LillaMi81 skrev 2016-09-08 21:32:35 följande:
Det står inte på pappret att det ska skickas vidare till kommunen. Det är heller inte rektorn som skrivit, utan pedagogen har skrivit själv, för hand. Jag tolkar det som att "rapporten" skickas till skolans egen trygghetsgrupp som jag tror finns. Men vad händer där?
Ska en sjuåring verkligen bli uthängd i någon form av allmän handling som alla människor som vill får ta del av?
Det är lite olika i olika kommuner hur man gör. I vissa fall skickar de sina interna blanketter (som den du beskriver) till utbildningsförvaltningen, men vanligare tror jag är att rektorn själv bara fyller i en mer förenklad blankett. Det blir däremot inte en allmän handling, "alla människor som vill" kan inte begära ut den, men däremot finns det flera personer i kommunen som tar del av den än bara de som jobbar på skolan. Utbildningsförvaltningen, eventuellt några politiker, revisorerna, skolinspektionen, etc. Jag har själv gjort utredningar (i tjänsten) där jag tagit del av precis den här sortens info om sjuåringar. Sekretessen finns där men ganska många omfattas av överförd sekretess :)