Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:43:48 följande:
    Jasså?
    Invändningar?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:42:07 följande:
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    Behövs mångkultur för detta?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 17:56:06 följande:
    Ja. Det hjälper absolut.
    Mest verkar det hjälpa för det som inte är positivt att addera det svenska samhället.
    Det positiva behöver vi inte mångkultur till.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-12 10:00:07 följande:
    Fast det är ju exakt det din text betyder! Att vi inte behöver andra kulturer, för att det är dåliga!
    Innan man påstår något sådant måste man förstå skillnaden mellan mångkultur och när ett land, ett folk, en kultur själva genom urval och en naturlig process tar till sig delar av andra kulturer.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-12 10:06:05 följande:
    Mycket av det positiva kommer från mångkultur. Men vi kanske har väldigt skilda åsikter om vad som är positivt förstås.
    ...eller olika åsikter om vad mångkultur är och vad just den medbringat som vi inte kunnat ta till oss ändå...
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 10:51:38 följande:
    Absolut, och är man djupt troende så kan vi inte tvinga på dessa människor vår definition av jämställdhet, då det går emot deras övertygelse och skulle enbart skapa en konflikt.
    Djupt troende brukar vara de allra bästa på att pracka på andra människor sin ideologi. Du menar att det ska vara en ensidig rättighet bara hos religiösa?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 11:11:06 följande:
    Vi ska givetvis beivra lagöverträdelser, även om det betyder konflikt, vi måste få bort den rädsla som makthavare har för att ingripa när någon gömmer sig bakom en religion.
    Ett lagbrott är ett lagbrott, och ska beivras, även om det går emot någons religiösa övertygelse.
    Inget kan vara farligare än att behandla folk olika, det riskerar att slita isär hela vårt samhälle.

Nu ser jag inte det som nån större risk, problemet finns förstås där, men det är hanterbart.
    Majoriteten som kommer hit som flyktingar, har flytt från extremism till vår demokrati, och har inte speciellt svårt att anamma den.
    Syrien var visserligen en diktatur under Assad, men inte religiöst extremistisk sådan och det var heller inte Irak under och efter Saddam.
    Den gemensamma nämnaren för de som flyr är alltså inte religiös extremism och det är inte främst av det skälet de flesta flyr från dessa länder.

Huruvda det är en majoritet eller inte som klarar anpassningen till det svenska samhället vet jag inte (har du belägg för ditt påstående?), men att det är tillräckligt många som inte klarar eller vill det för att det ska vara ett problem är ett faktum.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 11:17:18 följande:
    Det stämmer absolut till en viss del, men i många fall finns heller ingen praktisk möjlighet att välja, även om viljan att förändra finns där.
    Som du vet så handlar det ofta om att överleva, och då sätts alla önskningar och lagar ur spel.

Och jag är säker på att det är bättre att jobba med att ge möjligheterna till dom som saknar ett val, t.ex skolgång för alla, än att angripa en viss kultur, kunskap är makt som du vet, lägg till insikt, och du har lagt grunden till en förändring.
    Det verkar som att du trots allt förstår eller i alla fall börjar förstå de ingredienser av mångkultur jag kritiserar.
    Jag ser inga som helst skäl till att acceptera sådant i vårt samhälle och att det enbart är till skada.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 11:40:26 följande:

@ Farfallos.

Du måste väl ändå hålla med om, att är det nån kultur som allvar försämrat vår, så är det den amerikanska?
    Så mycket skit vi "frivilligt" anammat från det hållet, går inte ens att räkna upp, så vi kanske skulle må väl av att backa lite och återuppta de värderingar som grundlade vår välfärd, d.v.s empati, solidaritet, eknomiska rättvisa m.m.

Saker som borde gälla alla, men som helt förstörts av den amerikanska livsstilen och som vi uppenbart inte alls kan hantera, vilket vi kan se överallt och snart sagt inom de flesta områden.

Nä, all kulturellt tillskott är väl positivt...var det inte så?
  • Tom Araya

Jag postade mitt inlägg för tidigt och missade att kommentera den andra halvan av ditt inlägg...

Problemet finns mest i det vansinne vi skapat med att klumpa ihop flyktingarna i vissa förorter, ett problem som gått på tok för långt, och som aldrig skulle fått ske.
    Och jag tror inte alls på att flyktingarna skulle vilja dit själv, utan att vi skapat ett vi och dom, som mer eller mindre tvingar flyktingar till vissa områden.
    Det håller jag med om, samt att vi har en misslyckad integration som både är konsekvens och bidragande till detta.
    Om du inte såg "Resten av Sverige" igår, så se det programmet.
    Där sägs många välbehövliga sanningar om Sverige och även flyktingarna/invandrarna, ja t.o.m en SD-politiker erkänner öppet, att Sverige behöver dessa människor, annars kommer hans kommun att dö ut.

Undra vad hans partikamrater i SD-toppen och SD:s anhängare ansåg/anser om det uttalandet.
    Jag ska se programmet.

Jag ger dig några länkar till artiklar och program du (och andra här) bör läsa och se:

www.svt.se/ug/har-ar-moskeerna-som-avradde-fran-anmalan

www.svt.se/ug/besoket-i-goteborgs-moske-ord-for-ord

www.svt.se/ug/besoket-i-uppsala-moske-ord-for-ord

www.svt.se/ug/besoket-i-rinkeby-moske-ord-for-ord

www.svt.se/ug/besoket-i-stockholms-moske-ord-for-ord-1

www.svt.se/ug/kvinnan-bakom-slojan-hoppas-politikerna-vaknar

www.svt.se/ug/kampen-om-koranen

www.svt.se/ug/muslimska-ledare-uppmanar-kvinnor-till-underkastelse

www.svt.se/ug/imamen-hon-behover-inte-ringa-polisen

www.svt.se/opinion/boneutrop-ar-en-politisk-handling-inte-religios

www.svt.se/opinion/eftersnack-man-kan-inte-vara-bade-homosexuell-och-muslim-man-maste-valja

monawalter.com/

www.familjeliv.se/forum/thread/76560197-undercover-i-brittisk-moske

https://anthropocene.live/2016/04/22/ett-stort-steg-800-ar-bakat-i-tiden/

abcnyheter.se/kraver-att-svenskar-ska-anpassa-sig-efter-islamiska-normer-och-vagrar-stodja-pridefestivalen/

www.helahalsingland.se/opinion/ledare/omstridd-moske-i-gavle-uppmanade-till-att-rosta-pa-miljopartiet

www.etc.se/inrikes/imam-far-jobba-kvar-trots-stod-till

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/varderingarna-ar-nasta-stora-strid/

www.expressen.se/debatt/med-antirasismen-som-tackmantel/

www.svt.se/opinion/fi-gor-alla-muslimer-som-kampar-for-jamstalldhet-en-bjorntjanst

www.svt.se/opinion/antirasister-maste-sluta-blunda-for-extrem-islamism

www.facebook.com/per.franden/posts/10154130472322065

https://anthropocene.live/2016/04/26/miljopartiet-som-trojansk-hast/

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?