Vad är bra med mångkultur?
...och så konstaterar jag att du inte bemöter sakfrågan om hur vi ska hantera olyckliga kulturella uttryck i allt från muslimska friskolor till den ökande förekomsten av separata badtider i badhus.
Ett inlägg bara...
Var tionde elev i utsatta områden i Göteborg stöttar extremister
www.aftonbladet.se/nyheter/article23805694.ab
Jag noterar att definitionen av "mångkultur" (eller gränsdragningen mellan mono- och mångkultur) är ett underliggande problem för dialogen här i tråden. Själv hade jag hoppats på att ingen skulle "spela dum" och låtsas inte förstå innebörden, så att det kunde hållas en vettig dialog om sakfrågan, men det sket ju sig.
För mig är det ganska självklart att Svensk kultur består av en massa olika kulturer som kan leva sida vid sida i relativ harmoni och som i huvudsak underkastar sig Svensk lag och de sedvänjor majoriteten av Svenskarna anser vara normala i Sverige. Det finns sedan ett gäng starkt avvikande religiösa (kristna) subkulturer som, pga att de är medvetna om sitt avvikande beteende, väljer att leva lite avskiljt. Man kan då bara pga deras existens kalla Sverige "mångkulturellt" sedan länge, men om dessa kulturer inte kommer till uttryck i det offentliga på ett sådant sätt att de krockar eller interagerar med "vanliga Svenskar" (jämställda, toleranta ateister) så är det ändå inte mångkultur i den bemärkelse jag syftar på i trådstarten.
Den typ av mångkultur jag ifrågasätter är den som t.ex leder till könssegregering i skolor och badhus, som förespråkar något annat än Svensk lag, som bär med sig en sådan misstro mot samhället att man kastar sten på ambulanspersonal och som finns i sådan omfattning att det i var och varannan skolklass finns kamrater som av religiösa skäl inte deltar fullt ut i undervisningen.
...men det är inte den exakta definitionen av mångkultur som är det intressanta, utan det är konsekvenserna (goda som onda) för den Svenska kulturen (förklarad i andra stycket) som är det intressanta. Vad för nya kulturer med sig som får ett massivt och gott genomslag, och blir nya goda företeelser i Svensk kultur? Det kan ju låta lite löjligt, men pizza är ett bra exempel på en vida spridd och uppskattad företeelse som idag måste anses vara en del av Svensk kultur. Men det är ju bara mat...
Det finns svenska skolor som under hela 1900- talet har haft könsseparerade gymnastiklektioner liksom det finns svenska badhus som sedan början av 1900-talet har haft separata bad tider för män och kvinnor och jag förstår därför inte varför du kopplar dessa fenomen till andra kulturer än den svenska. Detsamma gäller stenkastning mot blåljuspersonal. Stenkastning mot polis och militär har förekommit i Sverige sedan början av 1700-talet och har därefter inträffat vid återkommande tillfällen. Ofta har våldet och stenkastningarna föranletts av frustration över fattigdom och arbetslöshet. I gamla rättegångshandlingar förekommer ofta "unga pojkar" som följer med enbart för att våldet är roligt.
Det som vi ser nu i samhället är alltså på inget sätt nytt eller avvikande från den svenska kulturen. Det som är nytt är att invandrare har blivit vår nya underklass och att vissa i samhället, i invandrarna och i deras kultur, har hittat en enkel förklaring på samhällsproblemen.