• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Kroa skrev 2016-09-14 22:24:35 följande:

Jag tror det är mer obekvämt för mamman är för bebisen ;) jag har två töser som är 3 och 4 år som gärna klänger, hänger och allt där till. Flickorna är ju dock lite äldre så de förstår ju att det är en bebis i magen och kan ibland vilja klappa och prata, men oftast så tänker de ju inte på att magen är där och att de ska vara försiktiga.

så länge de inte blir några ordentligt smällar som du känner av efteråt borde du behöva oroa dig :)

Precis så tänker jag också. Man jämför ju med första graviditeten också. När man bara typ lindade in magen i bomull och hade en skyddsradie på 4 meter. Haha! Det är mycket som är annorlunda andra gången :)
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-15 07:34:23 följande:

Haha ja, första gången var man ju lite extra nojig över allting! ;p

Det som är jobbigast denna gången är nog oron över vad vi ska göra med töserna om det startar när vi har dom, och över hur fort det går denna gången. Det problemet hade man ju inte första gången direkt ;p

Exakt! Man kan ju lixom inte ta med dem som på en mysig utflykt! Haha!

Har det gått fort för dig tidigare? Jag blev igångsatt 35+1 och killen var ute 3h senare efter en enda lång värk som aldrig släppte. Tjoff in med sugklockan utan att jag var tillräckligt öppen. Ibland känns det inte som man har koll på förloppet då första blev så akut. Men en unge har ju kommit ut där nere trotsallt.
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-15 14:42:46 följande:

Haha nej precis, kan ju inte låta dom sitta där och kolla på när man skriker, blöder, gråter och trycker ut deras lillebror från ett hål de knappt har koll på att de existerar!

Förra gången gick låååångtsamt, så en del hoppas att de går fortare denna gången, men helst inte för fort heller ;)

Jag födde 5 dagar för tidigt, hade pinvärkar heeeela dagen innan. Aldrig regelbundna men gjorde ont! Åkte in till förlossningen på kvällen för att inget hjälpte mot värkarna, och när vi väl var där sa de "ja, du har ju iaf öppnat dig 2 cm så de är ju på gång iaf". De ville skicka hem mig egentligen, men de lät mig få ett sovrum där eftersom klockan var 1 på natten och sjukhuset låg en timme från hemmet. Sen hade jag regelbundna och hemska värkar hela natten, de gav mig alvedon och sömntabletter först så jag kunde sova lite, men de gick inte så jag fick sen morfin osv men inget hjälpte - vid 7 på morgonen hade jag öppnat mig till 5 cm och fick komma in i ett förlossningsrum och jag fick äntligen tillgång till lustgasen, Hah bästa som hänt mig då. Vid 10 fick jag epidural och strax därpå tog de vattnet. Sen när jag äntligen fick krystvärkar så fick jag inte krysta eftersom hon inte hade sjunkit ner tillräckligt, så de sa bara åt mig att slappna av (haha ja de var väldigt lätt!!) när jag väl fick börja krysta så var hon ute på 2 min och föddes vid 15.

Så jag hade värkar (och hade inte heller sovit en blund) i 33 timmar innan hon föddes, så lite fortare får de allt gå nästa gång!

Varför blev du igångsatt? Åh hoppas det får bli en "normal" förlossning för dig denna gången då! Alla förlossningar är ju olika ändå så hur det ser ut andra förlossningen jämfört med första är ju omöjligt att veta (även om de hade vart guld att alla skulle ha samma hela tiden, och slippa alla funderingar!!)

Men fy vilken utdragen process! Det här med epiduralen, den saktade inte ner det hela? Jag är väldigt fundersam kring smärtlindring eftersom jag inte fick någon alls sist. Absolut inte anti bara nyfiken eftersom det känns som ett fokus denna gång.

Om jag tar lite av ditt långsamma så tar du lite av mitt snabba?

Vattnet gick 34+0. Sen var det fram och tillbaka huruvida de skulle sätta igång eller ej ett par dagar men tillslut beslutades det för just igångsättning!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-15 21:43:21 följande:

Vet faktiskt inte om epiduralen saktade ner det hela, vet bara att jag fick stanna över natten pga jag hade problem att tömma urinblåsan själv efter att jag fått den så jag fick stanna kvar tills jag kunde kissa själv, vilket som tur var gick dagen efter! Var inte säker innan på om jag skulle ta den, men när jag haft hemska värkar i 28 h och inte heller kunnat sova en enda blund så skrek jag nästan efter den ändå.. Fyfanken!

denna gången funderar jag på att försöka att klara mig utan, jag har hört att det oftast ger en lättare och bättre förlossning även om den känns mer. Men vi får väl se ;)

Ja gärna, låter som en toppenplan!

Åh låter jobbigt det med! Igångsättning kan ju bli väldigt hemskt och utdraget det med har jag hört. Håller alla tummar för att du slipper gå igenom det igen och framförallt för att pyret får bakas klart denna gången!

Vad gullig du är, tack! Tror dock inte jag mentalt fattat att man kan vara gravid längre än vecka 35. Kommer nog klättra på väggarna. Haha!

Har du mycket kvar att fixa?
  • ems86

Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.

• ems86
    Kroa skrev 2016-09-16 20:32:56 följande:

Jag har också haft mer sammandragningar som gjort ont idag, vääääldigt oregelbundet dock! Mest ont i ländryggen, men vart dålig i magen så kan bero på det kanske..

