Inlägg från: bluebird6 |Visa alla inlägg
  • bluebird6

38+ och försöker bli gravid.

Monchichi skrev 2017-06-21 21:08:26 följande:

Åh vad skönt att allt är väl så här långt! Tidigt men lugnande att få se ett pickande hjärta innan vecka 7, trodde det var då man som tidigast såg det. Hoppas allt går vägen nu! Har du nytt vul inbokat framöver?

Ja, och det var en jättegullig läkare. Men när hon gjorde undersökningen sa hon att jag tittar först och så visar jag och pratar sedan. 
    Och det tog så låååång tid.
    Hann ju bli jättenervös. 
    Men då var det att den var så liten så hon ville mäta klart och så, men vi såg klart ett pulserande hjärta. Trodde inte heller det var möjligt så tidigt? 
    Förra gången såg vi i 6+6 och då tyckte läkaren att det var tidigt (inte bästa maskinerna) 
    Så jag hoppas att ett starkt pickande hjärta nu, betyder en stark graviditet.

Vul 10/7 igen.
    Ska lämna ett urinprov idag bara då jag tyckt det svidit lite. Och den skvätten jag lyckades få ur mig igår var ju egentligen tvungen att vara 4 h i blåsan, så det blir att lämna in morgonkiss. 
  • bluebird6

Jag är 39 år. Mannen är 35. 

Vi har försöktt få ett syskon till vår son i ca 3 år. Efter en del mf och 2 Ma är jag nu gravid ca v. 7.

• bluebird6
    Milou3 skrev 2017-06-28 13:07:39 följande:
    Åh grym info! Tack :)
    Allergisk astmatiker här. 
    Har du astma kan du reagera på acetylsalisylsyra, därav försiktighet med det. 

Trombylen har 75 mg varav tex en ipren har 500 mg så mängden är obetydlig.
    Så jag fick prova med försiktighet. 

Har nu ätit sedan mitt plus utan problem och jag är grymt överkänslig mot dikofenak tex.
  • bluebird6
    Milou3 skrev 2017-06-28 22:28:22 följande:
    När du skriver att du börjat när du plussat, menar du då ex direkt runt äl+10,11 ex? För mina två mf skedde exakt samtidigt, bim+2,3. Så det hinner göra verkan tänker jag.
    När det är så tidiga mf så är det säkerligen inte pga proppar. 

Utan trombylen är mot proppbildande i tex moderkakan och andra delar runt om. 

Fattade det som att det gör att fostret dör i senare veckor, för propparna förhindrar blodflöde/syre och det slutar utvecklas. Mina gryn har dött i v 8-9, de senaste gångerna. 

Jag fick det utskrivet när jag ringde gyn efter att ha plussat så, så bråttom verkade det inte vara. Detta var efter 4:e mf på på kort tid.
  • bluebird6
    3hjärtan skrev 2017-06-29 07:57:48 följande:

Lider med dig som haft 4 mf. Vad tufft. Har dom kommit igång av sig själv ? Har du behövt åkt in på sjukhuset?

2 tidiga i slutet av 15-16. De kom igång av sig själva. Typ plussade på bim och så gick det 1-2 veckors så fick jag en rejäl klumpblödning- 

2 Ma nyss. okt-16 och feb-17. 

Ena upptäcktes v. 9 på kontrollvul, då hade det precis slutat utvecklas. Hade kvar alla symptom och allt. Så jäkla onödig grej som kan hända det här med att kroppen inte fattar. Fick tabletter för att kroppen skulle fatta att det var kört, sedan cytotek för hemabort. Den gången gick det bra, inte så långt gången. Gjorde rejält ont hemma när livmoder öppna sig och slappnade av men sedan var det över efter ett dygn. Kontroll 1 vecka senare, då var allt ute. 

Det andra i feb i v.11 (10+6). Fick en kontroll pga av magsmärtor. 
    Då hade fostret dött v.8 ca. Så jäkla jobbigt då vi samma som gången innan varit inne och sett hjärtat picka på i v.6. Jag får kontroller pga cystbildning och vår historia då. 
    Då tyckte de att kroppen kanske fattat så bara cytotek och hem för hemabort. 
    Fruktansvärda smärtor men inget hände- Återkontroll 2 dagar efter. Inget hänt, då bokade de in skrapning direkt så det liksom skulle ta slut på eländet. Ville ju hem och fundera på om vi skulle försöka igen över huvudtaget och få sörja. 

Så skrapning blev det sista gången. In kl 10, tagit 3 cytotek kl 7. 
    Fullbokat på op så jag fick inte komma upp till förberedelse för operation kl. 13.30. 

