Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

BF maj 2017

Astilbe skrev 2017-02-07 13:22:45 följande:
    Rent viktmässigt så är det ju godkänt. Annars ska man ju vara försiktig de första 6-8 veckorna med att bära tungt. Jag kände mest av mitt snitt vid vridrörelser eller promenader i början. Däremot är ju bebis i babyskydd för tungt i början, bebis i vagn som ska nerför trappor också för tungt osv. Eftersom du har hört lite olika kan du ju fråga om det på inskrivningssamtalet där du får träffa lite experter.
    Det där tyckte jag var rätt kul när min son föddes och jag inte fick bära mer än bebisen eller max 3,5kg.... och man fick en bebis som vägde 5kg
  • Anotherone
    jooo skrev 2017-02-08 08:01:23 följande:

Hur länge ska ni andra jobba? Hmm börjar bli dags och ansöka om föräldraledighet men vet inte vad jag ska ta. Skulle helst vilja jobba så länge som möjligt. Typ till samma vecka jag ska ha. Men känns de orättvist mot arbetsgivaren om de inte den går och de planerat utifrån de? Än så länge mår jag tipp topp i v 26 ingett symtom eller ont någonstanns så svårt och veta.

Jag kommer att söka ledighet from 24/4, beräknat datum är 1/5 så jag räknar med att orka till en vecka innan. Utifrån hur jag mår just nu så är det min plan.
    Men min chef har sagt att jag bestämmer själv, vill jag gå tidigare gör jag det och vill jag stanna längre går det också bra. Min vikarie kommer tyvärr inte att hinna komma till oss innan jag går oavsett,  så där spelar det ingen roll riktigt utan det blir mina kollegor som får ta den introduktionen.
  • Anotherone
    Teresiat skrev 2017-02-08 18:35:05 följande:

Jag nöter på till en vecka innan BF. Gjorde så med sonen och det gick utmärkt. Skulle nog bli för rastlös om jag går hemma för länge..

Samma här. Jag gick hem en vecka före bf med första barnet också. Sen kom inte han förrän i v 42+0 så det blev en väldans lång period hemma ändå. Då hade jag ett annat jobb som inte var lika flexibelt så där gick det inte att komma in och jobba heller, annars hade jag mer än gärna gjort det.
    Därför känns det bra den här gången att om jag är hemma och "vilar" en vecka och får psykbryt hemma av att bara vänta så kan jag komma in och jobba ett par dagar om jag vill det.
  • Anotherone

Jihuu! 29+0 idag = v 30 och BM-besök på förmiddagen!

Blodsocker, hjärtljud och blodtryck fortsatt bra. Järnvärdet kollar vi tydligen om 2v när vi ses igen. Mysigt att det blir närmare mellan besöken, nu passade vi på att boka in tider för resten av graviditeten på en gång vilket känns både läskigt och kul.
    Läskigt för att tiden går så fort och för att jag faktiskt kan se ett slut på graviditeten.....

I början vill ,man inget hellre än att tiden ska gå. Just nu känner jag att det vore skönt om det var ett halvår kvar så att jag hinner med...

• Anotherone
    ika_109 skrev 2017-02-16 08:15:43 följande:

En till som numera kan gå med i klubben tredje trimestern! Så skönt att det börjar närma sig.. börjar tycka kroppen blir lite tung och magen lite stor men det är väl precis som det ska vara. Och om 2 veckor väntar glukosbelastningen.

Hur mår Ni andra, tuffar det på? Hur mycket har Ni gått upp i vikt? (bara ren nyfikenhet då jag själv gått upp 7,5 kg i v. 28).

Ha det bäst där ute!!! :)

Jag har inte gått upp så mycket, 8kg ungefär. Men jag börjar också känna tung och klumpig. Jag orkar träna, jag orkar gå i trappor och jobbet sliter inte men framåt kvällen är jag tung i benen och ja... otymplig!
    Vända runt i sängen är ett helt företag och bebis protesterar ibland så att det är svårt att hitta en skön ställning. Just den biten minns jag från när jag väntade min son, att man lägger sig på ena sidan. Sen blir det ett jäkla liv där inne, ungefär som att något litet ben eller en arm har hamnat i kläm
    Så då får man snällt lägga sig på något annat sätt!

