• elmadumle

flytta med barn

Kan någon förklara kort för mig: dottern bor en bit härifrån, väntar barn med en kille som gjorde slut ganska snart efter hon flyttat dit och hon bor nu hos hans föräldrar. Om hon har ensam vårdnad, kan hon flytta när barnet är fött eller måste hon stanna kvar? jag tänker då på umgänget med pappan. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-15 22:16
    Hon har nu flyttat hem till oss föräldrar igen. Bebis har inte kommit än, fyra dagar över beräknad tid.

• Svar på tråden flytta med barn
  • Anonym (Kggjkh)

Hon kan alltid flytta, men det är nog upp till henne att lösa så pappan kan träffa barnet. Typ åka halvvägs med lämnandet och så.

Men det är lång tid kvaf, åtminstone hela första året är barnet beroende av sin mamma.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Kggjkh) skrev 2016-09-05 22:20:35 följande:

Hon kan alltid flytta, men det är nog upp till henne att lösa så pappan kan träffa barnet. Typ åka halvvägs med lämnandet och så.

Men det är lång tid kvaf, åtminstone hela första året är barnet beroende av sin mamma.

Ja och under första året ska pappan få träffa barnet korta men täta träffar just för att bygga upp en relation och en anknytning.

Hur långt flyttar hon då? Kommer det funka för pappan att träffa barnet ofta även efter flytt?
  • FrökenKanSjälv

Det är vårdnadshavaren som bestämmer var barnet ska bo. Har man gemensam vårdnad så måste man komma överens. Har man ensam vårdnad så bestämmer man själv.

Lagen är tydlig och enkel. Sedan finns det alltid en massa olika åsikter som baserar sig på etik och moral, men det är inget man är tvungen att följa.

• elmadumle

Hon har flyttat hem igen, barnet är inte fött ännu. Det är ca 14 mils avstånd. Han tänker nu flytta närmare 45 mil från barnet till en ny tjej, han kräver vv från start. 

• Anonym (?)
    elmadumle skrev 2016-09-15 21:08:13 följande:

Hon har flyttat hem igen, barnet är inte fött ännu. Det är ca 14 mils avstånd. Han tänker nu flytta närmare 45 mil från barnet till en ny tjej, han kräver vv från start. 

Hur går det ihop? Du skrev att hon bor hos hans föräldrar men nu att hon flyttat hem igen, antar du menar hem till dig?

Om han väljer att flytta 45 mil ifrån barnet kan han knappast kräva vv från start, dessutom är inte det optimalt för en nyfödd, speciellt inte om hon tänker amma. Jag har för mig att jag läst att vv boende rekommenderas från 3 års ålder, och att föräldrar då har gemensam vårdnad samt bor i samma stad. Har hon ensam vårdnad har barnet rätt till umgänge med pappan och det är något de får komma överens om. Annars får familjerätten hjälpa till med ett umgängeschema. Men då han tänker flytta så långt är det han som får ordna transport för att ta sig till barnet för att träffa det då han valt att flytta.
  • elmadumle
    Anonym (?) skrev 2016-09-15 21:23:54 följande:
    Hur går det ihop? Du skrev att hon bor hos hans föräldrar men nu att hon flyttat hem igen, antar du menar hem till dig?

Om han väljer att flytta 45 mil ifrån barnet kan han knappast kräva vv från start, dessutom är inte det optimalt för en nyfödd, speciellt inte om hon tänker amma. Jag har för mig att jag läst att vv boende rekommenderas från 3 års ålder, och att föräldrar då har gemensam vårdnad samt bor i samma stad. Har hon ensam vårdnad har barnet rätt till umgänge med pappan och det är något de får komma överens om. Annars får familjerätten hjälpa till med ett umgängeschema. Men då han tänker flytta så långt är det han som får ordna transport för att ta sig till barnet för att träffa det då han valt att flytta.
    Hon har flyttat hem till oss föräldrar:) 
  • Anonym (?)
    elmadumle skrev 2016-09-15 21:33:00 följande:

Hon har flyttat hem till oss föräldrar:) 

Undrar fortfarande hur det går ihop när du skriver i ts att hon bor hos hans föräldrar och sen helt plötsligt hos er?
  • elmadumle
    Anonym (?) skrev 2016-09-15 21:35:51 följande:
    Undrar fortfarande hur det går ihop när du skriver i ts att hon bor hos hans föräldrar och sen helt plötsligt hos er?
    Oj, jag kanske skulle ha uppdaterat med att hon har flyttat hem igen. Nu först fattade jag vad du menade:) 
  • Anonym (?)
    elmadumle skrev 2016-09-15 22:14:39 följande:

Oj, jag kanske skulle ha uppdaterat med att hon har flyttat hem igen. Nu först fattade jag vad du menade:) 

Då hänger jag med.

När jag fick mitt första barn när jag var 17, var snart 9 år sen, fick jag fylla i papper innan barnet föddes om jag ville ha ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med pappan. Vet dock inte om det är så nu men isf kan hon om hon vill ha ensam vårdnad fylla i det på pappret utan att han kan säga något. I annat fall kan det gå upp till rätten så ni är medvetna om det. Tänkte bara ge en förvarning om det ifall ni inte visste om det. Försök iaf fixa allt det praktiska med umgängeschema och vårdnad innan den lille är född, brukar vara lättast så :)
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (?) skrev 2016-09-15 22:20:13 följande:
    Då hänger jag med.

När jag fick mitt första barn när jag var 17, var snart 9 år sen, fick jag fylla i papper innan barnet föddes om jag ville ha ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med pappan. Vet dock inte om det är så nu men isf kan hon om hon vill ha ensam vårdnad fylla i det på pappret utan att han kan säga något. I annat fall kan det gå upp till rätten så ni är medvetna om det. Tänkte bara ge en förvarning om det ifall ni inte visste om det. Försök iaf fixa allt det praktiska med umgängeschema och vårdnad innan den lille är född, brukar vara lättast så :)
    Jag skulle säga tvärtom i det här fallet. En pappa som tror att han kan ha varannan vecka från start med en nyfödd bebis har ingen verklighetsförankring. Det kommer vara näst intill omöjligt att få till ett vettigt umgängesschema med honom.

I det här läget skulle jag vänta tills bebisen är född och sen vänta in kallelsen till familjerätten, boka en egen tid med dem och ensam gå och fylla i papperna. Naturligtvis uppge namnet på pappan men sen låta familjerätten kontakta pappan för hans påskrift.

Jag skulle vänta ut pappan tills han kom till bebisen för att träffa bebisen och inte resa med bebisen till honom. Allt för att se hur intresserad han är i verkligheten, när han är tvungen att anstränga sig lite.
Svar på tråden flytta med barn