• Anonym (Panik!)

Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!

Vecka 29 nu, gjort 5 UL  och alltså sett bebben flera gånger levande. Men det känns inte som min kropp och min bebis utan bara en film jag tittar på. Känner sparkar varje dag, är stor som ett hus, har fått nästan alla grav.besvär som finns. Ändå säger jag aldrig " jag väntar barn" utan bara "är gravid". Det går bara inte in! För stort, för otroligt efter alla dessa år- och det som låter för bra för att vara sant kan ju inte vara sant tänker jag.

Igår fick jag veta att jag sätts igång senast 38+. Inte lång tid kvar alls m.a.o! Och det ger mig panik. Tänk om det faktiskt är så att vi kommer få barn? Har ju inte alls hängt med i tanken utan istället vare dag- och framförallt på nätterna- bara varit inställd på ett missfall till. Visserligen har vi köpt en del så det fattas inte mycket rent praktiskt, men gå så långt som att tänka att vår bebis faktiskt kommer ligga i den sängen det går bara inte. Jag vågar helt enkelt inte tro...

Hur har ni andra stortvivlare gjort? Fattat det först när barnet fötts eller?

• Svar på tråden Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!
  • Anonym (Panik!)
    LFF skrev 2016-09-14 14:48:42 följande:
    Jag tror till och med att det dröjde tills tvillingarna var ett par veckor innan jag "på riktigt" förstod att det var MINA barn! Jag hade lyckats få två välskapta barn! Efter 5 år av försök, ett missfall och ett MA. Trots att jag vetat sen v8 att jag väntade tvillingar så vågade jag inte ens börja tro att det skulle gå vägen förrän efter RUL. Trots otaliga ultraljud där jag såg bebisarna leva rövare så var det fortfarande extremt overkligt. Och även om jag började hoppas efter RUL så fanns det ändå tvivel där bakom, att det inte skulle bli levande bebis den här gången heller. Men det gick vägen och snart fyller odjuren 3 år. Jag har ingen aning om vart dessa tre år tagit vägen, det har gått så ofantligt fort.
    Så skönt att veta att fler än jag tänkt så här "knäppt"!  Glad Det finns inget som tyder på att det inte skulle gå vägen och läkaren tyckte absolut vi skulle vara glada nu och förbereda oss för bebisen, men det är ju så svårt! Ni köpte allt och förberedde er rent praktiskt också, men du tog inte heller in tanken på att verkligen få barn alltså? Blev förlossningen en chock då eller tog du det ungefär som jag tar allt nu-jaha,nu är de ute? Jag bara konstaterar saker rent krasst, jag känner liksom ingenting. Fast det är klart man kommer känna lycka när bebben föds,fatta mig rätt, men första tanken blir nog-ojdå, vad hände var det sant?!
  • Anonym (Panik!)

Tack alla! Lovar svara mer utförligt sen, mår inte bra nånsin och nu i denna värme kan jag knappt tänka en klar tanke.

• Anonym (Panik!)
    LFF skrev 2016-09-15 12:01:59 följande:
    Ta hand om dig! Ta en sval dusch :)
    Min solälskande sida säger gå ut i solen, men kroppen skriker nej!  Tungan ute  Blir nog inne trots allt och dusch för eller senare idag.
  • Anonym (Panik!)
    Cyanea skrev 2016-09-14 15:22:31 följande:
    Jag kände likadant. Kunde absolut inte ta in att vi ÄNTLIGEN skulle få vårt barn. Det lilla som gick in i huvudet under graviditeten kom ungefär i v. 35/36, då fick jag storskälvan över att det snart var dags ;) När de på förlossningen sa att hon var på väg ut på allvar (alltså precis före krystningarna) grät jag och var 100% säker på att jag var mitt i en underbar dröm. 

Jag tror inte att det gör något att du inte förstår. Hur ska man förstå det största som hittills hänt en? Men det gör ingenting. Du kommer att klara det galant. Det är det här du förberett dig för. 

Det som jag tyckte gav mig mycket under graviditeten var att gå på t.ex. profylaxkurs. Vår kurs var superbra, men jag tror att även om den varit rätt kass hade jag ändå fått mycket med mig. Det gjorde allt mycket verkligare när man satt där tillsammans, en massa tjocka kvinnor med sina partners och pratade om förlossning. Kanske vore det något för dig? 

