• Anonym (Panik!)

Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!

Vecka 29 nu, gjort 5 UL  och alltså sett bebben flera gånger levande. Men det känns inte som min kropp och min bebis utan bara en film jag tittar på. Känner sparkar varje dag, är stor som ett hus, har fått nästan alla grav.besvär som finns. Ändå säger jag aldrig " jag väntar barn" utan bara "är gravid". Det går bara inte in! För stort, för otroligt efter alla dessa år- och det som låter för bra för att vara sant kan ju inte vara sant tänker jag.

Igår fick jag veta att jag sätts igång senast 38+. Inte lång tid kvar alls m.a.o! Och det ger mig panik. Tänk om det faktiskt är så att vi kommer få barn? Har ju inte alls hängt med i tanken utan istället vare dag- och framförallt på nätterna- bara varit inställd på ett missfall till. Visserligen har vi köpt en del så det fattas inte mycket rent praktiskt, men gå så långt som att tänka att vår bebis faktiskt kommer ligga i den sängen det går bara inte. Jag vågar helt enkelt inte tro...

Hur har ni andra stortvivlare gjort? Fattat det först när barnet fötts eller?

• Svar på tråden Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!
  • Dimitra

Jag var i v 32-33 nånting innan jag helt plötslig en dag insåg att det skulle flytta in en tredje person hos oss och behöva plats. Kläder fanns redan, skötbord uppställt, spjälsäng i sovrummet etc etc men det var först den dagen jag insåg att det var på riktigt och på livstid

Jag gjorde 9 UL under den graviditeten, men det var ändå aldrig som att det var jag som låg på britsen utan att jag kollade på film

Det fixar sig ska du se. Har man väntat i åratal på graviditeten är det väl inte så konstigt om det blir abstrakt när den väl sker

The Dimitra universe.
  • Anonym (Panik!)
    Cyanea skrev 2016-09-16 13:50:17 följande:
    Förstår dig helt och hållet. Idag tror jag knappt på att jag varit gravid. Min dotter sparkade mig gul och blå inifrån, hon var fruktansvärt våldsam - ändå kunde jag knappt fatta det XD Konstigt hur man funkar, men det är väl som ni är inne på i tråden, att man liksom stänger av och blir nollställd. 

Synd att det inte finns något bra, men det är säkert inte nödvändigt. För mig var det bra, men det är så olika från person till person. För dig kanske det är toppen att sitta här och reflektera tillsammans med andra eller gå och känna på bebisens saker. Ett litet steg som jag tyckte var toppen var att skriva på förlossningsbrevet. Man måste självklart inte ha ett, men jag hade en del farhågor och önskemål. Det hjälpte att få ner det i skrift, då kändes det som att det var på gång. Av någon anledning älskade jag att gå och dra i barnvagnen vi köpt (vilken i och för sig inte kom hem till oss förrän 2 veckor före BF) och fantisera om vårt lilla barn i den. Vi hade även en overall i fleece som vi bestämt att hon skulle ha på vägen hem (hon föddes i vintras), den tyckte jag om att hålla i och pyssla med. Och jag ÄLSKADE att boa! Trots att vi visste mycket väl att hon inte skulle ha användning av ett eget rum på LÄNGE inredde vi det till barnkammare - enbart för att visualisera och boa.

Utsätt dig inte för något du inte orkar, vet själv hur vedervärdigt det är att sitta stilla när man är höggravid. 

Jag kunde inte låta bli att skratta högt om det du skrev om att du blir lika chockad varje gång du ser dig i spegeln XD Så var det för mig också! Än värre var det när jag var uppe och sprang på toa på nätterna. När jag går tillbaka in i sovrummet blir det en skugga mot dörren och varje gång jag såg kulan på min skugga ställde jag mig och stirrade på den ;) 

Du verkar ha en väldigt sund inställning till föräldraskap. Jag tror inte att det kommer bli några problem för dig. Det är den största klyschan någonsin, men kärleken man känner för den lilla skatten man får med sig hem är obeskrivlig. Jag grät så jag hulkade när vi lämnade BB och de inte tog tillbaka bebisen från mig. Jag grät hela vägen hem i bilen och grät ännu värre när jag visade henne runt i vårt hem för första gången. Helt overkligt, helt underbart, helt fantastiskt. 
    Min lille skrutt sparkade 6 veckor på raken mot kissblåsan så nu när h*n ändrat läge och det känns mycket mindre saknar jag nästan det. Ju mer liv i magen desto tryggare känner jag mig. Glad Jag pratar med honom/henne också, men det är ändå som om det gällde nån annan. La ut bild på magen på F.B och fick så många gilla, men tar ändå inte riktigt åt mig.

