Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Abort, ska det alltid vara gratis?

Rumpkulla skrev 2016-09-16 09:08:41 följande:
    Även de som inte är kreditvärdiga?
    Är studenter kreditvärdiga?
    Hur mycket ska skattebetalarna skjuta till för att bekosta administrationen av alla obetalda fakturor? 
    Inte vet jag. Vad kostar CNS administrationen? Mindre än vad det skulle kosta att betala studenternas levnadsomkostnader antar jag, annars är det såklart ingen vits.
    Statliga lån må vara fördelaktiga för låntagaren, men kostar det verkligen staten mindre än att låta någon genomgå en abort kostnadsfritt?
    Kostar det inte mindre är det såklart bättre att betala rakt av. Men det är en annan fråga än TS.
    Först kanske man bara skall fundera på om det är rimligt att statliga medel skall gå till sådant som Kropps klättringsolyckor och dylikt.

• oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:12:48 följande:
    För att ha barn eller att göra abort
    Barnbidrag finns redan.
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:41:47 följande:
    Fast ett barnbidrag räcker inte till ett barn
    OT, hur vi tar hand om barn i vårt samhälle är en annan fråga.
    Wikings skrev 2016-09-16 09:41:47 följande:
    om.du är så fattig att du inte har råd att betala för abort

Läs tillbaka, man kanske kan lösa det med fördelaktiga lån.
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 09:46:57 följande:
    Det blir oavsett billigare för samhället om abort är gratis än att barn föds in i socialbidrag
    Hur vet du det? 
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 10:04:50 följande:
    Ett barn kostar miljoner att uppfostra och om samhället får stå för den kostnaden så är det billigare att bekosta en abort
    Var har du fått iden att samhället skall bekosta uppfostran av barn ifrån? Barn är nödvändiga för att ett samhälle skall fungera, vårt samhälle har redan system för att stödja föräldrar med barn. En helt annan fråga än TS.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 10:13:10 följande:
    Från verkligheten? Det är inte tandfén som betalar för barnomsorg, skola, förskola, högskola, vård, BUP och barnbidrag.
    Har du synpunkter på vilket stöd staten ger till barn så kanske du skall starta en tråd om det. 
    Eller menar du på att barn är en belastning för samhället rent generellt? Då är du nog ute och cyklar som vanligt
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 10:22:23 följande:
    Jag tror du missförstod vad jag svarade på:

Nja, även om det är vänsterns högsta önskan att samhället skall uppfostra alla barn så är det inte så i verkligheten som tur är  
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 10:04:50 följande:
    Ett barn kostar miljoner att uppfostra och om samhället får stå för den kostnaden så är det billigare att bekosta en abort
    Frågan var väl hur du vet att det är billigare. Är barn alltid en kostnad för samhället? Tycker du alla barn borde aborteras så att samhället slipper betala? Låter lite knas eller hur
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 10:41:59 följande:
    Jag tycker alla aborter skall va gratis för det är billigare för samhället så.
    Hur vet du att det är billigare för samhället så?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 10:49:19 följande:
    För att det finns exempel där abort blivit tillåtet,
    Nu har du nog missförstått TS, det handlar inte om att förbjuda abort.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 10:55:50 följande:
    Att sätta en prislapp är i praktiken att förbjuda för en del. Har man inte råd så har man inte råd, och då blir det galgar eller föda oönskade barn som gäller, båda med stora risker för utökade kostnader.
    Om du vill visa att det blir dyrare får du visa det. Att en viss kostnad, eventuellt bokostad med lån, skulle medföra högre kostnader för staten än att betala direkt. Till att börja med kan man ju låta dom som kan betala betala, ingen extra kostnad.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 11:04:01 följande:
    Bortsett då från att det krävs en rätt seriös administration för att hålla reda på vem som kan betala eller inte, och den sortens byråkrati tar tid. 
    Verkligen, visa det då. En parkeringsvakt bryr sig inte om en bilägare kan betala eller inte, bara att skriva ut en faktura. Kan man inte betala så kan man inte.

Nu tror inte jag att kostnaderna för en eventuell abort är den springande punkten för någon som vill göra en abort utan att själva aborten är det klart övervägande skälet till att undvika en.
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 11:44:34 följande:
    Det har du redan frågat och jag svarat 
    Tja, du svarade inte på hur du vet. Var skaffar du din statistik hur många som skulle undvika abort pga att det kostar en slant, var är statistik på att barn som tillkommit efter undvikande av abort(dvs alla barn) skulle vara en kostnad för samhället i stort.
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 13:03:27 följande:
    Jag behöver ingen statistik för att tycka någon.
    Skriv då att du tycker så eller så. Viss skillnad mot att påstå saker som om det vore fakta.
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 13:19:55 följande:
    Nej det står inte vem som ska göra avgränsningen, men nån måste ju göra den och avgränsningen handlar ju om moral och inget annat 
    Det handlar om ekomomi och inte moral. Och nej, man bhöver inte tala om var gränsen går bara för att man kan se att en gräns kunde vara bra. 
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:32:13 följande:
    Så vad är det för mening med att ta betalt om man inte behöver betala? 
    Av samma skäl som parkeringsvakter skriver parkeringsböter. Vissa betalar trots allt.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:42:00 följande:
    Du menar det där som numer blivit helt absurdt, då lapplisor SKA böta för en viss mängd pengar? 
    Nej, jag menar det jag skrev. Skicka en faktura, om den inte betalas så går den till kronis. Har du inga pengar är det strunt samma, finns inget att utmäta.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:42:00 följande:
     knappast praktiskt att ha en byråkrati för att driva in mindre pengar än vad byråkratin i sig kostar. 
    Visar det sig att det kostar mer så är det såklart ointressant. Fast nu gäller det inte hur det skall fungera utan om det är önskvärt. Att du tror det kommer kosta mer är också ganska ointressant eftersom du bara gissar. eller kan du visa upp lite fakta om dina påståenden?
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 16:00:45 följande:
    Det är väl självklart att om ts modell skulle införas måste man sätta nån form av gräns?
    Ja, men först kan man diskutera om en gräns alls är något att ha. Sedan kan man definiera gränsen.
    Om det inte handlade om moral utan bara om pengar kan man höja taxan för alla alternativt låta taxan vara inkomstprövad.
    Ja precis. Höja taxan, inkomstprövad eller behovsprövad som ts är inne på.
    Jag anser inte att att kvinnor som gör abort ska behöva redogöra för sina skäl och få dessa skäl bedömda är förenligt med fri abort.
    Ja, du anser det ja. Fast det är väl argumenten som är det viktiga och inte vad du anser.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 16:12:13 följande:
    Du har fortfarande inte berört den ekonomiska huvudfrågan - vad är poängen om byråkratin blir dyrare än att bara låta aborterna vara "gratis"?
    Du får visa att det blir dyrare då.

Jag säger att om det blir dyrare är det ointressant, om det blir billigare kan det vara intressant. Försök häng med nu.
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?