Jag har också vart inne tidigare i graviditeten denna gången, med samma svar: för mycket sd men opåverkad tapp.

För min del tänkte jag vänta och se ifall de blir mer regelbundet och om de avtar något.

Men jag tycker du ska ringa in och höra med förlossningen om du är orolig! Hellre kolla en gång för mycket än för lite, och med tanke på att du fött för tidigt tidigare så har du ännu en anledning till att kolla upp det. Bättre att kolla upp det så de kanske hinner stoppa det om det är något som startat!

Verkligen. Jag ligger i sängen nu och var tionde minut kommer de och gör ont! Fan också!

Ger det natten och blir det inte bättre åker jag in. Tack för feedback.

Märkligt att de drar gränsen så tydligt, för mycket sd men opåverkad tapp så släpper de direkt. Min tapp var helt opåverkad när jag sattes igång sist lixom. Då hade det runnit vatten i över en vecka!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-16 21:32:29 följande:

Håller tummarna för att det ger med sig! Kommer det regelbundet och oftare nu tycker jag du ska ringa in och kolla upp det! Har du testat att använda värmekudde? Duschat/badat? Alvedon? De sägs ju att om de blir bättre med värme och smärtstillande så är det inga "riktiga" värkar.

Ja faktiskt. Jag är ju sjukskriven för foglossning nu (till en början för huvudvärk) så jag behövde ju inte bli sjukskriven för mina sd, men om det fortsätter såhär så får du se till att få en sjukskrivning! Man ska ju inte behöva föda för tidigt eller få komplikationer bara för att de inte tar allt seriöst!

Jag har kollat min tapp två gånger, med ca 6 veckors mellanrum och den hade under den tiden minskat med 1,1 mm, men eftersom den fortfarande var i en okej längd och sluten så sa han att den var opåverkad.. 6 veckor är ju iofs en ganska lång tid, men jag trodde att förkortad tapp innebar påverkad tapp..

Men värme hjälper faktiskt för stunden! Bra du sa det! Då känns det ännu mer rätt att vänta lite. Men absolut ringer jag om der eskalerar.

Alltså sjukskrivning för huvudvärk låter helt fruktansvärt.. När kom det? Är det bättre nu?
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-09-16 21:38:32 följande:

[quote=76976516][quote-nick]ems86 skrev 2016-09-16 19:10:37 följande:[/quote-nick]Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.[/

Åh kämpigt, känner så väl igen det där att om man inte bråkar och gråter för sin sak så lyssnar dom inte lika bra. Vänta ut natten och ring imorgon om det håller i sig, klart du inte kan funka normalt och jobba/plugga med onda sammandragningar och oro konstant. Hur skulle det gå till liksom!

Hoppas det blir bättre!

Tack snälla!! Nej det är ju det. Med tanke på att jag födde för tidigt förra gången och var sjukskriven från vecka 30 den gången just pga sammandragningar känns det så märkligt. Den gången lyssnade läkaren och la inte så stor vikt vid tappens längd. Så frustrerande att det är olika med olika läkare! Hur har du det? Jobb?
  • ems86

Här lugnade det sig under natten! Har fortsatt idag men inte alls i närheten av den smärta som var igår. Tack för er fina pepp!

Björckan: word! Alltid är det något. M

• ems86
    Kroa skrev 2016-09-18 12:00:26 följande:

haha ja helt otroligt hur man ibland får någon gömd energi mitt från ingenstans - och samtidigt lite läskigt att den värsta smärtan kommer efteråt. Men man lär ju sig vart sina begränsningar går på ett ungefär efter ett x par veckor ;) 

Hur mår ni andra? Hur går det med era sd och förvärkar, elisa och ems? 

Sömnproblemen fortsätter här, och hela helgen har jag vart sååå trött och fruktansvärt energilös. Ögonen kliar och svider av trötthet konstant. Bebisen trycker på urinblåsan hela tiden så jag går runt med en konstant känsla av att jag behöver kissa, ungefär som att jag inte kan tömma blåsan.. 

Fast det värsta är nog att jag de senaste dagarna hela tiden får ont i ryggen och nedre delen av magen, precis som om jag behöver bajsa - lite som att det kommer ett diarré-anfall och man bara känner "Jäklar, jag måste bajsa NU!", och sen när jag väl går & försöker bajsa så kan de antingen inte komma något alls, ibland massor, ibland en liten harplutt och ibland bara någon fis. Ena gången kan de vara löst och andra gången kan de vara hårt, och har jag tur någongång är det "normalt" (haha ja, ursäkta informationen...) 

Men jag vet inte om det beror på att livmodern trycker på tarmarna? Eller om det är mina förvärkar som känns likadant? 

Jo men ibland tar ju den där känslan av att man trots allt inte är sjuk över och man bara gör dumma grejer. Lyfter eller springer eller typ river ut alla kläder ur garderoben för att vika om - varför?!

Tack för du frågar! Här har det varit betydligt lugnare. Fortfarande mycket sd men de onda är begränsade till max 4 per dag. Tack och lov!!!

Men kan det inte vara att bebisen fixerar sig? Eller sjunker ner i kanalen? Jag upplever samma känsla. Det ilar lixom? Vet att det var då sonen klämde ner sig :)
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?