Min dotter är 7 månader nu, och jag skulle nog inte påstå att jag än idag förstår att hon är min. Och det gör ingenting. Varje dag slår hon andan ur mig för att hon är så himla fin och gör mig så glad och jag är så överväldigad att få vara hennes mamma. Kanske gör det inget att känna overklighetskänslor ett tag. Du kommer fixa detta galant <3
    Skönt att andra tänkt likadant och också fått smått panik! Det känns bara lite dumt att ha missat hela graviditeten p.g.a tvivel, men det kanske inte gör nåt i längden. Tyvärr finns inga kurser här. En föreläsning på hela 3 timmar på sjukhuset och det orkar jag verkligen inte. Återstår böcker för att förbereda sig så gott det nu går. Inser bara att jag är gravid när andra påpekar det och frågar hur jag mår. Hemma blir jag nästan lika chockad varje gång jag passerar spegeln och ser min enorma mage! FörvånadSkrattande Tittar på grejerna vi köpt ibland och undrar om vi får användning för dom... Kanske går in lite mer närmaste tiden med alla täta besök hos b.m och läkare och UL.

Har en vän som fick barn för drygt 2 år sen efter många om och men och hon kan fortfarande känna att  det är konstigt att barnet är hennes! Inget ovanligt kanske för oss som fått kämpa- men desto större glädje sen. Glad
  • Anonym (Panik!)
    Cyanea skrev 2016-09-14 15:24:08 följande:
    (Sen ska jag inte sticka under stol med att det inte bara varit lyckokänslor, det är överväldigande att få barn på alla sätt och vis. Ibland är man panikslagen, ofta känner man sig fruktansvärt otillräcklig, i perioder är man frustrerad. Men det tror jag att alla föräldrar känner, hur mycket eller lite de än förstår att de ska bli föräldrar, det kan man nog inte "förbereda bort".)
    Jag är absolut inte så naiv att jag tror det blir en evig lycka varje sekund varje dag. Men grundlyckan kommer ju finnas där vilket är det viktiga. Hjärta  Att man sen kommer gå runt som en zombie ibland och gärna hivar över en tjurig 2-åring till pappan när han kommer hem från jobbet är ju en helt annan sak. Tungan ute
  • Anonym (Panik!)
    LFF skrev 2016-09-14 15:47:26 följande:
    Ja, vår BM och läkarna var jättenöjda med killarnas utveckling i magen men det fanns ändå tvivel. Vi förberedde allt vad vi kunde.

Förlossningen var en mardröm i sig. Killarna gick full tid så på BF fick vi åka in till BB för igångsättning. Det tog 40 timmar innan de var ute och då slutade det med snitt ändå pga att min kropp var helt körd i botten. När jag lagom hade sytts ihop och hörde "Allt är ok" så kollapsade min kropp och hamnade i chock så jag blev blå och började tokskaka. Så första dygnet var jag ifrån barnen och låg på IVA då man först misstänkte att jag hade fått en allergisk reaktion på de läkemedel jag fått. Det kan också ha bidragit till den här känslan av att jag inte ritkigt förstod att det var MINA barn som var där. 

Jag förstår helt och fullt din känsla av krasst konstaterande och jag tvivlar inte alls på att du kommer att känna saker när väl liten är ute.
    Tvivel är nog helt naturligt om man fått kämpa mer än vanligt. Tur allt gick bra ändå trots jobbig förlossning och lite knasig start! Jag ska försöka föda vaginalt om det bara går, men det får bli som det blir-ut kommer de ju. Glad
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (Grattis) skrev 2016-09-14 18:59:40 följande:
    Stort grattis till barnet! Ert barn. Ditt eget barn! smile1.gif
    Tack så mycket! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (...) skrev 2016-09-15 12:25:34 följande:
    Haha min dotter är 5 veckor och jag fattar inte ens att jag varit gravid :) Det löser sig när bebisen tittar ut. Jag är en jättebra mamma även om jag knappt kan tro att det är sant att jag har barn. Jag var rädd att jag skulle få förlossningsdepression. Jag grät inte ens på tredje dagen då ALLA gråter (sa folk till mig iaf). Lycka till med din bebis! Oroa dig inte mer nu! Njut av din graviditet :)
    Jag har ju verkligen inte hängt med. Det jag kämpat för i 10 år är snart här och jag fattar noll! Blir nog lika här att jag knappt nånsin kommer fatta att vi fått barn. Mirakel är inte ett nog stort ord. Det här är sånt som bara inte händer såna som mig. Drömmer Tack så mycket!  Solig
  • Anonym (Panik!)
    frökenjag skrev 2016-09-15 12:37:29 följande:
    Jag hade, som du, i princip stängt av mina känslor och vågade inte tro på att jag skulle få hålla min friska levande bebis i mina armar. Vi hade allting iordning här hemma men det var känslorna som inte riktigt hängde med. Förlossningen drog igång och gick mycket snabbare och smidigare än jag räknat med så helt plötsligt hängde bebis över barnmorskans arm och jag fattade ingenting. Frågade tillochmed: "Men, vad gör jag nu?" "Jaa, det är klart så du kan lägga dig och mysa med lillplutt!" Sakta men säkert har det sjunkit in att bebis är här :)
    Det är rätt uttryckt-stängt av. Jag är rätt nollad känslomässigt. Alla kamp och all sorg dessa år har satt djupa spår-och då kan man inte ta in när det man längtat efter så otroligt länge äntligen händer! Förvånar mig inte alls om jag kommer reagera precis som du när barnet väl är fött. Hoppsan liksom! Skrattande Men det kommer ju  gå upp för en-om inte annat när man åker hem och vi själva har ansvar för det lilla plytet. Glad
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (Fiol) skrev 2016-09-15 12:40:47 följande:
    Men grattis!
    När till och med vi som väldigt lätt böir gravida kan ha svårt att förstå så är det inte konstigt om du har det.

