Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Höger skrev 2016-10-15 11:15:04 följande:
    Det tror jag faktiskt stämmer i många fall. Multikultiförespråkarna har i regel en känslomässig syn på samhället och har svårt för folk med andra åsikter.

Flr egen del har jag inga som helst problem att ha djupa samtal med djupt troende muslimer, rasister och människor med totalt annorlunda värderingar. Jag kan ärligt talat inte se en multikultiförespråkarna göra det. De blir ursinniga. De har inte fått öva på att vidga sina vyer utan är fast i åsiktskorridoren. De enda som finns i åsiktskorridoren är de från liknande kultur som dem själva.

Jag har inget problem att prata och diskutera med människor med andra värderingar. Det finns bara några frågor som gör mig upprörd och det är om någon argumenterar för åsikter som är i strid med demokratiska fri och rättigheter (exempelvis religionsfrihet) eller är i strid mot att människor av olika kön eller av olika ursprung ska behandlas lika. I detta sammanhang vill jag påpeka att jag blir lika förbannad på om det är en muslimsk fundamentalist eller om det är en svensk  manschauvinist som företräder åsikter som missgynnar kvinnor,  det är precis lika illa.

Jag kan konstatera att svenska nationalister och religiösa fundamentalister (exempelvis talibanerna i Afghanistan) vill begränsa utövandet av andra kulturer och eller religioner än den egna. Nationalister och religiösa fundamentalister företräder också i sina respektive länder den minst liberala synen på kvinnans frigörelse och rättigheter. Jag tror exempelvis inte att det är en slump att det just är SD som lägger motioner i riksdagen om att begränsa kvinnors rätt till abort eller att kända feminister ofta möts av hat och hot på sociala medier från människor som har nationalistiska åsikter.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 15:35:30 följande:
    Fast att begränsa andra människors rätt att utöva sina kulturer har de gemensamt med det svenska politiska etablissemanget.

Samtidigt är vänstern den grupp som jobbar hårdast för begränsad yttrandefrihet.
    Vänstern vill inte begränsa yttrandefrihet. Ditt påstående gör mig fundersam på om du förstår vad som menas med yttrandefrihet.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 15:35:30 följande:
    Fast att begränsa andra människors rätt att utöva sina kulturer har de gemensamt med det svenska politiska etablissemanget.

Samtidigt är vänstern den grupp som jobbar hårdast för begränsad yttrandefrihet.
    Jag förstår inte vad du menar.

Vad menar du med det svenska politiska etablissemanget?

Kan du ge exempel på när det svenska politiska etablissemanget har begränsat andra människors rätt att utöva sin kultur?
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 15:58:20 följande:
    Det görs genom skola och utbildningssystem. Skolan är ju framförallt ett sätt att fostra in människor i den svenska kulturen. Jag tycker förvisso inte att det är något fel med det. Jag påpekar bara hyckleriet i att det svenska politiska etablissemanget påstår sig förespråka mångkultur. Jag anser att de inte gör det mer än på marginella punkter.
    Så du menar att det svenska skolsystemet motverkar spridningen av mångkultur? Jag håller inte med dig!
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 15:52:42 följande:
    Det håller jag med dig om. Till exempel är lagen mot hets mot folkgrupp ett bra exempel på hur man använder yttrandefrihet för att tysta meningsmotståndare samtidigt som det är är fritt fram för de själva att hetsa då deras angrepp inte inbegrips i lagen.
    Menar du att allt hat, hot och hets borde tillåtas som en del av yttrandefriheten?

Vad är det för hets som vänstern använder sig av och som inte omfattas av lagen? Ge exempel så att jag förstår.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 16:21:09 följande:
    Du tror att Sverige skulle bli mer likriktat om barnen haft hemundervisning?

Om du hade varit påläst inom didaktik så hade du förstått att jag har rätt här.
    Vad har hemundervisning med detta att göra? Oavsett undervisningsform så gäller samma läroplan, förordningar, lagstiftning o.s.v.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-15 17:09:04 följande:
    Alla skolsystem motverkar mångkultur. Ett skolsystem är aldrig neutralt utan kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, skapa en viss kulturell likformighet. Därav kommer att vissa grupper ser ett mervärde i att skapa egna skolor där de medvetet kan påverka i en viss riktning.
    På vilket sätt motverkar den svenska skolan mångkultur? Är inte i själva verket den svenska skolan objektiv i förhållande till olika kulturer?

Den svenska skolan ska vara icke konfessionell och all undervisning ska vara faktabaserad och objektiv och sträva efter att tillvarata ma?ngfalden och fokusera pa? hur olika kulturer berikar varandra. Jag tycker att skolan lyckas ganska bra med detta.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-16 07:13:24 följande:
    Det är bara på ytan som sagt. Om du ser det ur ett internationellt perspektiv så är lärarna som kommer ut från lärarhögskolorna extremt likriktade. Det är förvisso inget konstigt med det men man bör vara medveten om det. Lärarutbildningen är i sig en produkt av den svenska kulturen. Sedan utformas skolorna efter dessa lärare. Klart att det blir likriktat.
    Det är klart att lärare som kommer ut från likriktade. Dessa lärare har drillats i att undervisa i enlighet med de lagar, förordningar och den läroplan som gäller i sverige. Överhuvudtaget så tror jag att den svenska skolan (då detta inte är skolans uppgift) har en ytterst marginell påverkan på människors utövande av religion eller kultur. Kultur och religion är i stället något som barnen får med sig från sin familj.
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-10-16 11:17:04 följande:
    Det är klart att lärare som kommer ut från likriktade. Dessa lärare har drillats i att undervisa i enlighet med de lagar, förordningar och den läroplan som gäller i sverige. Överhuvudtaget så tror jag att den svenska skolan (då detta inte är skolans uppgift) har en ytterst marginell påverkan på människors utövande av religion eller kultur. Kultur och religion är i stället något som barnen får med sig från sin familj.
    Korrigering: Det är klart att lärare som kommer ut från lärarhögskolan är likriktade, skulle det ha stått i första meningen.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-16 13:17:52 följande:
    Då går vi till källan och tittar på vad skolans styrdokument säger.

"Lgr11
    I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländska humanism sker detta genom individens fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Skolverket

Kristen tradition, västerländsk humanism, fostran. Nog låter det som skolan har fått till uppgift att förmedla en viss kultur. Vilket läroplanen dessutom fått en del kritik för.

För den som är intresserad av vad mer som står där finns dokumentet på Skolverkets hemsida under läroplaner. Sidan är lättnavigerad och dokumentet är lättläst. Det tycks till och med finnas som en ljudfil för de som inte vill läsa. Notera även den lilla del som tar upp "kunskaper".
    Saken är emellertid att den kristna etiken inte är unik för kristendomen utan kan hittas även inom andra religioner. Det krävs ingen anpassning för en jude eller muslim att leva efter kristen etik.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?