Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:17:27 följande:
Ett samhälle formas efter dess invånare, så det som ska värnas stenhårt är i 1:a hand demokratin, då kommer kvinnorna att kunna hävda sin rätt även fortsättningsvis, och vi undviker det du tror kan ske.
Och som sagt, vill svenskarna se ett annat samhälle i framtiden, ja då är det precis som det ska vara i en demokrati, och inget som vi behöver bekymra oss över.
Precis. Om "svenskarna" vill se ett annat samhälle kommer ett annat samhälle att formas, men jag delar inte nysvenskarnas syn på jämställdhet, religiositet, homosexualitet, kollektivism mm. Jag vill inte ha ett samhälle som är sämre på dessa punkter. Av den anledningen är jag orolig för vad som kommer att hända när FLER människor med åsikter och värderingar som går på tvärs mot de nu rådande svenska värderingarna kommer in i landet. Människor där BÅDE män och kvinnor tycker att kvinnor ska ta hand om hem och barn och mannen ska ta hand om förvärvsarbete, där både män och kvinnor tycker att bra kvinnor ska hålla på sig. Jag gillar inte heller SD som ironiskt nog delar många värderingar med konservativa muslimer.
Värderingarna har redan börjat ändras i fel riktning. En stor del av ungdomarna i högstadiet tycker numera att kvinnor som blir våldtagna oftast får skylla sig själva. Så var det inte för 10 år sedan. Nej, jag har ingen källa. Kanske går det att hitta. Jag såg det i ett nyhetsinslag på TV för ett par år sedan (Rapport eller Aktuellt).