Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-24 15:12:21 följande:
    I en mångkultur är all kultur bejakad utan urskiljning, till skillnad mot monkultur.
    Jag skulle nog hävda att hederskultur är mer utbredd i vissa delar av världen.
    KillBill skrev 2016-10-23 11:08:09 följande:

Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen eller att någon har kopplat de sympatisörer till SD som önskar att en ung kvinna ka bli gängvåldtagen till den svenska kulturen. Har du det?

Men eftersom du nu är inne på detta spår så undrar jag vad du tycker är det positiva med att svenskar hyllar Breiviks massmord på ungdomar och vad som är det positiva med att svenskar önskar att kvinnor ska bli gängvåldtagna?

www.metro.se/nyheter/hyllade-breivik-sedan-knivhogg-de-en-invandrare-svart/EVHkiA!k00GlQPekXyB/

www.interasistmen.se/granskning/hotas-med-valdtakt-efter-lat-om-akesson-sd-politiker-instammer-hotet/

Detta är ingen utbredd kultur bland svenskar eller norrmän, tvärt om har få mött så mycket avsky som Breivik.

Alla kan instämma i att hederskultur är något dåligt och detsamma kan sägas om vuxna svenska män som hotar kvinnor med gruppvåldtäkt eller vuxna svenska män som hånar 15-åriga skolelever och skickar rasistiska mejl till dem med uppmaningar om att de ska åka hem. Bägge sakerna är exempel på oacceptabelt beteende.  
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-24 15:12:21 följande:
    I en mångkultur är all kultur bejakad utan urskiljning, till skillnad mot monkultur.
    Jag skulle nog hävda att hederskultur är mer utbredd i vissa delar av världen.
    KillBill skrev 2016-10-23 11:08:09 följande:

Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen eller att någon har kopplat de sympatisörer till SD som önskar att en ung kvinna ka bli gängvåldtagen till den svenska kulturen. Har du det?

Men eftersom du nu är inne på detta spår så undrar jag vad du tycker är det positiva med att svenskar hyllar Breiviks massmord på ungdomar och vad som är det positiva med att svenskar önskar att kvinnor ska bli gängvåldtagna?

www.metro.se/nyheter/hyllade-breivik-sedan-knivhogg-de-en-invandrare-svart/EVHkiA!k00GlQPekXyB/

www.interasistmen.se/granskning/hotas-med-valdtakt-efter-lat-om-akesson-sd-politiker-instammer-hotet/

Detta är ingen utbredd kultur bland svenskar eller norrmän, tvärt om har få mött så mycket avsky som Breivik.

Alla kan instämma i att hederskultur är något dåligt och detsamma kan sägas om vuxna svenska män som hotar kvinnor med gruppvåldtäkt eller vuxna svenska män som hånar 15-åriga skolelever och skickar rasistiska mejl till dem med uppmaningar om att de ska åka hem. Bägge sakerna är exempel på oacceptabelt beteende.  
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-24 18:42:15 följande:
    Jag ser inget vidrigt i att ifrågasätta åldern på en skäggig högstadieelev.

Det sd (eller vissa inom sd) sysslar med i frågan håller jag dock med om är vidrigt, men jag ser inte det som en svensk kultur.
    SD är ett av Sveriges största partier och om flera av deras främsta företrädare tillsammans med en lång hatsvans av sympatisörer ägnar sig åt den här typen av svinerier så säger det förmodligen också något om oss svenskar. Innan du sprider mer kritik mot andra kulturer så föreslår jag att du tittar på detta klipp.

www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/sd-toppar-hånade-15-åring-3589893
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-25 07:52:37 följande:
    Det är garanterat fler som utsätter flickor för hedersbrott än som hotar svenska kvinnor med gruppvåldtäkt eller som hånar 15-årigha pojkar. Dessutom kritiseras de som gör det senare av resten av befolkningen medan de som lever i kulturer med hederstänk applåderar de som utför dåden. Brodern som mördar sin syster för att hon blivit tillsammans med en svensk kille hyllas av föräldrarna och de gråter när han döms till fängelse. Inte en enda tår spills över den döda dottern - och hela släkten och de andra som lever i samma kultur håller med.
    När man läser inlägg från SDs hatsvans så är intrycket att den är mycket stor och med tanke på att SD förmodligen har mer än 1 miljon sympatisörer så kan hatsvansen bestå av flera tiotusentals människor.