Då hade cytoteken börjat verka och då hade jag skrika i högan sky ont. Alltså värsta jag varit med om och då ville de inte ge smärtstillande för op strax skulle starta. Blödde igenom 2 bindor på kort tid och låg bara och vred mig på britsen.
    nä fy, det hoppas jag slippa uppleva igen. 

Nu väntar jag på kontrollvul 10/7, sedan kub 31/7 om vi kommer så långt. 

7+4 idag
  • bluebird6
    Flisan41 skrev 2017-06-29 18:46:18 följande:

Det du beskriver önskar man ingen att behöva gå igenom... Fy så jobbigt att behöva slitas mellan glädje och förtvivlan så. Och fysiskt låter det inte heller kul Jag håller tummarna för dig!! Denna gång håller det förhoppningsvis hela vägen!!!

Tack så mkt. 

Kub om en månad. Hoppas så att vi kommer dit. 
    Vi har en väldigt barnkär son. Han fick en kusin i slutet av jan. Och just nu renoverar de hus så vi har haft barnet nästan 1 gång i veckan. Sonen bär, matar och gosar. kanske inte lika kul om an inte kan lämna tillbaka dem men men :) 
    Längtat efter syskon länge..
  • bluebird6

Håller tummarna för fler plus i juli:) 

Här sitter oron fortf hårt och lyckan över ännu en grav sitter lång långt inne. 
    Nytt Vul om 1 vecka. Hoppas på en bra start på semestern. 
    Närmar mig veckorna då de upptäckt de våra MA så mkt snurrar kring det. 

Igår var vi på sommarlovsfika hos svärmor.
    Hennes gubbes dotter var där. Och samma dag som vi precis fick reda på att vi förlorat ett gryn till så talade hon om att hon var gravid. Hell, de fick tom vår Ul tid som jag fick avboka snabbt. Samma bf och allt. 
    Nu är hon ju väldigt väldigt gravid v 34 typ. 
    Jag bröt ihop totalt och fick gömma mig på toa. Trodde inte jag skulle reagera så hårt, men helskotta vad avundsjukan rev i bröstet. Kändes som jag bar smärtan utanpå.. Kunde inte ens prata med henne. Suck. kändes asdumt.. 

Hoppas ni gravid mår bra och alla andras tur kommer snart. 

Hjärta

• bluebird6

Hej allihopa. 

Var inne på kontrollvul igår och det gick inte denna gången heller.
    Bekräftat dött foster. 
    Återkoll idag 13.30 för läkaren var själv så jag kunde inte ens få försöka avsluta det igår. 

Nattsvart här just nu och jag fattar inte vad som är fel.
    5:e mf/Ma nu och samma denna gången. Alla symptom är kvar och inga blödningar. Allt bara är kvar därinne. Varför fattar inte kroppen. Denna gång verkar det ha gett upp strax efter förra vul. Jag blir så arg på min kropp. Orkar inte mer. Suck

Nu fick jag progesteron och trombyl. Nån som har några mer tips?
    e vitamin vet jag nykär pratade om.
    Nån som har gränsvärden på tsh? Nån nämnde det för mig men jag har glömt. 

Jag funderar på överfertilitet. Jag blir ju gravid men tänk om även "dåliga" ägg befruktas då går det ju aldrig vägen. Hur vet man äggkvalite? 

Eller har vi sån otur att det är fel på fostren varje gång liksom? 

Är det ens nån ide att försöka mer? Vad kan man få för mer hjälp om man gör en utredning? 

Vi kan skippa allt deppigt för jag fixar inte det, utan kom med tips och pepp. vet faktiskt att man inte vågar försöka igen. Bara tänker på allas må liv som aldrig fått en chans.  
    jag vet att ni i stort sett alla varit här så jag vet att ni vet hur det känns och att ni lider med mig.  

• bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-07-11 13:06:11 följande:

Usch...vet inte vad jag ska säga, men sänder över en stor bunt med kramar Hjärta

Det jag har tagit är utöver Lutinus och Trombyl: 

E-vimin 100 mg (mängden i multivitaminerna är för låg) - utskriven på recept

Multivitamin
    Zink
    Magnesium
    Järn
    Folsyra

Gränsvärde för TSH ska inom fertilitetsvärlden ligga under 2, i vanliga vården säger de 4. 

Jag hade 4,9 och blev inte gravid igen förrän jag legat stabilt på 1,7 några månader. Tror att det har varit den största problematiken för oss med mf och MA faktiskt...vet ju inte hur högt det var när vi förlorade den lilla förra sommaren eftersom jag gjorde utredningen först tre månader efter. 

Nu sist låg det på 2,5 så jag har fått höja dosen ytterligare nu på Levaxin. 

Har du kollat TSH eller tänkte du göra det? Kan nog vara en jättebra sak att kolla upp om du inte redan har koll. Jag lämnar prov var 4:e vecka nu som gravid, innan lämnade jag var 6:e. Så på 4 veckor hade mitt gått från 1,6-2,5 så det var rätt stor skillnad. Så får lämna om drygt 3 veckor igen. 

