Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Anmälan till trygghetsgrupp

Det är troligen en sådan "anmälan om kränkande behandling" som regleras i skollagen. Rektor ansvarar för att en sådan upprättas så fort någon (vuxen eller elev) blivit illa behandlad av någon annan på skolan. Anmälan ska snarast möjligt skickas vidare till huvudmannen (vanligen kommunens utbildningsnämnd) så det är absolut flera som har rätt att ta del av den. Däremot låter det väldigt oproffsigt att meddela er föräldrar genom samma blankett istället för att ringa eller kalla in på ett samtal.

• Carambolan

Vad det "innebär" är inget annat än att visa att de har uppmärksammat händelsen. En pinne i statistiken. Tar skolan det på allvar så följs det förstås upp av någon form av åtgärd också (där "ringa föräldrarna" är den vanligaste).

• Carambolan
    LillaMi81 skrev 2016-09-08 21:32:35 följande:

Det står inte på pappret att det ska skickas vidare till kommunen. Det är heller inte rektorn som skrivit, utan pedagogen har skrivit själv, för hand. Jag tolkar det som att "rapporten" skickas till skolans egen trygghetsgrupp som jag tror finns. Men vad händer där?

Ska en sjuåring verkligen bli uthängd i någon form av allmän handling som alla människor som vill får ta del av?

Det är lite olika i olika kommuner hur man gör. I vissa fall skickar de sina interna blanketter (som den du beskriver) till utbildningsförvaltningen, men vanligare tror jag är att rektorn själv bara fyller i en mer förenklad blankett. Det blir däremot inte en allmän handling, "alla människor som vill" kan inte begära ut den, men däremot finns det flera personer i kommunen som tar del av den än bara de som jobbar på skolan. Utbildningsförvaltningen, eventuellt några politiker, revisorerna, skolinspektionen, etc. Jag har själv gjort utredningar (i tjänsten) där jag tagit del av precis den här sortens info om sjuåringar. Sekretessen finns där men ganska många omfattas av överförd sekretess :)
  • Carambolan
    LillaMi81 skrev 2016-09-08 21:46:15 följande:

Men om det är så att den skickas vidare till skolans trygghetsgrupp och de hanterar den där så skickas den väl inte i sin tur vidare till kommunen?

Jag förstår dock fortfarande inte varför någon annan förälders ska få reda på hur ens barn betett sig? Är det för att vi ska få en bättre helhetsbild? Jag hade kunnat klara mig utan det andra barnets uttryck, om jag hade fått välja.

Läraren skickar till trygghetsgruppen. Rektorn ansvarar för att i sin tur meddela kommunen. På kommunen brukar det sedan sitta nån tjänsteman som för statistik över hur många kränkningar som sker per skola, vilken typ av incidenter det handlar om (fysiska, verbala, etc), om det finns kopplingar till diskriminering, osv. Den personen anmäler också vidare till den politiska nämnden. I stora kommuner är den rapporten ofta i formen "den här månaden har det skett 5 kränkningar på Storskolan, alla var elev mot elev, det är färre än förra året" medan i småkommuner där det inte händer så mycket så kan de vilja ha detaljer.
  • Carambolan

Jag tror att det snarare är så att hon är ny och därför nyligen har fått lära sig den formella processen och hur det är meningen att hon ska göra. Det är precis så här gången ska se ut. Ganska snart brukar lärare däremot falla tillbaka på att det inte är värt besväret att sitta och fylla i byråkratiblanketter varenda gång en elev kastat ett suddgummi i huvudet på nån annan utan nöjer sig med att säga till eleverna att skärpa sig.

I det här fallet låter det dock som att det kan ha varit ganska grova saker som barnen sa, och att läraren faktiskt tagit personligt illa upp och därför vill få stöd av sina kollegor i att hantera situationen.

Svar på tråden Anmälan till trygghetsgrupp