Det finns många invandrare som är starkt kritiska till och som fördömer hederskultur.

Glöm inte bort att det finns exempel på svensk hederskultur också. Jehovas vittnen eller Laestadianerna lever exempelvis efter särskilda regler som styr vem man gifter sig med och under vilka omständigheter man får ta ut skilsmässa och gifta om sig. Följer du inte dessa regler så kan du bli utstött från familjen eller från församlingen. En typ av hederskultur det med.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-24 23:14:22 följande:
    Vad är det du vill komma till i förhållandet mellan monokultur och mångkultur?
    Som jag ser det har mångkultur svårt att vara selektiv i villka kulturer som accepteras och inte. Du får gärna förklara hur mångkulturalism skulle ge mer positiv effekt i denna fråga oavsett om det gäller svenska subkulturer eller utländska kulturer.
    Självklart ska alla kulturer accepteras. Däremot ska exempelvis hederskultur, kvinnoförakt, diskriminering, hat och hot bekämpas oavsett inom vilken kultur som detta dyker upp.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-26 07:50:42 följande:
    Problemet är bara att om vi skall motverka det vi anser vara negativt inom en annan kultur så kan vi inte längre prat om kulturell acceptans. Då handlar det istället om att den andra kulturen skall anpassa sig efter oss och förvandlas till en subkultur i mängden.
    Svammel. Det är ju inte så att det är det negativa som är främmande kulturers kulturbärare. Det finns exempelvis många kristna, många muslimer, många araber eller nordafrikaner som är emot hedersrelaterat våld.
  • KillBill
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-26 16:51:36 följande:
    Inte riktigt va. För med den logiken är du alltså antingen för ALL sportkultur, inklusive läktarvåld och fanuppgörelser på stan, eller så är du EMOT all sportkultur, och vill inte se sport alls. Så, hur ska du ha det, för eller emot? Sport är ju inte bara roliga halsdukar och kul festiviteter vet du!!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Bra inlägg! Det ska bli spännande att få besked om nattuv och Tom är för läktarvåld eller emot svensk sportkultur.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-26 18:31:21 följande:
    Sportkultur har väl funnits så länge det funnits sport. Hur mycket läktarvåld eller sportanknytna huliganer fanns i Sverige om du backar tiden 50-100 år?

På vilket sätt menar du att man är mer eller mindre för all sportkultur i förhållande till ställningstagande för eller mot mångkultur?

Läktarvåld och sportanknutna hulliganier har funnits så länge som det funnits lagidrott som dragit publik. Läktarvåld förekom redan för 100 år sedan.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-26 19:01:44 följande:
    Huligankulturen i Sverige är dock av senare datum och har kommit från andra länder.
    Huligankultur är i princip bara ett annat ord för supportervåld och de har funnits i Sverige lika länge som det funnits lagidrott som dragit publik.

Är du för läktarvåld eller emot sportkultur?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-26 19:34:40 följande:
    Nja, om jag slår dig på käften skulle jag inte kalla det kultur, det krävs ett mer genomgripande och spritt beteendemönster för det.
    KillBill skrev 2016-10-26 19:19:32 följande:Är du för läktarvåld eller emot sportkultur?
    Mot läktarvåld, för sportkultur utan våld och huliganism.
    Som monokulturalist behöver jag inte nödvändigtvis vara konservativ i allt.
    Om du och andra återkommande går på fotbollsmatcher för att slå fotbollsmotståndare på käften så kan det vara en del av en kultur.

Själv så är jag för mångkultur, för demokrati, för religionsfrihet men mot alla typer av våld och förtryck mot andra människor.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?