Inlägg från: hondendärtjejen |Visa alla inlägg
  • hondendärtjejen

Läxor..

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

• Svar på tråden Läxor..
  • hondendärtjejen
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 09:03:27 följande:

Min son är 7 år och har gått i ettan i 3-4 veckor och får en läsläxa, en matteläxa och en skrivläxa i veckan. Det är upprepning på det som gjort i skolan och intw särskilt svårt och tar inte så lång tid. Men det är såå bråkigt när vi ska sätta oss! Han dunkar huvudet i boken, slår sig i ansiktet, gråter, svär och är arg och slarvar och kladdar på pappret.

Det spelar ingen roll om vi gör det innan eller efter maten, direkt när vi kommit hem eller om han får leka/vila/se på tv först. Det tar så mycket energi och ork och jag blir arg till slut fast jag verkligen försöker sitta bredvid och stötta och trösta.

Och när han väl gör det ordentligt så är han jätteduktig och gör precis rätt, så han kan men jag förstår inte varför det blir så bråkigt!!

Varje läxa kanske tar 10 min att göra, men med bråk och tjafs så sitter vi i nästan 1.5 timme..

Nån som har grymma lästips! Börjar bli desperat!

Läxtips ska det såklart stå längst ner
  • hondendärtjejen
    sextiotalist skrev 2016-09-14 09:09:44 följande:

Kan han berätta varför han blir så arg när han ska göra läxorna?

Fråga honom hur han vill att ni ska lägga upp det?

Han säger att han får ont i huvudet och blir arg på hjärnan när han gör fel. Det är tråkigt och han vill hellre vara ute med sina kompisar eller leka. Jag har sagt det om han gör läxorna först får han leka sen men det bråkas ändå, för han hatar skolan och läxorna, men det är aldrig några problem att gå dit och jag har inte hört nåt från läraren att det är några problem. Han har gjort bra syntester i skolan så han borde väl inte behöva glasögon?
  • hondendärtjejen
    Minimalen skrev 2016-09-14 09:14:57 följande:

Jag skulle prata med läraren om det finns möjlighet att göra läxorna på padda eller dator. Detta brukar de flesta barn tycka är roligare, och då tar det inte emot lika mycket.

Ja det skadar ju inte att fråga!
  • hondendärtjejen
    Minimalen skrev 2016-09-14 09:14:57 följande:

Jag skulle prata med läraren om det finns möjlighet att göra läxorna på padda eller dator. Detta brukar de flesta barn tycka är roligare, och då tar det inte emot lika mycket.

Ja det skadar ju inte att fråga!
  • hondendärtjejen
    nuharjagbytt skrev 2016-09-14 09:32:58 följande:

Nu han du skriva inlägg när jag författade mitt så detta hade jag inte läst när jag skrev.

Angående glasögon så skulle det i så fall vara han är långsynt det märks inte på vanliga tester då man ser bra på långt håll. Jag hann bli 18 år innan dom kom på det och hade då fått huvudvärk mot slutet av vårterminen i många år.

Ok! Ja, jag ska iofs ha läsglasögon när jag läser.. Kanske ska kolla synen också
  • hondendärtjejen
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 10:34:18 följande:

Så kör vi med!

Med tillägget: bråka om läxorna så får du städa badrummet istället. För om jag måste ringa läraren och prata om att du inte gjort läxan, så hinner jag inte städa badrummet efter maten.

Det brukar ta skruv! Inte en enda gång har toaskrubbning lockar mer än läxan...

Haha, ja det är ju bra! Får prova det!
  • hondendärtjejen
    Snowgirl skrev 2016-09-14 11:32:15 följande:

Går det att göra delmål? Min dotter har inte läxor än, men ibland "orkar" hon inte gå hem. Nu funkar det jättebra sen jag sa att vi skulle gå till nästa lyktstolpe och sen berömma varandra och dunka varandra i ryggen. Nu sätter hon upp målen själv när vi är på väg hem från något

När han har skrivläxa tex så ska han skriva stora A och lilla a. Lät honom göra stora först för att göra lilla dagen efter och det tyckte han var helt ok just då. Sen blev det ju lika mycket bråk dagen efter ändå..! Så att dela upp det var inte bra.

Vi har provat att göra en del av läxan ta paus och fortsätta efter en bensträckare men det var inte bra det heller.
  • hondendärtjejen

Timertipset var smart, då vet han ju att det kommer ta slut när det ringer.

Muta med godis vill jag intw då kommer han vilja gå godis efter varje läxa..

Ska prata med fröken ocksp med så jag vet hur det funkar i skolan och om han kan sitta där nån eftermiddag!

• hondendärtjejen

Vi satte oss med läsläxan igår, men det blev massa gråt och tandagnisslan.

se, le, el, sol, sa var det han skulle läsa..

• hondendärtjejen
    nuharjagbytt skrev 2016-09-15 09:12:02 följande:

Är det bara de orden utan sammanhang? Antar att det är bilder iallafall.

Det kanske blir roligare om ni pratar runt orden eller gör meningar så får han läsa när det dyker upp? Det kan även vara roligare att skriva orden och läsa högt samtidigt.

Om jag förstod rätt så jobbar Montessori så att de lär sig läsa genom att skriva.

Det är en bild där dom gör det som står med orden liksom. Dom lär sig bokstäverna i en annan ordning än vanliga abc ordning.

O,S,A,L,E för att dom ska kunna bilda ord av bokstäverna dom lärt sig
  • hondendärtjejen
    nnnnnnnn skrev 2016-09-15 13:34:24 följande:

Var toalettstädning mer lockande?

Glömde av.. Amningshjärna och sömnbrist tack vare lillasyster. Ska prova nästa gång
Svar på tråden Läxor..