• elmadumle

flytta med barn

Kan någon förklara kort för mig: dottern bor en bit härifrån, väntar barn med en kille som gjorde slut ganska snart efter hon flyttat dit och hon bor nu hos hans föräldrar. Om hon har ensam vårdnad, kan hon flytta när barnet är fött eller måste hon stanna kvar? jag tänker då på umgänget med pappan. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-15 22:16
    Hon har nu flyttat hem till oss föräldrar igen. Bebis har inte kommit än, fyra dagar över beräknad tid.

• Svar på tråden flytta med barn
  • elmadumle

Hon har flyttat hem igen, barnet är inte fött ännu. Det är ca 14 mils avstånd. Han tänker nu flytta närmare 45 mil från barnet till en ny tjej, han kräver vv från start. 

• elmadumle
    Anonym (?) skrev 2016-09-15 21:23:54 följande:
    Hur går det ihop? Du skrev att hon bor hos hans föräldrar men nu att hon flyttat hem igen, antar du menar hem till dig?

Om han väljer att flytta 45 mil ifrån barnet kan han knappast kräva vv från start, dessutom är inte det optimalt för en nyfödd, speciellt inte om hon tänker amma. Jag har för mig att jag läst att vv boende rekommenderas från 3 års ålder, och att föräldrar då har gemensam vårdnad samt bor i samma stad. Har hon ensam vårdnad har barnet rätt till umgänge med pappan och det är något de får komma överens om. Annars får familjerätten hjälpa till med ett umgängeschema. Men då han tänker flytta så långt är det han som får ordna transport för att ta sig till barnet för att träffa det då han valt att flytta.
    Hon har flyttat hem till oss föräldrar:) 
  • elmadumle
    Anonym (?) skrev 2016-09-15 21:35:51 följande:
    Undrar fortfarande hur det går ihop när du skriver i ts att hon bor hos hans föräldrar och sen helt plötsligt hos er?
    Oj, jag kanske skulle ha uppdaterat med att hon har flyttat hem igen. Nu först fattade jag vad du menade:) 
  • elmadumle

Pappan ska dessutom flytta till sin nya tjej som bor 30 mil härifrån där barnet kommer bo, och kräver redan vv från start. Dottern har kontaktat soc och hon går dit själv och fyller i pappren om faderskapet och ensam vårdnad, de kontaktar sedan pappan. Jag misstänker att det kommer bli livat på både honom, hans föräldrar och syskon samt nya tjejen. 

• elmadumle

Jaha nu börjas det. Pojken föddes igår, nu har pappan skrivit att den 24 kommer han och hans föräldrar, syskon och hans nya tjej hit. dottern skrev då att den nya inte får komma hit. Han säger: jag bestämmer det har inte du med att göra, vi ska träffas utomhus med barnet. Börjar du bråka så kontaktar jag soc. 
    Nu är inte faderskapet påskrivet än, dottern ska dit i veckan tror jag och skriva på det och ensam vårdnad. Vad kan hon göra för att inte hamna i skiten om han anmäler till soc? umgänget finns inte heller skrivet något om.

• elmadumle
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:38:53 följande:
    Så om de fortfarande varit tillsammans så hade inte ens pappan kunnat få umgås med deras barn på grund av mammans återhämtningsbehov? Här verkar det ju heller inte vara frågan om det eftersom den nyblivna mamman sagt ja till besök från pappan, farföräldrarna och fastrar/farbröder till barnet. Det är vad jag kan se bara pappans nya hon sagt nej till.
    Hon hade inget val egentligen än att säga ja, han bara krävde att de skulle få komma, annars.....
  • elmadumle

Nu kräver han vv från två månaders ålder, längre tänker han inte vänta. Han skiter i att mamman vill amma, det finns ju ersättning som han kan köra med hans vecka. Jaja vi får se vad som händer.

• elmadumle

Ingen kom idag, han hade visst något viktigare att göra hos sin nya, han skulle kanske återkomma i november.....

• elmadumle

Tack för era svar. Det är lugnt här hemma, hon låter sig inte stressas är mest förbannad över honom. Han har nyss skickat sms att han ska kontakta soc angående sonen, vi får se vad som händer. En viss rutin har mor och son skapat, amningen har kommit igång, sömnen är bra för en sån liten och hon har fått sova ett par nätter hyfsat. Självklart hjälper vi henne med pojken när hon behöver, även fast hon har huvudansvaret. 
    Jag hoppas allt blir bra i slutändan:)

• elmadumle

Jaha, då kom nästa hot; han ska ringa familjerätten imorgon och kräva familjehemsplacering då ingen av de har jobb och eget boende, så då kan man tydligen inte ha barn. 

• elmadumle
    PoL skrev 2016-10-21 20:57:01 följande:
    Gör han det bevisar han svårigheterna i samarbetet, och det borde inte skada även om det känns jobbigt att bemöta ännu en sak...! Hoppas bebis o mamma mår bra, så himla viktigt att familjen sluter upp o tryggar dom!
    Absolut, hon bor ju hemma hos oss och både släkt och vänner ställer upp om det behövs. Hon går på samtal regelbundet på familjecentralen och de får se allt han skriver och det finns sparat på datorn och en extern hårddisk. Jag hoppas ju att det bara är tomt hot alla dumheter han skriver. 
Svar på tråden flytta med barn