Jag har börjat sy lakan och köpt nästan allt utom barnvagn. Vill ha en speciell sort, men orkar knappt leta och än mindre resa och titta fast vi tänker som så att december är vi inte ute med barnet i alla fall så det hinns väl med. Förlossningsbrev har b.m eller läkaren inte ens tagit upp än. Har bara sagt att jag inte vill ha ks om det går undvika, men visst har jag andra önskemål också. Kan dock inte tänka så långt riktigt och absolut inte så långt som att åka hem med min bebis! Jag brukar inte gråta av lycka utan snarare flina fånigt. Tungan ute
  • Anonym (Panik!)
    Dimitra skrev 2016-09-16 13:56:37 följande:
    Jag var i v 32-33 nånting innan jag helt plötslig en dag insåg att det skulle flytta in en tredje person hos oss och behöva plats. Kläder fanns redan, skötbord uppställt, spjälsäng i sovrummet etc etc men det var först den dagen jag insåg att det var på riktigt och på livstid smile2.gif

Jag gjorde 9 UL under den graviditeten, men det var ändå aldrig som att det var jag som låg på britsen utan att jag kollade på film smile5.gif

Det fixar sig ska du se. Har man väntat i åratal på graviditeten är det väl inte så konstigt om det blir abstrakt när den väl sker smile1.gif
    Jag väntar varje dag på den dagen när det ska gå upp! Glad Tänker ju inte ens att det är en bebis i magen utan... ja, jag vet inte vad faktiskt! Kallar barnet han och bebben, men det är bara ord. Inte verklighet liksom. UL är väldigt verklighetsfrämmande, de tycker nog jag är rätt kall när jag ligger där, men jag kopplar ju inte skärmen med min mage! Jag ser den tjockmagade bjässen- det är en stor bebis jag väntar!- och ser allt levandes, men fattar inte att det sker inne i mig. Tur andra upplevt samma-då slipper jag känner mig helt knäpp. Flört
  • Anonym (Panik!)

Inte gått upp än- med bara 5 veckor kvar!  Köper saker och pysslar, men har ännu inte tänkt tanken att en bebis och  just minbebis ska använda grejerna. Det kopplar inte alls.

• Anonym (a)

Oj vad jag känner igen mig. Jag var förberedd på ALLT utom ett friskt barn. Det var för osannolikt att min kropp skulle kunna producera något sådant. Tyvärr hängde känslan kvar och jag hade svårt att knyta an till mitt barn, men jag har förstått att det är vanligare att det löser sig när barnet väl kommer. De tips jag har är att prata med din partner (om du har en) om hur ni vill ha det när barnet kommer, även om jag vet att det är svårt att föreställa sig. Lyssna på låtar som får känslorna att gå igång. Tvätta och vik kläder. Titta på youtube-videos om första tiden. Och NJUT av din sista tid för dig själv :)

• Anonym (Panik!)
    Anonym (a) skrev 2016-10-19 20:41:20 följande:
    Oj vad jag känner igen mig. Jag var förberedd på ALLT utom ett friskt barn. Det var för osannolikt att min kropp skulle kunna producera något sådant. Tyvärr hängde känslan kvar och jag hade svårt att knyta an till mitt barn, men jag har förstått att det är vanligare att det löser sig när barnet väl kommer. De tips jag har är att prata med din partner (om du har en) om hur ni vill ha det när barnet kommer, även om jag vet att det är svårt att föreställa sig. Lyssna på låtar som får känslorna att gå igång. Tvätta och vik kläder. Titta på youtube-videos om första tiden. Och NJUT av din sista tid för dig själv :)
    Men du trodde i vart fall på en levande bebis? Jag har ju svårt att tro ens det. Blir det friskt utöver levande ser jag bara det som en bonus! Prata med maken som prompt påstår att vi ska ha barn går inte. Det vet han ju inte alls! Det vet ingen gravid! Man vet när det skett. Så vi är inte på samma nivå milt sagt... Tappat all inspiration till att fixa just nu. "Tvingades" av maken att fixa babykorgen idag med hjälp av vänner. Kläderna är fixade sen länge. Mår extremt dåligt jämt dessutom så finns inget att njuta eller vara glad av.  Allt känns bara blä...
  • Anonym (a)

Fråga din bm om du kan få tid hos en anknytningspsykolog. Det finns såna i många landsting och de är fantastiska.

• Triloppin

Jag har lätt att bli gravid men hade ändå svårt att fatta första gången. Jag förberedde mig genom att tvätta, stryka och vika bebiskkäder, sticka små koftor och bygga skallror.

• Ingrediensen

Mitt tips är ändå att börja testa tanken på ett levande barn med jämna mellanrum annars kan det bli en sån chock så att du lättare hamnar i förlossningsdepression.

Jag fick det med mitt första barn och när jag nu (14 år senare) väntat i fyra år på barn så liksom tvingade jag mig till katastroftankar genom hela graviditeten och hela tiden haft en inre handlingsplan när det skulle visa sig att hjärtat stannat osv - allt för att skydda mig själv mot mer smärta. Men tack vare den där första förlossningsdepressionen så insåg jag mot slutet att nu var det dags att ta till mig barnet i tanken och sluta att tvångsmässigt frammana katastofscenario, för första tiden och anknytningen ville jag inte missa igen, det är det inte värt.

Så inte minst för barnets skull så tycker jag att du ska börja visualisera barnet i din mage. Kanske när du lagt dig på kvällen, försöka tänka dig hur han/hon ligger där inne och också ska sova, prata lite med det, snart ses ni osv.

Men genom att du skrivit detta inlägg tror jag du förstått att det börjar bli dags att åtminstone testa tanken på att det kommer att gå bra. Så att det inte blir ett antiklimax. Det är nu det börjar!!

• Triloppin

Håller med om förslaget att prata med bebisen i magen. Jag hade glömt det, men det gjorde jag ofta med första barnet. (Med andra mådde jag så pissigt att barnet glömdes bort lite. Det gick bra ändå.)

Svar på tråden Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!