Inlägg från: Dockan |Visa alla inlägg
  • Dockan

Anmälan till trygghetsgrupp

Arbetar som lärare i skolan, men äldre barn.

Jag är generellt restriktiv med information om vem som sagt/gjort vad om elever till andras vårdnadshavare. Samtidigt när barnen agerar tillsammans i en incident är det ju både naturligt och lite nödvändigt att berätta för att historien ska bli hel och klar.

Jag berättar dock aldrig saker som "Kalle har ju ADHD och därför" osv, utan bara vad som hände konkret i situationen vilket ändå den andra vårdnadshavaren har rätt att få veta.

Lärare har ingen absolut sekretess, men grundprincipen är att inte berätta något om man inte måste för barnets bästa. Dock kan jag göra en proffesionell bedömning att andra lärare på skolan behöver veta det för att möta eleven korrekt - gäller inom förvaltningen.

Hos oss skickas incidentrapporter till Barn- och ungdomsnämnden. (Kommunal skola)

Incidentrapporter är bra - på det viset kan man hitta mönster i vad som inte fungerar för en viss elev. Eller kanske upptäcka elever i behov av utredning/stöd. Använde drt själv för att visa att vi behövde mer resurser i en elevens val grupp som blev otrygg pga stor grupp och för få pedagoger. Jag förstår att det för dig känns allvarligt och säkert är det (om mycket händer), men inget händer eller registreras mer än för det rent interna arbetet. Här skickas de inte hem utan i regel bara ringer/mejlar vi hem och ger info. På rapporten noterar man vilka åtgärder man gjort som kontakt hem eller med kurator.

Jag tycker inte att lärare ska tolerera kränkningar från elevervarken med eller utan ev diagnoser. Barn med diagnoser kan dock behöva bemötas annorlunda eller ha mer resurser för att inte göra kränkningar - då är vi ju tillbaka till varför det är ett bra verktyg för interna arbetet med rapporter. :) Vi kan ju inte ge en elev fel förutsättningar gång på gång och sen förvånas när hen gör fel.

Sen förstår jag att du som förälder känner starkt i det som hänt. Jag tror dock att smälta det över helgen ofta är bra innan man ringer. Ibland ser man annorlunda på det då.

Svar på tråden Anmälan till trygghetsgrupp