Inlägg från: nuharjagbytt |Visa alla inlägg
  • nuharjagbytt

Läxor..

Kan det vara så att eftersom han kan läxan tycker han det är onödigt att göra den?

Jag hade jättesvårt att få sonen att göra läxor när han redan fattat hur han skulle göra. Det är så länge sen nu så jag kommer inte riktigt ihåg men tror inte läsningen var ett så stort problem.

Däremot matten fick vi sätta äggklocka så han satt koncentrerad en stund och fick göra annat en stund men det var nog lite senare på läsåret.

• nuharjagbytt
    hondendärtjejen skrev 2016-09-14 09:25:28 följande:

Han säger att han får ont i huvudet och blir arg på hjärnan när han gör fel. Det är tråkigt och han vill hellre vara ute med sina kompisar eller leka. Jag har sagt det om han gör läxorna först får han leka sen men det bråkas ändå, för han hatar skolan och läxorna, men det är aldrig några problem att gå dit och jag har inte hört nåt från läraren att det är några problem. Han har gjort bra syntester i skolan så han borde väl inte behöva glasögon?

Nu han du skriva inlägg när jag författade mitt så detta hade jag inte läst när jag skrev.

Angående glasögon så skulle det i så fall vara han är långsynt det märks inte på vanliga tester då man ser bra på långt håll. Jag hann bli 18 år innan dom kom på det och hade då fått huvudvärk mot slutet av vårterminen i många år.
  • nuharjagbytt
    hondendärtjejen skrev 2016-09-15 08:55:17 följande:

Vi satte oss med läsläxan igår, men det blev massa gråt och tandagnisslan.

se, le, el, sol, sa var det han skulle läsa..

Är det bara de orden utan sammanhang? Antar att det är bilder iallafall.

Det kanske blir roligare om ni pratar runt orden eller gör meningar så får han läsa när det dyker upp? Det kan även vara roligare att skriva orden och läsa högt samtidigt.

Om jag förstod rätt så jobbar Montessori så att de lär sig läsa genom att skriva.
Svar på tråden Läxor..