Glukosbelastning gjorde jag i mitten av januari och som väntat har jag inget problem med sockret. Men den där drycken var äcklig och att bara sitta där rakt upp och ner i två timmar och vänta var inte heller jättekul. Men det ska säkert gå bra för dig också!
  • Anotherone

BM-besök avklarat idag, vecka 31+0.
    SF-måttet var samma som vid senaste besöket för 14 dagar sedan men det beror på att bebisen har lagt sig på tvären!
    HB 125 och blodtryck stabilt. Upp 1kg sen sist.
    Och det spelar ingen roll hur ofta man är där, det är lika ljuvligt att höra hjärtat ticka på varje gång <3

• Anotherone
    ika_109 skrev 2017-02-28 12:30:37 följande:
    Jag ska dit imorgon och göra en glukosbelastning 29+0, sist hade jag SF mått 23 vilket var precis på mittenstrecket. ska bli intressant att se hur jag ligger till nu, känner mig mer eller mindre som en smärre badboll.. märkliga är att jag väger mindre nu än förra graviditeten men har betydligt större mage.

Men visst är det mysigt att höra dem små liven :)
    Ja det känns som att jag svalt en boll. Magen är jättespänd och står rakt ut liksom! Minns inte att jag kände mig så här stor förrän på slutet när jag väntade mitt första barn, det är ju 8v kvar!

Lycka till med glukosbelastningen, jag gjorde det i början på januari och det var ju inte den godaste drycken man druckit direkt men värdena var bra.
  • Anotherone
    Paincake skrev 2017-02-28 16:35:51 följande:

Då har bebisens hjärta undersökts noggrant och allt såg fint ut. De kunde i alla fall inte se några större defekter så även om han skulle ha något litet hål mellan kamrarna så skulle det inte påverka honom. Skönt!

I övrigt är jag trött. Trött, trött och trött. Ska till bm på fredag för koll och ny glukosbelastning. Hoppas på bättre värden än sist... är också nyfiken på järnvärdet. Misstänker att det är lägre nu med tanke på måendet. Men jag har haft fel förr. ;)

Vad skönt!! Många barn föds ju med blåsljud men nån dag senare när läkare undersöker så har det redan gått ihop.
    Är också seg just nu. Inte jättetrött, du verkar ha det tuffare. Men jag är seg, känner mig klumpig och tung och väldigt flåsig även om jag bara går korta sträckor. Bara att hålla ut!
  • Anotherone
    Paincake skrev 2017-02-28 21:00:14 följande:
    Men det är himla häftigt vad de kan få fram på ultraljud! Ett vanligt ul är ju lite som en grynig massa. Har man tur kan man urskilja konturer, liksom. ;) Men nu kunde de skilja på syresatt och icke syresatt blod, mäta flödet i aortan, kolla så klaffarna funkar som de ska och så vidare. Jag är så himla impad. :)
    Håller med, det är jättehäftigt! Jag fick mitt första barn -06 och då var det rätt grynigt. Det flashigaste som fanns var att man kunde ta med ett VHS- band och få det inspelat haha
    Nu på RUL med den här bebisen så kollade de just flödet i navelsträngen som du beskriver, med färger, så att de såg att det fanns rätt antal kärl. Och samma med hjärtat, att blodet rörde sig mellan kamrarna såsom det skulle.

• Anotherone
    Ankissen skrev 2017-03-09 16:39:16 följande:

Nu har jag varit hos BM i vecka 30 (29 säger hon för hon räknar fulla veckor). Allt bara bra! Känner mig som värsta friskus fast jag är 38 år. 
    Vikt 66 kg (+8 sen inskrivningen)
    HB: 122 (får dra ner på multivitaminerna till en om dagen och behöver inte bli nervös om jag glömmer järnet ibland)
    Snabbsocker: 4,3
    Fosterljud: 132
    Urinprov: u.a
    Blodtryck: 120/80

Bebisen ligger med huvudet uppåt och fötterna nere vid urinblåsan (tell me about it). Ingen fara än då livmodern är rätt så stor (tredje barnet då är den van att tänjas ut och växer snabbare sa bm.) och det finns bra med plats för min lille kille att vända sig än. 

Kändes rätt härligt. Hade dessutom med mig hela familjen, så nu har de båda syskonen fått höra lillebrors hjärtljud. 

Mysigt! Vi hade med oss blivande storebror förra gången då det var sportlov. Helhäftigt!!
Svar på tråden BF maj 2017