• LillaMi81

Anmälan till trygghetsgrupp

Idag fick jag hem ett papper gällande en incident som skett i skolan. Mitt barn har, tillsammans med ett annat barn betett sig illa mot en pedagog i skolan. De har sagt otrevliga saker och betett sig allmänt vidrigt. Jag är såklart jätteupprörd kring det inträffade men det har tyvärr skett en hel del incidenter av olika slag sedan mitt barn började i förskoleklass (han går nu i ettan). Han tycker att skolan är jättejobbig och han har svårt att anpassa sig till skolans krav. Vi har dock inte fått hem någon liknande anmälan tidigare. Rubriken var Anmälan till trygghetsgruppen, och tog upp kränkande behandling. I pappren stod det vilka två barn det gällde, samt vilken pedagog. Pedagogen har skrivit själv i jag-form. Sen stod det om själva händelseförloppet. Det står vad mitt barn har sagt och gjort och vad det andra barnet har sagt och gjort. Jag förutsätter att det andra barnets föräldrar har fått en likadan kopia.

Min fråga gäller främst sekretessen. Får skolan verkligen skriva ut uppgifter kring hur någon annans barn agerat i en sådan här situation? Jag vill inte att någon annan får läsa dessa uppgifter om mitt barn, och jag tycker att det känns märkligt att jag har fått information om vad det andra barnet sagt. Mitt barn har absolut betett sig oacceptabelt, vi mår jättedåligt över detta, men det andra barnet har i mitt tycke sagt värre saker, enligt denna anmälan. Ska jag verkligen få information om vad ett annat barn gjort? Jag vill inte heller att de ska läsa om mitt barn. Visst måste de också ha fått en kopia? Är det någon som vet vad denna anmälan innebär?

• Svar på tråden Anmälan till trygghetsgrupp
  • Carambolan

Det är troligen en sådan "anmälan om kränkande behandling" som regleras i skollagen. Rektor ansvarar för att en sådan upprättas så fort någon (vuxen eller elev) blivit illa behandlad av någon annan på skolan. Anmälan ska snarast möjligt skickas vidare till huvudmannen (vanligen kommunens utbildningsnämnd) så det är absolut flera som har rätt att ta del av den. Däremot låter det väldigt oproffsigt att meddela er föräldrar genom samma blankett istället för att ringa eller kalla in på ett samtal.

• Carambolan

Vad det "innebär" är inget annat än att visa att de har uppmärksammat händelsen. En pinne i statistiken. Tar skolan det på allvar så följs det förstås upp av någon form av åtgärd också (där "ringa föräldrarna" är den vanligaste).

• Mälaröbo

Varje skola har en egen grupp bestående av några lärare i skolan. Jag gissar att det är er Trygghetsgrupp. Gruppen har som uppgift att ta tag i olika incidenter, prata med inblandade, informera och ibland prata med föräldrar osv. Det är alltså ingen "anmälan" till nån myndighet eller så utan en grupp på skolan som ska hjälpa barnen att reda upp situationer de inte kan handskas med själva. Min erfarenhet när jag blivit kontaktad ang mina barn är att föräldrarna får information om HELA händelsen och inte bara delar av den. Vi har också fått info om vem de pratar med om vad och hur det löst sig. Ingen big deal alltså utan ett mer strukturerat sätt att ta tag i incidenter innan de blir värre.

• LillaMi81
    Carambolan skrev 2016-09-08 21:23:49 följande:

Det är troligen en sådan "anmälan om kränkande behandling" som regleras i skollagen. Rektor ansvarar för att en sådan upprättas så fort någon (vuxen eller elev) blivit illa behandlad av någon annan på skolan. Anmälan ska snarast möjligt skickas vidare till huvudmannen (vanligen kommunens utbildningsnämnd) så det är absolut flera som har rätt att ta del av den. Däremot låter det väldigt oproffsigt att meddela er föräldrar genom samma blankett istället för att ringa eller kalla in på ett samtal.

