• hondendärtjejen

Läxor..

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

• Svar på tråden Läxor..
  • hondendärtjejen
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 09:03:27 följande:

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

Läxtips ska det såklart stå längst ner
  • Carambolan

Vi har haft som huvudregel att barnen alltid gör läxor samtidigt som en förälder lagar middag. Då finns det tid att småprata runt läxorna och man kan absolut lyssna på läsläxa och skala potatis samtidigt. Det viktigaste tror jag är att få in det som en fast rutin varje dag. Mina lågstadiebarn har ofta suttit med i köket och ritat eller hjälpt till med maten även när de inte har läxor, för att det blivit en mysig stund.

• sextiotalist

Kan han berätta varför han blir så arg när han ska göra läxorna?
    Fråga honom hur han vill att ni ska lägga upp det?

• Minimalen

Jag skulle prata med läraren om det finns möjlighet att göra läxorna på padda eller dator. Detta brukar de flesta barn tycka är roligare, och då tar det inte emot lika mycket.

• hondendärtjejen
    sextiotalist skrev 2016-09-14 09:09:44 följande:

Kan han berätta varför han blir så arg när han ska göra läxorna?

Fråga honom hur han vill att ni ska lägga upp det?

Han säger att han får ont i huvudet och blir arg på hjärnan när han gör fel. Det är tråkigt och han vill hellre vara ute med sina kompisar eller leka. Jag har sagt det om han gör läxorna först får han leka sen men det bråkas ändå, för han hatar skolan och läxorna, men det är aldrig några problem att gå dit och jag har inte hört nåt från läraren att det är några problem. Han har gjort bra syntester i skolan så han borde väl inte behöva glasögon?
  • nuharjagbytt

Kan det vara så att eftersom han kan läxan tycker han det är onödigt att göra den?

Jag hade jättesvårt att få sonen att göra läxor när han redan fattat hur han skulle göra. Det är så länge sen nu så jag kommer inte riktigt ihåg men tror inte läsningen var ett så stort problem.

Däremot matten fick vi sätta äggklocka så han satt koncentrerad en stund och fick göra annat en stund men det var nog lite senare på läsåret.

• hondendärtjejen
    Minimalen skrev 2016-09-14 09:14:57 följande:

Jag skulle prata med läraren om det finns möjlighet att göra läxorna på padda eller dator. Detta brukar de flesta barn tycka är roligare, och då tar det inte emot lika mycket.

Ja det skadar ju inte att fråga!
  • nuharjagbytt
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 09:25:28 följande:

Han säger att han får ont i huvudet och blir arg på hjärnan när han gör fel. Det är tråkigt och han vill hellre vara ute med sina kompisar eller leka. Jag har sagt det om han gör läxorna först får han leka sen men det bråkas ändå, för han hatar skolan och läxorna, men det är aldrig några problem att gå dit och jag har inte hört nåt från läraren att det är några problem. Han har gjort bra syntester i skolan så han borde väl inte behöva glasögon?

Nu han du skriva inlägg när jag författade mitt så detta hade jag inte läst när jag skrev.

Angående glasögon så skulle det i så fall vara han är långsynt det märks inte på vanliga tester då man ser bra på långt håll. Jag hann bli 18 år innan dom kom på det och hade då fått huvudvärk mot slutet av vårterminen i många år.
  • hondendärtjejen
    Minimalen skrev 2016-09-14 09:14:57 följande:

Ja det skadar ju inte att fråga!
  • hondendärtjejen
    nuharjagbytt skrev 2016-09-14 09:32:58 följande:

Nu han du skriva inlägg när jag författade mitt så detta hade jag inte läst när jag skrev.

Angående glasögon så skulle det i så fall vara han är långsynt det märks inte på vanliga tester då man ser bra på långt håll. Jag hann bli 18 år innan dom kom på det och hade då fått huvudvärk mot slutet av vårterminen i många år.

Ok! Ja, jag ska iofs ha läsglasögon när jag läser.. Kanske ska kolla synen också
Svar på tråden Läxor..