-
OK, hoppas du slipper dem! Jag kände mig något nedstämd när jag tänker efter. I övrigt bara att äggstockarna jobbade, men det var ju en positiv känsla.Too tiki skrev 2016-12-12 10:50:44 följande:Jag har läst om de som fått väldigt jobbiga biverkningar av Pergo medan andra inte fått några alls, hoppas att jag tillhör den senare gruppen :)
-
Too tiki skrev 2016-12-12 12:28:24 följande:Jobbande äggstockar kan man stå ut med Håller tummarna att det går vägen för dig denna gången! Än har jag inte gett upp denna månad men var på väg igår då det kändes som mensvärk och tempen gick ner men idag gick den upp igen och ingen mens i sikte.
Skönt! Håller tummarna för er!
Jag vågar inte hoppas på nåt..önskar jag kunde veta att ägget faktiskt släppte spm det skulle. Blir det inget denna cykel så ska jag be om att få ta prov efter ÄL för att se att den verkligen blir av som den ska. Hade känts lugnare veta att det funkar liksom...just nu hoppas man bara.
-
Too tiki skrev 2016-12-12 13:49:24 följande:
Ber om ursäkt för långt inlägg nu men jag måste bara fråga dig och er andra här på FL om en del saker som jag inte har hittat någon info om på nätet..
Tempar du/ni också? Tycker det är svårt med tempningen för ibland har jag sovit väldigt dåligt och vissa dgr går jag upp tidigare och då blir tempen missvisande. Sen om jag tar ett glas vin då går min temp upp väldigt mkt dagen efter. Brukar discarde de dagarna men då riskerar man att det tar lite längre tid innan FF visar att man haft ÄL. Jag ska ju smörja med progesterall efter ÄL för att förlänga min korta lutealfas så för min del är det väldigt avgörande om jag kan se en temphöjning fort och det har jag inte gjort denna gången men om jag sätter en hög temp imorgon också då visar FF att jag hade ÄL den 13:e vilket stämmer bra överens med mina symptom och ÄL stickorna.
Igår fick jag som sagt en dipp i tempen och hade molvärk, funderar på om det ev. kunde vara en implantationsdipp även om det bara var cd 4 i såna fall? Har suttit och jämfört graviditets diagram på FF men tycker det verkar som om många har tempdipp runt den dagen, både de som är gravid och inte gravida. Ont hade jag i varje fall och idag har jag också lite molvärk men inte så mkt som igår. Skulle nog behöva ta time out från allt som har med nätet att göra för jag läser allt som går att hitta just nu och så börjar jag bli en riktigt testfreak :)
Måste också fråga er om ni vet vad som räknas som för kort tid mellan mensens första dag till ÄL? Förra månaden hade jag ÄL dag 10 enligt FF men den kan ev. ha varit dag 12 och denna ev. dag 13. Funderar på om 10 dgr är för kort tid för att ett ägg ska hinna mogna? Jag har bara hittat info om lutealfasen som inte ska vara under 10 dgr men inget om tiden före....
Skulle jag fått min ÄL dag 10 då hade jag en lutealfas på 11 dgr men om jag hade den dag 12 bara 9 dagars lutealfas. Denna månad skulle i såna fall bara bli 8 dgr om jag inte kan förlänga den med krämen ngt jag lyckades med förra månaden.
Ska försöka svara lite :)
Jag tempar inte så det kan jag inte svara på.
Angående cykeln så brukar tiden mellan mens och ÄL vara lite skiftande medan lutealfasen, den mellan ÄL och mens i stort sett alltid vara densamma för varje enskild kvinna. Så oftast är det alltså ÄL som varierar. Att ha tidigare ÄL ska nog inte vara problem, de mognar ju och släpper när de är redo och det kan variera beroende på hormonnivåer osv. Jag brukar ex ha ÄL på dag 12-14, nu denna gången på dag 13. Men när min cykel var störd efter MA hade jag äl en gång på dag 22 och nästa cykel på dag 28. Men lutealfasen var oförändrad båda de gångerna, 14 dagar som min brukar vara.
