Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:18:13 följande:
Och varför tror du det ser ut så?
Svaret har du i det jag skrivit tidigare, bara ett tips.
F.ö så var det Talibanerna som förbjöd flickors skolgång i Afghanistan, nåt som inte längre gäller, eftersom det inte är Talibanerna som styr landet.
Och vill du ha mer belägg för mina påstenden, så se vad som just nu händer i Sydafrika.
Där kan du se i konkret handling hur ungdomar kämpar för sin utbildning/skolgång, då de styrande vill höja avgifterna, nåt som kommer att omöjliggöra utbildning för de fattiga.
Vad det betyer, är att ännu en gång hamna i ett läge utan valmöjligheter, vilket givetvis leder till kriminalitet, och för kvinnorna prostitution eller att dom blir bortgifta.
Ett liv i fullständig fattigdom utan nån som helst utbildning ger inte mycket till möjligghet att välja, nåt som du verkar ha svårt att förstå.
Och lägg ned dumheterna med att påstå att jag inte vet om missförhållandena, och håll dig till vad jag påstår, nämligen att det visst och absolut finns en önskan och medvetenhet hos folken, om förändring, men att det omöjliggörs av hur förhållandena ser ut.
Och det är där vi måste börja, ge dom förutsättningar och valmöjligheter, inte komma med några flumlösningar som utgår från våra svenska förhållanden.
Inser du att du nu skuldbelägger folken, de som verkligen inte har nån som helst skuld i det hela.
Skulden ligger hos vidriga makthavare och/eller hos extremisterna, men absolut inte hos de drabbade.
Aha! Nu förstår jag. Du tror att fattigdom och ojämställdhet är samma sak. Menar du kanske att det är fattigdom som är orsaken till att kvinnor i Saudiarabien inte får köra bil och att de inte får äga ett pass utan makens tillstånd? Är det fattigdom som är orsak till att kvinnans vittnesmål är värt hälften av en mans i muslimska länder, som exempelvis Saudiarabien?
Om man är fattig och det finns ont om mat kan man fördela det man har jämt mellan sina barn, man kan också välja att ge pojkarna mycket mer mat än flickorna. Om man bara har råd att skicka ett barn till skolan kan man välja den som har bäst läshuvud och alltså skulle få ut mest av skolgången, man kan också välja att skicka sonen eftersom man tycker att han är viktigast.
När folkskolan infördes i Sverige 1842 gällde den samtliga barn, såväl fattiga statarflickor som rika godsägarsöner. Visserligen hade de senare med sig mycket bättre mat till skollunchen och de fattiga hade ofta inget alls fram till det blev lag på skolmat.