Och. Det gör inget alls om poletten inte trillat ner förrän barnet fötts! När det än händer så blir det underbart för dig!
    Alla kanske blir mer eller mindre förvånade när de får barn. För mig är det dock en sån utopi så jag vet inte vad jag ska jämföra det med. Jag har större tro att den mest inbitne ungkarl ska gifta sig vid 57 års ålder eller att alla kvinnor som börjar försöka få barn vid 40 ska hinna få minst 3 barn. Om vem som helst annars hade varit gravid i v.30 hade jag ju självklart sagt åt dom att de skulle få barn- men det gäller liksom inte mig. Underbart är bara förnamnet! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Panik!)
    Cyanea skrev 2016-09-16 13:50:17 följande:
    Förstår dig helt och hållet. Idag tror jag knappt på att jag varit gravid. Min dotter sparkade mig gul och blå inifrån, hon var fruktansvärt våldsam - ändå kunde jag knappt fatta det XD Konstigt hur man funkar, men det är väl som ni är inne på i tråden, att man liksom stänger av och blir nollställd. 

Synd att det inte finns något bra, men det är säkert inte nödvändigt. För mig var det bra, men det är så olika från person till person. För dig kanske det är toppen att sitta här och reflektera tillsammans med andra eller gå och känna på bebisens saker. Ett litet steg som jag tyckte var toppen var att skriva på förlossningsbrevet. Man måste självklart inte ha ett, men jag hade en del farhågor och önskemål. Det hjälpte att få ner det i skrift, då kändes det som att det var på gång. Av någon anledning älskade jag att gå och dra i barnvagnen vi köpt (vilken i och för sig inte kom hem till oss förrän 2 veckor före BF) och fantisera om vårt lilla barn i den. Vi hade även en overall i fleece som vi bestämt att hon skulle ha på vägen hem (hon föddes i vintras), den tyckte jag om att hålla i och pyssla med. Och jag ÄLSKADE att boa! Trots att vi visste mycket väl att hon inte skulle ha användning av ett eget rum på LÄNGE inredde vi det till barnkammare - enbart för att visualisera och boa.

Utsätt dig inte för något du inte orkar, vet själv hur vedervärdigt det är att sitta stilla när man är höggravid. 

Jag kunde inte låta bli att skratta högt om det du skrev om att du blir lika chockad varje gång du ser dig i spegeln XD Så var det för mig också! Än värre var det när jag var uppe och sprang på toa på nätterna. När jag går tillbaka in i sovrummet blir det en skugga mot dörren och varje gång jag såg kulan på min skugga ställde jag mig och stirrade på den ;) 

Du verkar ha en väldigt sund inställning till föräldraskap. Jag tror inte att det kommer bli några problem för dig. Det är den största klyschan någonsin, men kärleken man känner för den lilla skatten man får med sig hem är obeskrivlig. Jag grät så jag hulkade när vi lämnade BB och de inte tog tillbaka bebisen från mig. Jag grät hela vägen hem i bilen och grät ännu värre när jag visade henne runt i vårt hem för första gången. Helt overkligt, helt underbart, helt fantastiskt. 
    Min lille skrutt sparkade 6 veckor på raken mot kissblåsan så nu när h*n ändrat läge och det känns mycket mindre saknar jag nästan det. Ju mer liv i magen desto tryggare känner jag mig. Glad Jag pratar med honom/henne också, men det är ändå som om det gällde nån annan. La ut bild på magen på F.B och fick så många gilla, men tar ändå inte riktigt åt mig.

