• jaolii

Efternamn och barn sedan tidigare

Hej,

Jag och min sambo fick en son i slutet av juni i år. Mitt första barn och hans andra då han har en 5 -åring flicka sedan tidigare som är hos oss varannan vecka. Livet startade något annorlunda för vår gemensamma son då han föddes med ett hjärtfel och fick opereras bara några dygn efter förlossningen.

Till saken! Vi har pratat lite lätt om det här med val av efternamn till vår son. Förnamnet har vi alltid varit överens om och sedan så blev hans mellannamn ett gammalt släktnamn ifrån min sambo men efternamn kommer vi inte överens om.

Min sambo vill såklart att vår som skall ha samma efternamn dvs hans som även hans dotter har men jag känner bara nej nej nej av många anledningar.

Han tycker att det blir konstigt för hans dotter om inte "brorsan" heter samma som hon. Flickans mor fick även en son 3 veckor efter oss så det har varit något mycket för oss alla av olika anledningar.

Jag känner att enda från att vi fick veta att vi väntade barn så har jag som fått dela allt med flickans mamma jag har som aldrig fått va gravid själv om man säger som så. Träffade man bekanta till min sambo så var det stora snackisen att har ni hört att de också väntar barn osv. I och med detta så känner jag att jag vill inte att vår son skall ha min sambos namn för det har han på deras flicka. Det känns liksom som om jag förlorar honom till dem. Jag har fått stå ut med så mkt pga hans tidigare relation och nu vill jag känna att detta är mitt barn.

Jag vill inte klaga då jag älskar denna man och tycker att vi har gjort det bra i dessa svåra lägen men just detta med efternamnet kändes väldigt känsligt och därför vill jag höra hur tankar går hos andra kring detta? Kan tillägga att vi pratar lätt om giftemål men det är nog inget som sker inom en snar framtid.

Stort stort tack på förhand ????

• Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare
  • Anonym (Klara)
    Brumma skrev 2016-08-30 21:44:45 följande:

Bara läst TS.

Min man har en dotter sedan tidigare. Hon har dubbelefternamn, dvs både sin msmmas och sin pappas. När vi fick gemensamma barn var det en självklarhet för mig att barnen skulle dela efternamn med sin syster. Bandet mellan mig och mina barn känns "självklart" och behovet inte några extra bevis så att säga men bandet till syskonet känns viktigare att förstärka.

Numera heter även jag samma efternamn men även om jag inte gjort det var tankegången densamma.

Möjligtvis haft ett dubbelnamn men om det skulle väljas - definitivt samma som syskonet.

Så ert barn har både den andra mammans namn å pappans namn??? Ja det var ytterst märkligt å dra det bara för att syskonen skall ha lika. Vad tycker den andra mamman om det?
  • Brumma
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-30 22:09:02 följande:

Så ert barn har både den andra mammans namn å pappans namn??? Ja det var ytterst märkligt å dra det bara för att syskonen skall ha lika. Vad tycker den andra mamman om det?

Nej.

Hur skulle vi kunnat ta ett efternamn vi inte heter själva? Det får man inte ;)

Eftersom deras syskon har två efternamn (sin mammas och sin pappas) får de samma efternamn som henne genom att heta sin pappas efternamn. Sedan heter hon ett extra men de har ett gemensamt, vliket varit viktigt för dem. Hade vi gett barnen enbart mitt namn (som TS vill göra med sitt barn) hade de inte hetat gemensamt alls.
  • Anonym (Klara)
    Brumma skrev 2016-08-30 23:01:14 följande:

Nej.

Hur skulle vi kunnat ta ett efternamn vi inte heter själva? Det får man inte ;)

Eftersom deras syskon har två efternamn (sin mammas och sin pappas) får de samma efternamn som henne genom att heta sin pappas efternamn. Sedan heter hon ett extra men de har ett gemensamt, vliket varit viktigt för dem. Hade vi gett barnen enbart mitt namn (som TS vill göra med sitt barn) hade de inte hetat gemensamt alls.

Vad jag förstår så skulle ts vilja ge båda men det är hennes sambo som tvärvägrar på det....vilket jag tycker är väldigt märkligt å skumt! Det är liksom inget alternativ att ens diskutera om jag förstått ts rätt!!!! Sen om hans namn står som mellannamn el elefternamn tycker jag inte spelar ngn roll. Vårt barn har pappans namn som mellannamn å mitt som efternamn. Båda namnen skrivs ut på brev osv. Så det spelar verkligen ingen roll.
  • Brumma
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-31 05:44:19 följande:

Vad jag förstår så skulle ts vilja ge båda men det är hennes sambo som tvärvägrar på det....vilket jag tycker är väldigt märkligt å skumt! Det är liksom inget alternativ att ens diskutera om jag förstått ts rätt!!!! Sen om hans namn står som mellannamn el elefternamn tycker jag inte spelar ngn roll. Vårt barn har pappans namn som mellannamn å mitt som efternamn. Båda namnen skrivs ut på brev osv. Så det spelar verkligen ingen roll.

