Anonym (?) skrev 2016-09-15 22:20:13 följande:
Då hänger jag med.
När jag fick mitt första barn när jag var 17, var snart 9 år sen, fick jag fylla i papper innan barnet föddes om jag ville ha ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med pappan. Vet dock inte om det är så nu men isf kan hon om hon vill ha ensam vårdnad fylla i det på pappret utan att han kan säga något. I annat fall kan det gå upp till rätten så ni är medvetna om det. Tänkte bara ge en förvarning om det ifall ni inte visste om det. Försök iaf fixa allt det praktiska med umgängeschema och vårdnad innan den lille är född, brukar vara lättast så :)
Jag skulle säga tvärtom i det här fallet. En pappa som tror att han kan ha varannan vecka från start med en nyfödd bebis har ingen verklighetsförankring. Det kommer vara näst intill omöjligt att få till ett vettigt umgängesschema med honom.
I det här läget skulle jag vänta tills bebisen är född och sen vänta in kallelsen till familjerätten, boka en egen tid med dem och ensam gå och fylla i papperna. Naturligtvis uppge namnet på pappan men sen låta familjerätten kontakta pappan för hans påskrift.
Jag skulle vänta ut pappan tills han kom till bebisen för att träffa bebisen och inte resa med bebisen till honom. Allt för att se hur intresserad han är i verkligheten, när han är tvungen att anstränga sig lite.