Jag har börjat sy lakan och köpt nästan allt utom barnvagn. Vill ha en speciell sort, men orkar knappt leta och än mindre resa och titta fast vi tänker som så att december är vi inte ute med barnet i alla fall så det hinns väl med. Förlossningsbrev har b.m eller läkaren inte ens tagit upp än. Har bara sagt att jag inte vill ha ks om det går undvika, men visst har jag andra önskemål också. Kan dock inte tänka så långt riktigt och absolut inte så långt som att åka hem med min bebis! Jag brukar inte gråta av lycka utan snarare flina fånigt. Tungan ute
  • Anonym (Panik!)
    Dimitra skrev 2016-09-16 13:56:37 följande:
    Jag var i v 32-33 nånting innan jag helt plötslig en dag insåg att det skulle flytta in en tredje person hos oss och behöva plats. Kläder fanns redan, skötbord uppställt, spjälsäng i sovrummet etc etc men det var först den dagen jag insåg att det var på riktigt och på livstid smile2.gif

Jag gjorde 9 UL under den graviditeten, men det var ändå aldrig som att det var jag som låg på britsen utan att jag kollade på film smile5.gif

Det fixar sig ska du se. Har man väntat i åratal på graviditeten är det väl inte så konstigt om det blir abstrakt när den väl sker smile1.gif
    Jag väntar varje dag på den dagen när det ska gå upp! Glad Tänker ju inte ens att det är en bebis i magen utan... ja, jag vet inte vad faktiskt! Kallar barnet han och bebben, men det är bara ord. Inte verklighet liksom. UL är väldigt verklighetsfrämmande, de tycker nog jag är rätt kall när jag ligger där, men jag kopplar ju inte skärmen med min mage! Jag ser den tjockmagade bjässen- det är en stor bebis jag väntar!- och ser allt levandes, men fattar inte att det sker inne i mig. Tur andra upplevt samma-då slipper jag känner mig helt knäpp. Flört
  • Anonym (Panik!)

Inte gått upp än- med bara 5 veckor kvar!  Köper saker och pysslar, men har ännu inte tänkt tanken att en bebis och  just minbebis ska använda grejerna. Det kopplar inte alls.

• Anonym (Panik!)
    Anonym (a) skrev 2016-10-19 20:41:20 följande:
    Oj vad jag känner igen mig. Jag var förberedd på ALLT utom ett friskt barn. Det var för osannolikt att min kropp skulle kunna producera något sådant. Tyvärr hängde känslan kvar och jag hade svårt att knyta an till mitt barn, men jag har förstått att det är vanligare att det löser sig när barnet väl kommer. De tips jag har är att prata med din partner (om du har en) om hur ni vill ha det när barnet kommer, även om jag vet att det är svårt att föreställa sig. Lyssna på låtar som får känslorna att gå igång. Tvätta och vik kläder. Titta på youtube-videos om första tiden. Och NJUT av din sista tid för dig själv :)
    Men du trodde i vart fall på en levande bebis? Jag har ju svårt att tro ens det. Blir det friskt utöver levande ser jag bara det som en bonus! Prata med maken som prompt påstår att vi ska ha barn går inte. Det vet han ju inte alls! Det vet ingen gravid! Man vet när det skett. Så vi är inte på samma nivå milt sagt... Tappat all inspiration till att fixa just nu. "Tvingades" av maken att fixa babykorgen idag med hjälp av vänner. Kläderna är fixade sen länge. Mår extremt dåligt jämt dessutom så finns inget att njuta eller vara glad av.  Allt känns bara blä...
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (a) skrev 2016-10-24 18:40:43 följande:
    Fråga din bm om du kan få tid hos en anknytningspsykolog. Det finns såna i många landsting och de är fantastiska.
    Och de kan garantera mig ett levande barn? Nä, just det...  Det är det det handlat om hela graviditeten- man kan inte tro efter alla motgångar. Jag är en sån som aldrig tar ut glädje i förskott och anser att hopp är djävulens påfund. Hoppas man och är positiv och det inte blir så har man slösat både tid och energi. Bättre nollställd anser jag eller tro det värsta och det kanske blir lite bättre. Men det har under mina år på jorden aldrig blivit bättre! Varför skulle det bli det nu? Vissa barn måste dö-det säger statistiken.