Jag tar med progesteron, fast vaginala som är väldigt starka, Lutinus. Så för mig har det vart superviktigt att få koll på ÄL. jag är rätt säker på att den var dag 13 och började med Lutinus igår på dag 16...så håll tummarna...livrädd jag börjat för tidigt. Men när jag tagit krämen har jag börjat dagen efter ÄL och det har ju gått bra, ändå blivit gravid två gånger på det sättet.
-
Too tiki skrev 2016-12-12 14:15:51 följande:
Tack för ditt svar, helt ovärderligt när man bara går och oroar sig för allt möjligt som jag gör nu :) en fråga till (ber om ursäkt). Kollar du med ÄL stickor? Jag kollar ju både temp och ÄL stickor för jag var osäker på när jag skulle börja om jag bara gick på stickorna då mina visar positivt i två dgr. Ska jag börja med krämen 24 tim dagen efter den första stickan visar positivt el. 24 tim efter den sista? Tror jag lyckades skjuta upp ÄL en månad för att jag tog för tidigt men kan ju inte vara säker på det men vill absolut inte ställa till det igen.
Måste försöka få tag på prog vaggisar också för jag tror inte krämen räcker för min del, i varje fall inte senare då jag förstått att det krävs mer om man lyckas bli gravid.
Jag hade tagit krämen efter sista positiva testet.
Jag tar bara stickor, du ser min upp och nedgång i ett inlägg högre upp. Så enligt testen var positivt ÄL-test på CD13 fm och sen blev det svagare igen.
Har du nån gyn som kan skriva ut starkare till dig? Blir jag gravid så ska jag fortsätta till minst v 14 och sedan nedtrappning, men jag fortsätter nog helst längre...får se vad läkaren säger när/om det blir aktuellt.
-
Too tiki skrev 2016-12-12 15:16:34 följande:Då gör jag som du :) Denna månad väntade jag med att smörja tills dagen efter den sista stickan visat positivt men föregående månad tror jag att jag kan ha börjat smörja två dgr för tidigt.
Får nog inget utskrivet men hittade en sajt på nätet där de säljer utrogesten 200 mg vaggisar och så säljer de också kapslar men de var på 100 mg. Hur mkt innehåller dina vaggisar? Har läst om sajten förut och de verkar tillförlitliga så jag vågar chansa att beställa därifrån för ingen verkar vilja hjälpa mig pga min ålder...MIna är 100 mg och jag ska ta tre om dagen, morgon, middag och kväll.
Jag går privat..även jag pga min ålder, är ju 40 när som. Men det är ju inget skadligt att tillföra iaf så klart du kan beställa.
-
bluebird6 skrev 2016-12-12 21:02:06 följande:okej, Har aldrig smärtor eller annorlunda flytningar så förutom att mensen kommer som en klocka nu ca var 4 e vecka så har jag liksom inte koll på nä ÄL är. Därför jag tänkte testa test:)
Men mitt mörkaste var lite rödare än din 13.
Nu har vi ju legat i sedan mensen var slut så blir det så blir det...
Bara vänta in Bim. Räknar väl med 22-23 för säkerhets skull så man inte testar alldeles för tidigt i onödan.
Tack för infon..Vad bra du fick så starkt! Jag får sällan det som sagt, men vart gravid 4 ggr så vet ju när min ÄL är ändå och vi ligger ju dagligen så chansen att missa toppen är ändå liten. Det gäller att hitta sin egen max i cykeln att jag ägglossade är jag rätt säker på just pga smärtan och sen har jag ju stimulerats med både Letrozole och Gonal-F denna cykel för att mogna äggen extra, så det stämmer bra med ÄL då den inträffar inom en vecka efter sista tabletten och sprutan och det gjorde den. Har ju egen ÄL men hon ville ge den en extra skjuts så den kom tidigare då den vart så sen två cykler efter MA och då hinner slemhinnan bli lite dålig och sämre chans för ägget att fästa. Och nu efter ÄL tar jag Lutinus så slemhinnan blir bra om det kommer ett befruktat ägg.
