• Anonym (?)

flytta med barn

elmadumle skrev 2016-09-15 21:08:13 följande:

Hon har flyttat hem igen, barnet är inte fött ännu. Det är ca 14 mils avstånd. Han tänker nu flytta närmare 45 mil från barnet till en ny tjej, han kräver vv från start. 

Hur går det ihop? Du skrev att hon bor hos hans föräldrar men nu att hon flyttat hem igen, antar du menar hem till dig?

Om han väljer att flytta 45 mil ifrån barnet kan han knappast kräva vv från start, dessutom är inte det optimalt för en nyfödd, speciellt inte om hon tänker amma. Jag har för mig att jag läst att vv boende rekommenderas från 3 års ålder, och att föräldrar då har gemensam vårdnad samt bor i samma stad. Har hon ensam vårdnad har barnet rätt till umgänge med pappan och det är något de får komma överens om. Annars får familjerätten hjälpa till med ett umgängeschema. Men då han tänker flytta så långt är det han som får ordna transport för att ta sig till barnet för att träffa det då han valt att flytta.
  • Anonym (?)
    elmadumle skrev 2016-09-15 21:33:00 följande:

Hon har flyttat hem till oss föräldrar:) 

Undrar fortfarande hur det går ihop när du skriver i ts att hon bor hos hans föräldrar och sen helt plötsligt hos er?
  • Anonym (?)
    elmadumle skrev 2016-09-15 22:14:39 följande:

Oj, jag kanske skulle ha uppdaterat med att hon har flyttat hem igen. Nu först fattade jag vad du menade:) 

Då hänger jag med.

När jag fick mitt första barn när jag var 17, var snart 9 år sen, fick jag fylla i papper innan barnet föddes om jag ville ha ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med pappan. Vet dock inte om det är så nu men isf kan hon om hon vill ha ensam vårdnad fylla i det på pappret utan att han kan säga något. I annat fall kan det gå upp till rätten så ni är medvetna om det. Tänkte bara ge en förvarning om det ifall ni inte visste om det. Försök iaf fixa allt det praktiska med umgängeschema och vårdnad innan den lille är född, brukar vara lättast så :)
Svar på tråden flytta med barn