Även om jag velat prata med nån hade jag aldrig orkat. Jag ligger nästan hela dagarna med smärta.
  • Anonym (Panik!)
    Ingrediensen skrev 2016-10-24 19:13:12 följande:
    Mitt tips är ändå att börja testa tanken på ett levande barn med jämna mellanrum annars kan det bli en sån chock så att du lättare hamnar i förlossningsdepression. Jag fick det med mitt första barn och när jag nu (14 år senare) väntat i fyra år på barn så liksom tvingade jag mig till katastroftankar genom hela graviditeten och hela tiden haft en inre handlingsplan när det skulle visa sig att hjärtat stannat osv - allt för att skydda mig själv mot mer smärta. Men tack vare den där första förlossningsdepressionen så insåg jag mot slutet att nu var det dags att ta till mig barnet i tanken och sluta att tvångsmässigt frammana katastofscenario, för första tiden och anknytningen ville jag inte missa igen, det är det inte värt. Så inte minst för barnets skull så tycker jag att du ska börja visualisera barnet i din mage. Kanske när du lagt dig på kvällen, försöka tänka dig hur han/hon ligger där inne och också ska sova, prata lite med det, snart ses ni osv. Men genom att du skrivit detta inlägg tror jag du förstått att det börjar bli dags att åtminstone testa tanken på att det kommer att gå bra. Så att det inte blir ett antiklimax. Det är nu det börjar!!
    Om barnet dör har jag slösat tid på det och det vill jag inte. Slösat så många år redan på att försöka få barn... Just därför jag inte kostat på barnet nästan nåt heller. Secondhand och arvegods så vi inte lägger ner så mycket på det. Har ju redan kostat nästan 400000 att få till. Vi har så vi klara oss ifall vi får barn och det får räcka. Visualisera nåt man aldrig trott funnits. Det är ju bara fånigt. Finns barnet och föds levande är det en annan sak.
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (a) skrev 2016-10-24 23:08:13 följande:
    Jag känner igen din ton från andra forum, du har skrivit om det här förut. Det är väldigt svårt att veta vad du vill få ut av att skriva på fl när du har så otrevlig ton mot de som försöker hjälpa till. En uppriktig fråga: Vad vill du få ut av denna tråd?
    Och vad  vinner du på att hoppa på mig då?!  Jag dör snart av oro och ångest, men det fattar inte du din empatilösa mänska!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Gå själv och kämpa i 10 år, få 5 missfall och lev med oro i 8 månader och kom sen och säg att livet leker! Du har ALDRIG mått så dåligt som jag-garanterat! Och ska alltså inte yttra dig. Du är anmäld f.ö!
  • Anonym (Panik!)
    Ingrediensen skrev 2016-10-27 09:51:16 följande:
    Så många års negativt tänkande tror du väl ändå inte att du kan vända över en natt, när du väl fått ditt barn?? Det är därför människor gång på gång råder dig att gå och prata med nån - inte för att garantera dig ett levande barn men för att ge dig ett bättre liv. Nu ska du även ansvara för en ny liten person, givetvis kommer du att föra över allt ditt negativa tänkande på han eller hon. Hur vill du vara som förälder? Det är nu det gäller, du har inte tid att missa det första året för att du mår alltför dåligt psykiskt. Detta är inget jobb du vill ta tag i när bebisen är hos dig! Du säger att du bara stängt av och är nollställd (vilket jag också var en stor del av min graviditet), det är dags att komma ur det och börja känna igen. Anledningarna är: 1. Du löper stor risk till förlossningsdepression 2. Anknytningen blir försvårad 3. Ditt barn får en sämre start med en mamma som inte är känslomässigt närvarande Och som någon tidigare sa; det här tänkandet som du har kan du fortsätta med hur länge som helst, det finns alltid något att vara orolig för eller att se negativt på. Det är bara du som kan förändra ditt sätt att se på tillvaron (inget barn kan göra det åt dig). Och eftersom du inte vill prata med proffs måste du lyfta dig ur det på egen hand!
    Men hur elaka får folk vara egentligen?! En psykiater sa en gång till mig att hans erfarenhet av ofrivilligt barnlösa är att deras depression gör över i samma sekund barnet fötts. Och du beskyller mig för att bli en dålig mamma? Hur har du mage?! Slutar skriva här. Tänk efter vad ni gör mot en stackare som jag. Fy skäms!!!!!!!!!!!!!! Ovanpå att må uselt fysiskt, oroa mig hela tiden och gruva mig för de här sista veckrona ska jag stå ut med er. Betackar mig.
Svar på tråden Hur ska jag fatta att vi nog kommer få barn snart?!