Så är inte så orolig egentligen över att mitt utslag blev som det blev på testerna. Hade svagare på min topp jag hittade när jag blev gravid i maj, då gick jag ju till v 13 så det funkade ju ändå. Nu vet jag ju att mitt TSH förmodligen var det som gjorde att mitt barn dog...så hemskt. Tänk om jag hade vetat.
Jag tycker alla borde få kolla TSH efter missfall för att hjälpa inför framtida försök..jag är glad vi sökte oss privat för jag ville göra ALLA prover för att försöka hitta vad som är fel. Är nu orolig att det inte hinner sänka sig tillräckligt om det skulle ta sig redan denna omgången...men ska dit om tre veckor igen för provtagning.
wa76 skrev 2016-12-13 07:16:11 följande:Oj, vilken fin stegring! Du skulle se mina stickor, gjorde i en månad, alla typ som någonting mellan din 2:a och 3:a! :P Hoppas verkligen det gick vägen denna gång!!Åh tack! Är så rädd krascha totalt och få en heldeppig julafton...även om jag försöker redan nu vara inställd på det, så har man ju ändå visst hopp inför varje BIM. Jag kommer väl börja testa runt 20:e så förhoppningsvis vet jag redan då hur det gått så jag inte får ett bryt..men vet jag ändå blir deppig när blodet väl kommer, så definitivt...
Tråkigt din mens kom, men skönt du har fått koll på tempningen! Jag är för lat för det..men vi har sex dagligen från mens till ÄL och en bit förbi med och sen får vi ju stimulering nu så jag får räkna med att ÄL funkar som den ska. Men tar det sig inte denna gång ska jag se om vi kan få ul att kolla blåsor nästa cykel och ev en spruta för att säkert lossa äggen. -
Mina är med rätt starka hela vägen efter äl till mens, de har ju iaf gått ner lite så tror inte du behöver oroa dig :)hannis skrev 2016-12-13 16:38:31 följande:
Alltså, jag förstår mig verkligen inte på det här med ägglossningstester. Jag verkar ha lika starka streck varje dag från äl till mens. Titta på mina tester från förra helgen (äl på söndagen) och sedan test från igår och idag. Det är ju nästan samma styrka. Någon som kan förklara?
-
Vet känslan...äl+7 här...så halvvägs, men brukar börja testa på äl+10 så det är ju redan på söndag :)bluebird6 skrev 2016-12-15 07:32:09 följande:
Cirka en vecka kvar till BIM.
Längtar.. Puh, väntan o väntan..
Tänk om man kunde få stoppa ett positivt test i mannens julstrumpa..;)
-
Äl+9...tror inte det blivit nåt och tveksam om jag vågar testa i morgon :(
-
Äl+10 har jag kunnat se nåt alla 4 ggr jag vart gravid...de ggr det är negativt känns det så drygt, hoppet rinner av en redan 4 dgr före mens liksom... just därför vet jag inte om jag har lust testa...Monchichi skrev 2016-12-17 21:52:31 följande:
hannis: Grattis! Hoppas vi andra får följa efter ditt exempel.wa76: Klart intressant med Natural cykles. Tack för tipset!
anna7607: Spännande! Håll sig borta tant röd!
Nykär15: Varför tror du inte det tagit sig? Du får skriva om ifall du ändå testar imorgon. Har du testat och fått plus före bim tidigare?
pimpim78: När väntar inte du mensen?
Bara en känsla om varför...vi prickade äl perfekt, men känns bara som vi kommer få vänta ännu mer på plus...