Det står inte på pappret att det ska skickas vidare till kommunen. Det är heller inte rektorn som skrivit, utan pedagogen har skrivit själv, för hand. Jag tolkar det som att "rapporten" skickas till skolans egen trygghetsgrupp som jag tror finns. Men vad händer där?
    Ska en sjuåring verkligen bli uthängd i någon form av allmän handling som alla människor som vill får ta del av?
  • LillaMi81
    Mälaröbo skrev 2016-09-08 21:29:25 följande:

Varje skola har en egen grupp bestående av några lärare i skolan. Jag gissar att det är er Trygghetsgrupp. Gruppen har som uppgift att ta tag i olika incidenter, prata med inblandade, informera och ibland prata med föräldrar osv. Det är alltså ingen "anmälan" till nån myndighet eller så utan en grupp på skolan som ska hjälpa barnen att reda upp situationer de inte kan handskas med själva. Min erfarenhet när jag blivit kontaktad ang mina barn är att föräldrarna får information om HELA händelsen och inte bara delar av den. Vi har också fått info om vem de pratar med om vad och hur det löst sig. Ingen big deal alltså utan ett mer strukturerat sätt att ta tag i incidenter innan de blir värre.

Ok. Låter ju rimligt. Men det är alltså fullt rimligt att jag ska få veta en massa hemska saker som någon annans barn har sagt? Det tycker jag låter lite märkligt.
  • Carambolan
    LillaMi81 skrev 2016-09-08 21:32:35 följande:

Det står inte på pappret att det ska skickas vidare till kommunen. Det är heller inte rektorn som skrivit, utan pedagogen har skrivit själv, för hand. Jag tolkar det som att "rapporten" skickas till skolans egen trygghetsgrupp som jag tror finns. Men vad händer där?

Ska en sjuåring verkligen bli uthängd i någon form av allmän handling som alla människor som vill får ta del av?

Det är lite olika i olika kommuner hur man gör. I vissa fall skickar de sina interna blanketter (som den du beskriver) till utbildningsförvaltningen, men vanligare tror jag är att rektorn själv bara fyller i en mer förenklad blankett. Det blir däremot inte en allmän handling, "alla människor som vill" kan inte begära ut den, men däremot finns det flera personer i kommunen som tar del av den än bara de som jobbar på skolan. Utbildningsförvaltningen, eventuellt några politiker, revisorerna, skolinspektionen, etc. Jag har själv gjort utredningar (i tjänsten) där jag tagit del av precis den här sortens info om sjuåringar. Sekretessen finns där men ganska många omfattas av överförd sekretess :)
  • LillaMi81

Men om det är så att den skickas vidare till skolans trygghetsgrupp och de hanterar den där så skickas den väl inte i sin tur vidare till kommunen?

Jag förstår dock fortfarande inte varför någon annan förälders ska få reda på hur ens barn betett sig? Är det för att vi ska få en bättre helhetsbild? Jag hade kunnat klara mig utan det andra barnets uttryck, om jag hade fått välja.

• Carambolan
    LillaMi81 skrev 2016-09-08 21:46:15 följande:

Men om det är så att den skickas vidare till skolans trygghetsgrupp och de hanterar den där så skickas den väl inte i sin tur vidare till kommunen?

Jag förstår dock fortfarande inte varför någon annan förälders ska få reda på hur ens barn betett sig? Är det för att vi ska få en bättre helhetsbild? Jag hade kunnat klara mig utan det andra barnets uttryck, om jag hade fått välja.

