fertilitetsklinik är den enda kliniken i Sverige som skriver ut DHEA och de vill att man ska ta tabletterna i minst 2 mån innan man gör IVF men på en del ställen står det 3 mån. Sen verkar det so att man ska ha uppehåll i 3 mån om man inte lyckats bli gravid och sen början man om på nytt igen. Tabletterna har tydligen effekt efter mans lutat precis som Pergo har.
Jag tog 25 mg igår vid lunchtid, sen 25 mg till vid middag. Jag kände ingenting så det verkar som att jag tål den dosen. En del klarar inte mer än 50 mg per dag vad jag förstått det som och det beror väl på hur mkt DHEA man har i kroppen innan man börjar.
Biverkningar är ofta fet hud, och en del får finnar. Har också läst om att cykeln kan bli annorlunda. En del med kort lutealfas får normal lutealfas vilket jag hoppas för min del då min normalt sett är kort numera. Andra har märkt att follikelfasen blir någon dag längre. Håller på att läsa för fullt om detta men lyckades tappa sidan jag var inne på igår där det stod jättemycket. Det jag mest funderar på nu är hur jag ska göra med progesteronkrämen. Den har ju förlängt min lutealfas men om jag vill kolla om DHEA har den effekt också kanske jag inte kan börja smörja med krämen förrän jag ev. har plussat...Vet inte om det är så klokt att göra så för risken är väl stor att jag får tunn slemhinna då med tanke på att pergo kan ha det som en biverkning?
Hoppas att du snart får svar på ditt TSH och att det är bra nu. Jag tror nog att du inne kommer ha några problem med att bli gravid och behålla ett barn när TSH är rätt för ditt var väl ganska högt?
wa76: Tack!
Usch jag hade streptokocker typ A så det blev penicillin. Yngsta sonen kom hem från skolan med feber och kräktes i natt och sambon känner sig något febrig och halsont så det sätter nog punkt denna cykel. Sjukdomarna rår vi inte på nu. Trist. Och snart är vabruari här.....
Nykär och Too tiki: Hur går det för er? Någon mens?
Anonym (Sanna): Välkommen!
KOnstigt när inlägg försvinner..men då förstår jag lite mer om DHEA. Intressant! Men jag hade nog skippat krämen första omgången isf och börjat vid ett plus, IVF-kliniker säger ju olika om att tillsätta progesteron, vissa vill ge direkt efter äl och så ska man sluta om man får plus, andra ska ta först från plus och sen forsätta ett tag och vissa efter ÄL och sen hela första trimestern. Min klinik säger progesteron från dag 22 och sen fram till v 14 om man blir gravid.
Segt med negativt, vet hur det är men vi får peppa varandra en cykel till!
Idag kom mensen så om ett par dgr blir det dubbel dos av pergo. Har dock en undran angående dagen man bör börja äta pergo...Har läst på flera ställen nu att om man vill ha många ägg då ska man börja på dag 3, men vill man ha bättre kvalité ska man börja dag 5. Är detta något du Nykär tex har hört något om?
Känns skönt att mensen kom nu så min cykel inte blev helt galen av pergo för det var jag orolig för då jag läst att en del inte fått mens efter första behandlingen.
Ja det är intressant och skulle det stämma borde det vara bättre att börja senare än dag 3. Jag ÄL ju mer el. mindre varje månad och som jag förstår det får man ju i regel fler ägg om man har egen ÄL när man tar pergo, än de som inte har egen ÄL.
Jag ska ju ta dubbel dos denna månad och det i sin tur borde ge ändå fler ägg tänker jag... Funderar på att börja dag 4 istället för 3 då jag läst att en del gör det. De ger ju en extra dag och skulle det påverka äggens kvalité så kanske det gör någon nytta, vad vet jag :) Vet inte ens om detta med bättre kvalité stämmer, det står ju så himla mkt om man börjar surfa runt så man blir ju alldeles snurrig av allt... :)
Mens här också... Hade bara 10-11 dagars luthealfas den här gången (testade med Äl test och tempar så vet när Äl var) Brukar alltid ha 13-14... suck.. är säkert nåt som är galet :(
Vilket stöd! Vad gulliga ni är, Tack för alla krya-på-hälsningar, det värmer! Jag känner mig mycket bättre. Nu är vi tre av sju i familjen på penicillin. 6-åringen är värst som legat i sängen sedan i måndags em med avbrott för besök på vårdcentralen igår, han är helt sänkt och då vill jag ju bara ta hans illa så han kan få må bättre, om jag bara kunde. En till klagar på halsont så får se var detta slutar...
Nykär, Too tiki och zora: Vad tråkigt med mens, men samtidigt skönt så man får ladda om när det ändå visar minus. Som sagt, på´t igen, heja!
Too tiki: Ja visst blir man tokig på allt man läser. När jag tog Pergo (2007 och 2010) så var det bara dag 5-9 som gällde, men jag ifrågasatte ju inget heller utan var då nöjd att fått hjälp. Jag hade ingen egen ÄL. Vad sa läkaren i Danmark som skrev ut, börja dag 3? Det kanske är individuellt? Hur många omgångar har du utskrivet? Tänkte på hur du vågar labba och börja olika dag olika cykler. Så svårt och dumt att du inte kan få VUL så man vet hur man ska utvärdera.
Härligt att du mår bättre nu :) Inväntar du ÄL nu, eller BIM?
Ja, det känns skönt att börja om på ny omgång nu :)
Läkaren i Danmark sa att jag ska börja mellan dag 3-5 så där var det inte så mkt hjälp :) Har ringt för att fråga skillnaden men han har ingen telefontid alls nu. Jag får gå på magkänslan och den säger mig att jag kanske ska vänta med att börja till dag 4, eller 5 iom att Nykär skrev att slemhinnan kan bli för tunn annars.
Jag fick 30 tabl utskrivet så hade jag bara tagit enkeldos hade det räckt i 6 mån. Nu ska jag ju börja med dubbeldos så jag får kvar en månad dubbel och en enkel. Läkaren sa att jag skulle ta dubbeldos om det inte blev något med enkeldos och det skulle inte vara några problem att få mer utskrivet om det behövdes.
Ja tunn slemhinna kan ge mindre mens...jag har mängder, så jag hoppas ju min slemhinna är i fint skick iaf.
Ja dag 4-5 låter väl vettigt. Har även läst om de som tar Letrozol under fler dagar. Men jag som tar dubbeldos håller mig till vad läkaren sagt, dag 3-7 och sen min spruta.
Väntar svar från kliniken, vill veta vad hon har för plan om det inte tar sig denna gången eftersom hon inte ville skriva ut mer Letrozol...jag vill ju ha stimulering OCH ÄL-spruta innan vi går på IVF..så jag kan känna att vi faktiskt testade allt och inte bara lite...just nu växer ju äggen sig fina, men jag vet ju faktiskt inte om det faktiskt släpper nåt...
Låter ju bra med riklig mens då så vi kan känna oss ganska säkra på att vi inte har något fel på slemhinnan i varje fall :)
Varför vill hon inte skriva ut mer Letrozol? Förstår att ni vill känna att ni testat allt innan ni går vidare med IVF med allt vad det innebär.....Tycker väl att dina TSH prover borde bli bra först och legat bra några månader innan ni ska prova något annat. Skulle det ändå inte ge något +, då först borde det bli aktuellt med IVF, inte förr. Håller tummarna för att ni plussar denna månad så ni slipper IVF för det är ju en ganska jobbig process och kostar ju en hel del som jag förstått det när man går privat...