Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:16:24 följande:
Jag är så gammal att jag sett hur värderingarna har ändrets väldigt mycket sen jag var ung, och det är det enbart vi svenskar som själva stått för, och jag gillar inte det, utan skulle mycket heller haft kvar 70-talets människosyn, etik och moral.
Men nu tillhör jag den snart överspelade generationen och de efterkommande kommer att forma sin värld utifrån sina ideal och värderingar.
Och görs det utifrån demokrati och mänskliga rättigheter, så är det helt OK för mig.
Och att som du verker vilja, likforma vårt samhälle, det ställer jag inte alls upp på,
vi måste vara tillåtande mot alla religioner och ideologier, så länge dom följer våra lagar, demokratin och de mänskliga rättigheterna, och då förstår du att jag inte har nåt till övers för extremister som vill se dessa lagar och rättigheter försvinna.
Oro dig inte för religioner eller andra kulturer, lägg fokus på de som vill införa begränsningar i demokratin och som lägger skulden på religioner och kulturella skillnader, och var med att bekämpa dessa grupper och politiska partier, som t.ex SD.
Och du kan ju tänka på att kriminella som använder sig av religonen inte är förbehållet muslimer, det har t.ex alltid den italienska maffian gjort, som haft/har ett nära samarbeta med höjdare inom kotolisismen, och lämnat stora ekonomiska bidra till den.
Men har du nånsin hört att någon säga att vi måste förbjuda katolisimen och bekämpa katolikerna här i Sverige?
Nej, utan det är de kriminella som ska bekämpas, vilket givetvis är det enda rätta.
Så gäller även alla andra som använder sig av religioner som nåt slags rättfärdigande för sina brott.
Just det där är faktiskt väldigt svenskt. Vi är ett av de mest toleranta länderna i världen. Inte bara mot homosexuella och utomäktenskapliga förbindelser utan även mot människor från andra länder. Människor i Mellanöstern är väldigt rasistiska mot exempelvis svarta och hatar dessutom judar.
SD är precis lika mycket för hederstänk och kyskhetsteorier (för kvinnor alltså) som de muslimer de bekämpar. SD är med andra ord verkligen inget jag kan rösta på.