Inlägg från: Anonym (Cissi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cissi)

flytta med barn

Anonym (?) skrev 2016-09-15 22:20:13 följande:
    Då hänger jag med.

När jag fick mitt första barn när jag var 17, var snart 9 år sen, fick jag fylla i papper innan barnet föddes om jag ville ha ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med pappan. Vet dock inte om det är så nu men isf kan hon om hon vill ha ensam vårdnad fylla i det på pappret utan att han kan säga något. I annat fall kan det gå upp till rätten så ni är medvetna om det. Tänkte bara ge en förvarning om det ifall ni inte visste om det. Försök iaf fixa allt det praktiska med umgängeschema och vårdnad innan den lille är född, brukar vara lättast så :)
    Jag skulle säga tvärtom i det här fallet. En pappa som tror att han kan ha varannan vecka från start med en nyfödd bebis har ingen verklighetsförankring. Det kommer vara näst intill omöjligt att få till ett vettigt umgängesschema med honom.

I det här läget skulle jag vänta tills bebisen är född och sen vänta in kallelsen till familjerätten, boka en egen tid med dem och ensam gå och fylla i papperna. Naturligtvis uppge namnet på pappan men sen låta familjerätten kontakta pappan för hans påskrift.

Jag skulle vänta ut pappan tills han kom till bebisen för att träffa bebisen och inte resa med bebisen till honom. Allt för att se hur intresserad han är i verkligheten, när han är tvungen att anstränga sig lite.
  • Anonym (Cissi)

TS, ett tips. De 10 "pappadagarna" är till för att den nyblivna mamman ska få stöd efter förlossningen. Om det inte finns en närvarande pappa så kan de dagarna tas ut av en nära anhörig till mamman istället. Tex du, ett syskon, bästa kompisen.

• Anonym (Cissi)
    elmadumle skrev 2016-09-19 23:06:35 följande:
    Hon hade inget val egentligen än att säga ja, han bara krävde att de skulle få komma, annars.....
    Din dotter har visst ett val! Se till så att hon ringer Familjerätten/Familjeenheten och bokar in ett samarbetssamtal. Deras uppgift är att medla mellan föräldrarna och de kan inte bestämma något över din dotters huvud. Då kallar de båda föräldrarna till ett gemensamt möte där båda får komma till tals.

Den avdelningen tillhör kommunens socialkontor men är inte samma sak som att föräldern blivit orosanmäld. Om ni låter pappan hota sig till en massa saker nu så kommer han fortsätta köra över er! Se istället till att alla överenskommelser sker hos familjerätten så att ingen blir överkörd.
  • Anonym (Cissi)
    elmadumle skrev 2016-09-19 23:38:25 följande:

Nu kräver han vv från två månaders ålder, längre tänker han inte vänta. Han skiter i att mamman vill amma, det finns ju ersättning som han kan köra med hans vecka. Jaja vi får se vad som händer.

Pappan lever verkligen i det blå!!

Jag vet att det är provocerande men i din dotters läge så skulle jag skjuta på att skriva på faderskapet så länge som möjligt. Först boka av veckans möte med hänvisning till att hon är för svag efter förlossningen och sedan vänta tills hon får en kallelse. Så länge inte faderskapet är påskrivet så har pappan inga rättigheter alls och kan bråka så mycket han vill. När det väl är påskrivet så ser ni till så att alla möten sker som samarbetssamtal på familjerätten så att han lär sig kommunicera som en vuxen istället för att hota sig fram.
Svar på tråden flytta med barn