Ge inte upp, det kommer gå och nu har du fått lite mediciner att stötta upp med. Jag tror ju att det gäller att hitta guldägget, vi vet ju inte riktigt kvalitén på våra ägg så här när vi är lite äldre, jag har ju ex bra AMH, men det betyder ju inte att äggen är bra tyvärr...de är ju fortfarande 40 år gamla Obestämd

tack, nej vad ska/kan man säga?!

Jag ringde Bm nu direkt idag. Mitt värde låg på 1.1 de 2 förra grav.

Denna hade jag inte inskrivning på förrän efter kub och vi skulle ta alla prover då. Orkade liksom inte sitta där och gå igenom allt innan vi nått kub iaf. Men jag har ju inga problem och har alltid legat ungefär där om jag minns rätt.

Fick tid för skrapning nästa tisdag. (bara en opdag på sommaren) jippie:( 
    Men läkaren tyckte vi kunde köra på om vi ville pga åldern. Han menade på att en utredning visar bara om det är nåt fel. Och det man kan få då är typ trombyl & progesteron. Och det kommer jag ju få igen.

fick du E vitamin utskrivet att börja ta direkt?
    Progesteron (mängd?) och trombyl från ÄL eller när? 

Känner mig liksom helt iskall: tror inte jag fattat än.
    Kul start på semestern att få sjukskriva sig för det här..

Tack för svaren, Nykär!  
  • bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-07-11 15:55:21 följande:

Jag förstår precis hur du mår...hela min semester förra året blev skit. Hann ha en vecka sen fick vi beskedet och hela skiten drog igång...lider så med dig. 

Jag fick E-vimin utskrivet och har ätit det ända sen november, man gör inget uppehåll och fortsätter med det till v 36 som gravid, det håller slemhinnan i livmodern spänstig och fin. Jag har ätit 100 mg (1 kapsel/dag)

Lutinus började jag med från ca 1 vecka efter ÄL. Tog 3 st om dagen (300 mg) morgon, lunch och kväll. Började trappa ner till 2/dag från 13+0 och 1/dag från 14+0 och sen 15+0 slutade jag helt. 

Trombyl tar jag en om dagen, den sa min gyn jag kunde ta hela tiden även medan vi försökte. Men jag läste om att det kunde försvåra infästningen av ett ägg om blodet var för tunt. Så jag började med dem först när jag fick plus. Tror de är på 75mg/dag. 

Ditt TSH verkar ju vara helt normalt. Jag har ju mått kass av mitt förhöjda och märker när jag får för lite Levaxin. Men innan jag visste nåt om det så satte jag inte mina besvär i nån relation till detta...hade inte en tanke på TSH ens eller att jag kunde ha problem....så ledsen att BM inte kollade det vid inskrivningen i v 6 med förra graviditeten...kanske var det högt redan då? 
    Nu på denna inskrivningen så berättade jag om allt förstås, hon hade tänkt ta TSH men vi skippade det eftersom jag hade tagit det bara en vecka innan (gör det privat nu då jag inte vågar låta det gå för lång tid mellan provtagningarna).

Hemskt du måste vänta så länge på skrapningen...du får inte testa med Cytotec hemma själv innan? Jag fick komma in dagen efter redan och sätta igång vårt, var ju tvungen göra det på sjukhus eftersom fostret var större än 12+...sen blev det ju en skrapning med två veckor senare, men den gjordes akut på natten...

Jag mådde så himla dåligt på cytotek sist.
    Första ma gick det bra, allt kom ut och det gjorde inte så ont. och allt var borta på återkontrollen.  
    Förra gången hade jag hemska smärtor 2 dygn hemma, inga blödningar alls. sedan på återkontrollen hade det inte hänt ett skit. så då blev det ju skrapning ändå.
    Plus att förra skrapningen drog ju ut så på tiden, så jag tog cytotek kl 7, skulle vara inne på op kl. 10.
    kl. 12 drog det igång knivar i magen och jag blödde som en stucken gris. Och då vågade de inte ge mig nån smärtlindring iom att jag skulle upp på op snart. 
    bara att det drog ut på tiden så först14 kom jag in. 

värsta timmarna i mitt liv. pojken tog 36 h att föda. Detta var värre. 
    Så de ville skrapa direkt denna gång och idag fanns inga op tider kvar. 

Lutinus är det vagiatorier? Vilken styrka? 300 mg progesteron? Mina cirone är bara 100 isf. 

ska be gyn om e vitamin och se om de skriver ut det. 100 mg. 

Okej, slutade ju med allt igår. Så ska se över mina mediciner igen. 

Suck det var inte så här det skulle bli.. 
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.