Ja jag måste säga att det ären väldigt konstig sak att vägra. Dock tycker jag ju att om det nu bara skulle bli ett namn så är det mer logiskt att det blir pappans. ENBART pga syskonet, inte för att det är mamma eller pappa ;)

Skulle nog i detta läget kräva att ta båda namnen ändå. "Hota" (gillar inte hot men om ngn vägrar att ens diskutera en lösning där båda namnen var med så...) med att det snart automatiskkommer bli mammans.. Tror det blir det efter tre månader så bara några veckor kvar..
  • BandAnna

Barnet fick ett gammal släktnamn från din sambos släkt, alltså tycker jag allt att barnet kan få ditt efternamn.

• Oviss01

Hej,

Jag är gravid nu och min sambo har ett barn sedan tidigare. Vi har haft samma diskussion kring efternamn. Hans barn har samma efternamn som han har (hans mamma har ett annat). De har ett av sveriges vanligaste efternamn, vilket jag tycker är tråkigt, och min sambo skulle kunna tänkt sig att byta till mitt efternamn egentligen. Men inte kan hans barn vara ensam om sitt efternamn, det känns ju jättekonstigt, och mamman vill knappast att barnet tar MITT efternamn.

Jag tycker att syskon ska ha samma efternamn, så att de på så sätt får mer "samhörighet" och familjekänsla trots att de "bara" är halvsyskon.

Däremot vägrar jag släppa mitt efternamn. Så vårt gemensamma barn kommer få mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. From juni nästa år kommer man dock kunna ha TVÅ efternamn och barn som föds efter det kommer inte kunna ta ett mellannamn längre.

Släpp DINA känslor TS och tänk på ditt barn, vad är bäst för hen?

• Anonym (Klara)
    Oviss01 skrev 2016-08-31 09:27:35 följande:

Hej,

Jag är gravid nu och min sambo har ett barn sedan tidigare. Vi har haft samma diskussion kring efternamn. Hans barn har samma efternamn som han har (hans mamma har ett annat). De har ett av sveriges vanligaste efternamn, vilket jag tycker är tråkigt, och min sambo skulle kunna tänkt sig att byta till mitt efternamn egentligen. Men inte kan hans barn vara ensam om sitt efternamn, det känns ju jättekonstigt, och mamman vill knappast att barnet tar MITT efternamn.

Jag tycker att syskon ska ha samma efternamn, så att de på så sätt får mer "samhörighet" och familjekänsla trots att de "bara" är halvsyskon.

Däremot vägrar jag släppa mitt efternamn. Så vårt gemensamma barn kommer få mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. From juni nästa år kommer man dock kunna ha TVÅ efternamn och barn som föds efter det kommer inte kunna ta ett mellannamn längre.

Släpp DINA känslor TS och tänk på ditt barn, vad är bäst för hen?

Fast de flesta biomammor vill inte byta tillbaka till sitt gamla efternamn just pga att de vill heta samma som barnen. Ditt barn kommer få ditt efternamn också men ts barn skall bara ha sin pappas? Varför gör inte ni så då med när du säger till ts att det är så hon ska göra? För barnets skull lägger du dessutom med... Men i ditt fall gällande ert barn så gäller det annorlunda väldigt märkligt!
  • Oviss01
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-31 09:33:28 följande:
    Fast de flesta biomammor vill inte byta tillbaka till sitt gamla efternamn just pga att de vill heta samma som barnen. Ditt barn kommer få ditt efternamn också men ts barn skall bara ha sin pappas? Varför gör inte ni så då med när du säger till ts att det är så hon ska göra? För barnets skull lägger du dessutom med... Men i ditt fall gällande ert barn så gäller det annorlunda väldigt märkligt!
    Fast biomamman heter ju inte samma som barnet, hon heter något helt annat. Alla barn kommer ha samma efternamn. Mitt efternamn blir bara ett mellannamn, inte efternamn. Så jag tycker inte det är dubbelt :)
  • Anonym (Klara)
    Oviss01 skrev 2016-08-31 09:43:05 följande:

Fast biomamman heter ju inte samma som barnet, hon heter något helt annat. Alla barn kommer ha samma efternamn. Mitt efternamn blir bara ett mellannamn, inte efternamn. Så jag tycker inte det är dubbelt :)

Ja å om Du läser hela tråden så vägrar ts sambo att barnet får ts namn överhuvdtaget. Mellannamn är dessutom mer eller mindre som efternamn så det spelar ingen roll vilket man sätter som mellannamn resp efternamn båda namnen skrivs ut på brev osv. Ex Anna Karlsson Engberg. Vårt barn har nämligen så så jag vet.
  • Anonym (Klara)
    Oviss01 skrev 2016-08-31 09:43:05 följande:
    Så Ert barn kommer visst ha ditt efternamn, bara att skatteverket benämner det ena som mellannamn. Varför ska då inte ts barn få ha hennes? 

Denna dubbelmoral, ursäkta språket, men det stinker. Men jag tar det för din ovisshet om mellannamn å efternamn...

Varför är det viktigt för dig att ditt barn får ditt namn? 
Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare