Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Läxor..

Kan han berätta varför han blir så arg när han ska göra läxorna?
    Fråga honom hur han vill att ni ska lägga upp det?

• sextiotalist
    Furstinna skrev 2016-09-14 10:51:04 följande:

Hade liknande problem med min dotter. Hennes problem var att hon helt enkelt kunde allt och förstod inte poängen med att göra lätta saker som inte ger henne något. Vi gjorde som deal att hon gör alla läxor på fritids så är hon helt fri när hon kommer hem. Funkar utmärkt. När det gäller matten så är hon precis som mig och räknar ut allt i huvudet men kan inte visa på papper hur hon kommer fram till lösningar och under matten i skolan försöker dom nu att hjälpa henne att visa hur hon tänker istället för att hon ska behöva sitta med böckerna. Jag är oerhört glad att dom till skillnad från skolan jag gick i låter henne göra på sitt sätt.

Nickar igenkännande. Just detta att de inte kan se vitsen att öva på något man redan kan känns igen.
    Nu behövde sonen all träning hemma eftersom han var sen med att knäcka både mattekoden och läskoden. Men vi skippade faktiskt läxorna (speciellt läsläxan var nästan så det förstärkte hans problem, där ryckte mamma in som utbildad speciallärare och letade rätt på gammalt material och det fungerade).
    Matten skötte jag.
    Men dessa problem blev mer påfallande när han kom upp i högre stadier, då övning och repetition var viktigt för t.ex språkinlärning.

Jag tror man tidigt måste börja med att vissa saker måste man upprepa, även om man tycker man kan det och så kan man jämföra med en annan grupp, musiker, som tränar skalor, sångare som tränar uppsjungning, idrottsmän som repeterar "enkla" saker. Dvs alla måste träna på de tråkiga och lätta sakerna för att bli bra på det som är svårare
Svar på tråden Läxor..