Efternamn och barn sedan tidigare
Hej,
Jag och min sambo fick en son i slutet av juni i år. Mitt första barn och hans andra då han har en 5 -åring flicka sedan tidigare som är hos oss varannan vecka. Livet startade något annorlunda för vår gemensamma son då han föddes med ett hjärtfel och fick opereras bara några dygn efter förlossningen.
Till saken! Vi har pratat lite lätt om det här med val av efternamn till vår son. Förnamnet har vi alltid varit överens om och sedan så blev hans mellannamn ett gammalt släktnamn ifrån min sambo men efternamn kommer vi inte överens om.
Min sambo vill såklart att vår som skall ha samma efternamn dvs hans som även hans dotter har men jag känner bara nej nej nej av många anledningar.
Han tycker att det blir konstigt för hans dotter om inte "brorsan" heter samma som hon. Flickans mor fick även en son 3 veckor efter oss så det har varit något mycket för oss alla av olika anledningar.
Jag känner att enda från att vi fick veta att vi väntade barn så har jag som fått dela allt med flickans mamma jag har som aldrig fått va gravid själv om man säger som så. Träffade man bekanta till min sambo så var det stora snackisen att har ni hört att de också väntar barn osv. I och med detta så känner jag att jag vill inte att vår son skall ha min sambos namn för det har han på deras flicka. Det känns liksom som om jag förlorar honom till dem. Jag har fått stå ut med så mkt pga hans tidigare relation och nu vill jag känna att detta är mitt barn.
Jag vill inte klaga då jag älskar denna man och tycker att vi har gjort det bra i dessa svåra lägen men just detta med efternamnet kändes väldigt känsligt och därför vill jag höra hur tankar går hos andra kring detta? Kan tillägga att vi pratar lätt om giftemål men det är nog inget som sker inom en snar framtid.
Stort stort tack på förhand ????