Läraren skickar till trygghetsgruppen. Rektorn ansvarar för att i sin tur meddela kommunen. På kommunen brukar det sedan sitta nån tjänsteman som för statistik över hur många kränkningar som sker per skola, vilken typ av incidenter det handlar om (fysiska, verbala, etc), om det finns kopplingar till diskriminering, osv. Den personen anmäler också vidare till den politiska nämnden. I stora kommuner är den rapporten ofta i formen "den här månaden har det skett 5 kränkningar på Storskolan, alla var elev mot elev, det är färre än förra året" medan i småkommuner där det inte händer så mycket så kan de vilja ha detaljer.
  • LillaMi81
    Carambolan skrev 2016-09-08 21:50:40 följande:
    Läraren skickar till trygghetsgruppen. Rektorn ansvarar för att i sin tur meddela kommunen. På kommunen brukar det sedan sitta nån tjänsteman som för statistik över hur många kränkningar som sker per skola, vilken typ av incidenter det handlar om (fysiska, verbala, etc), om det finns kopplingar till diskriminering, osv. Den personen anmäler också vidare till den politiska nämnden. I stora kommuner är den rapporten ofta i formen "den här månaden har det skett 5 kränkningar på Storskolan, alla var elev mot elev, det är färre än förra året" medan i småkommuner där det inte händer så mycket så kan de vilja ha detaljer.
    Jaha. Så den kommer garanterat att gå vidare alltså... Kul. Men det handlar mer om statistik i det fallet då? Då spelar det ju inte någon roll egentligen. Jag var mer rädd att mitt barn eller vi som föräldrar blir registrerade på nått sätt (nojig!)

Ska jag då förvänta mig ett samtal från trygghetsgruppen också? Grejen är den att olika incidenter har hänt förut och och tror inte att något har blivit rapporterat till någon trygghetsgrupp. Denna pedagog är ny för vår klass (har jobbat länge på skolan) och jag tycker hon är allmänt märklig så jag vet inte om hon överreagerat med en anmälan, eller om det är precis vad de ska göra i sånna här situationer.
  • Carambolan

Jag tror att det snarare är så att hon är ny och därför nyligen har fått lära sig den formella processen och hur det är meningen att hon ska göra. Det är precis så här gången ska se ut. Ganska snart brukar lärare däremot falla tillbaka på att det inte är värt besväret att sitta och fylla i byråkratiblanketter varenda gång en elev kastat ett suddgummi i huvudet på nån annan utan nöjer sig med att säga till eleverna att skärpa sig.

I det här fallet låter det dock som att det kan ha varit ganska grova saker som barnen sa, och att läraren faktiskt tagit personligt illa upp och därför vill få stöd av sina kollegor i att hantera situationen.

• LillaMi81

Pedagogen har jobbat länge på skolan, men är ny för dessa barn. De har absolut sagt olämpliga saker och det står att hon berättat för klassläraren.

Jag kan dock inte släppa det här med sekretessen. Okej om andra lärare/ tjänstemän på kommunen får ta del av detta, men det jag ifrågasätter är ju att respektive förälder får ta del av den andres barn på detta sätt. Det framgår ju inte att jag i min tur har sekretess gällande det andra barnet. De kan alltså föra vidare information om mitt barn till andra.

• Anonym (Förståligt)

Jag kan verkligen förstå om det tillslut slutar i en anmäla till trygghetsgruppen, hur mycket och hur elaka saker ska man behöva stå ut med bara för det handlar om barn?

Var nöjd att det slutar i bara en anmälan dit, har en vän som fick en orosanmälan till soc på sig pga hur barnet betedde sig i skolan med fula ord och allmänt stökig. I anmälan stod det hur barnet beter sig i skolan och att dom är orolig för att barnet behandlas lika hemma av föräldrarna, det lades ner direkt efter bara ett möte med socialen men ändå.

Detta barn går på utredning för någon bokstavsdiagnos så socialen förstod situationen men är skyldig att göra en utredning.

• LillaMi81
    Anonym (Förståligt) skrev 2016-09-09 07:47:25 följande:

Jag kan verkligen förstå om det tillslut slutar i en anmäla till trygghetsgruppen, hur mycket och hur elaka saker ska man behöva stå ut med bara för det handlar om barn?

