Tom Araya skrev 2016-10-12 22:44:39 följande:
Argumentationen för mångkultur i den här tråden håller mestadels så låg nivå att jag börjar tro folk driver med mig.
Ja, man tvivlar verkligen ibland....
Du ringade in problemställningen riktigt bra i sista stycket i #341, men jag skulle vilja komplettera den tanken med några saker. För precis som du säger så är den Svenska kulturen så tillåtande att du får göra, tro och äta nästan vad som helst. Helt OK för mig
så länge du inte begränsar en andra människors liv, precis som du säger. Men uppenbart har vi nu fått "kulturella influenser" som gör att vissa badhus och skolor numera gör skillnad på pojkar och flickor på ett sätt som vi inte sett tidigare.
Men det finns en annan vinkling på det där med att inte begränsa andra människor. För man kan ju tänka sig att en t.ex en troende muslimsk flicka, född i Sverige, inte själv anser sig begränsad eller förtryckt, utan att hon själv är "jämställd" med sin man trots att de båda lever efter en bok som på säkert tusen punkter berättar om vad en man och en kvinna skall och inte skall göra. Det är ju på ett vis OK att hon vill leva så, men är det OK ur det Svenska samhällets synvinkel att vi tillåter en uppfostran av den typen för Svenska medborgare?
Socialen kan efter en "orosanmälan" göra hembesök för att i barnens intresse nagelfara (med förvånande stort fokus på småsaker) hur föräldrar har hand om sina barn, men i mångkulturens och religionsfrihetens namn så har samhället inga invändningar emot att småflickor (Svenska medborgare födda i Sverige) indoktrineras till att veta "en kvinnas plats" i familjen.
Vi har skolplikt i Sverige, och det är något vi propagerar hårt för att alla människor i hela världen ska få, inte minst för att vi vill att flickor i världen ska bli "självständiga" och ha möjlighet att "stå på egna ben". Men när det gäller Svenska småflickor (med föräldrar som kommer från dessa kulturer där Sverige jobbar för kvinnors frigörelse) så är det tydligen en annan sak, för här tillåter vi inte bara att det är OK med en uppfostran i hemmet till förtryckt kvinna, utan här är det OK att fostras i en skola där man gör skillnad på pojkar och flickor.
Det låter fint med frihet, men sanningen är att den individuella frihet som vi har och känner bygger på skol
plikt, kunskap
fri från religion, och på en lång tradition av lagstiftning som konsekvent gått i riktning mot
jämlikhet. Där vi inte lyckas så bra som staten önskar, t.ex föräldraledighet, så
tvingar staten oss att dela mer lika.
Alla kulturer har säkert något gott att tillföra (flera har nämnt mat i denna tråd), men vad det gäller tollerans, jämlikhet och individens frihet så kan jag inte se att andra kulturer nu kan bidra med något annat mer än möjligen som en prövande motkraft som vi måste bekämpa för att inte ta det vi har för givet.