Anmälan till trygghetsgrupp
Idag fick jag hem ett papper gällande en incident som skett i skolan. Mitt barn har, tillsammans med ett annat barn betett sig illa mot en pedagog i skolan. De har sagt otrevliga saker och betett sig allmänt vidrigt. Jag är såklart jätteupprörd kring det inträffade men det har tyvärr skett en hel del incidenter av olika slag sedan mitt barn började i förskoleklass (han går nu i ettan). Han tycker att skolan är jättejobbig och han har svårt att anpassa sig till skolans krav. Vi har dock inte fått hem någon liknande anmälan tidigare. Rubriken var Anmälan till trygghetsgruppen, och tog upp kränkande behandling. I pappren stod det vilka två barn det gällde, samt vilken pedagog. Pedagogen har skrivit själv i jag-form. Sen stod det om själva händelseförloppet. Det står vad mitt barn har sagt och gjort och vad det andra barnet har sagt och gjort. Jag förutsätter att det andra barnets föräldrar har fått en likadan kopia.
Min fråga gäller främst sekretessen. Får skolan verkligen skriva ut uppgifter kring hur någon annans barn agerat i en sådan här situation? Jag vill inte att någon annan får läsa dessa uppgifter om mitt barn, och jag tycker att det känns märkligt att jag har fått information om vad det andra barnet sagt. Mitt barn har absolut betett sig oacceptabelt, vi mår jättedåligt över detta, men det andra barnet har i mitt tycke sagt värre saker, enligt denna anmälan. Ska jag verkligen få information om vad ett annat barn gjort? Jag vill inte heller att de ska läsa om mitt barn. Visst måste de också ha fått en kopia? Är det någon som vet vad denna anmälan innebär?