Var nöjd att det slutar i bara en anmälan dit, har en vän som fick en orosanmälan till soc på sig pga hur barnet betedde sig i skolan med fula ord och allmänt stökig. I anmälan stod det hur barnet beter sig i skolan och att dom är orolig för att barnet behandlas lika hemma av föräldrarna, det lades ner direkt efter bara ett möte med socialen men ändå.

Detta barn går på utredning för någon bokstavsdiagnos så socialen förstod situationen men är skyldig att göra en utredning.

Det är ju lite det här jag undrade över. Vad denna anmälan innebär. Jag undrar också eftersom andra saker skett tidigare, men inte blivit anmält, och denna pedagog inte varit inblandad tidigare. Har de tidigare lärarna gjort fel då som inte gjort anmälan, eftersom det nästan direkt ledde till anmälan för denna person. Ytterligare saker som skiljer är ju att det i detta fall inkluderade ett annat barn som sa en sak som mitt barn aldrig någonsin sagt. Är det då det andra barnets uttryck som blev droppen som gjorde att även mitt barn blev indragen i anmälan? Jag vet inte.
  • LillaMi81
    Anonym (Förståligt) skrev 2016-09-09 07:47:25 följande:

Även mitt barn väntar på utredning som med största sannolikhet kommer att leda till diagnos. Kanske det som gör att tidigare lärare som känner honom inte har gjort anmälan tidigare, men att denna är en bland många som inte förstår sig på olikheter hos andra människor. Jag menar inte att hon ska bli utsatt för otrevliga kommentarer, men de andra kanske förstår skälet till varför det blir fel ibland och inte tar åt sig personligen.
  • Dockan

Arbetar som lärare i skolan, men äldre barn.

Jag är generellt restriktiv med information om vem som sagt/gjort vad om elever till andras vårdnadshavare. Samtidigt när barnen agerar tillsammans i en incident är det ju både naturligt och lite nödvändigt att berätta för att historien ska bli hel och klar.

Jag berättar dock aldrig saker som "Kalle har ju ADHD och därför" osv, utan bara vad som hände konkret i situationen vilket ändå den andra vårdnadshavaren har rätt att få veta.

Lärare har ingen absolut sekretess, men grundprincipen är att inte berätta något om man inte måste för barnets bästa. Dock kan jag göra en proffesionell bedömning att andra lärare på skolan behöver veta det för att möta eleven korrekt - gäller inom förvaltningen.

Hos oss skickas incidentrapporter till Barn- och ungdomsnämnden. (Kommunal skola)

Incidentrapporter är bra - på det viset kan man hitta mönster i vad som inte fungerar för en viss elev. Eller kanske upptäcka elever i behov av utredning/stöd. Använde drt själv för att visa att vi behövde mer resurser i en elevens val grupp som blev otrygg pga stor grupp och för få pedagoger. Jag förstår att det för dig känns allvarligt och säkert är det (om mycket händer), men inget händer eller registreras mer än för det rent interna arbetet. Här skickas de inte hem utan i regel bara ringer/mejlar vi hem och ger info. På rapporten noterar man vilka åtgärder man gjort som kontakt hem eller med kurator.

Jag tycker inte att lärare ska tolerera kränkningar från elevervarken med eller utan ev diagnoser. Barn med diagnoser kan dock behöva bemötas annorlunda eller ha mer resurser för att inte göra kränkningar - då är vi ju tillbaka till varför det är ett bra verktyg för interna arbetet med rapporter. :) Vi kan ju inte ge en elev fel förutsättningar gång på gång och sen förvånas när hen gör fel.

Sen förstår jag att du som förälder känner starkt i det som hänt. Jag tror dock att smälta det över helgen ofta är bra innan man ringer. Ibland ser man annorlunda på det då.

Svar på tråden Anmälan till trygghetsgrupp