Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-09 14:21:43 följande:
    Kanske, men kom ihåg: INGET är värre än Monas Tobleroneaffär! INGET!!!
    ...om det ändå bara vore "Tobleroneaffären"...
  • Tom Araya

Mycket prat om mat och annat mindre relevant i tråden...

Jag är för att svenska värderingar råder i det svenska samhället och där andra värderingar får stå tillbaka om de krockar. Det är för mig att vara mot mångkultur/mångkulturalism.

Vem tror på riktigt att sekularisering, demokrati, frihet och jämlikhet kan fortsätta sin utveckling opåverkat av att värderingar i motsatt riktning ges utrymme i samhället? För det är vad mångkultur innebär för mig.
    SD då? Självklart är jag oroad för utvecklingen där sd får större stöd och på sikt kanske också större makt. Det är inte vad jag anser värdefullt med svensk värderingskultur. Men de mest ivriga och högljudda sd-motståndarna verkar inte alls pigga på varken granskning eller kritik av frihetsbegränsande värderingar som kommer med invandring och dess påverkan på det svenska samhället, precis som det bara är sverigedemokrater, rasister, facister, nazister, islamofober som oroar sig. Resonemanget saknar logik.

• Tom Araya

Folk i den här tråden som säger sig vara för mångkultur... fast inte när det begränsar jämlikhet, begränsar religionsfrihet, inskränker sekularisering eller demokratin, o.s.v. Fast är det då mångkultur? Efter vilka värderingar är man på det sättet selektiv i vad av andra kulturer och värderingar man kan acceptera?

• Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-11-11 17:03:54 följande:
    Det låter så självklart det där som jag har gjort fett i citatet. Men problemet är ju till viss del att precisera vilka värderingar det rör sig om. För helt självklart så kan du nog leva med att det kommer hit människor som kräver att få äta saker som du aldrig skulle ta i med tång. Så vad definierar de värderingar som du inte kan tänka dig i ett mångkulturellt Sverige? Personligen har jag väldigt svårt för den där värderingen att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte männen blir upphetsade, men det finns naturligtvis fler. Kan du ringa in dem?
    Behöver man precisera vilka värderingar det handlar om? Antingen krockar de med de svenska eller så gör de inte det.

Jag vill dessutom att vi fortsätter utvecklas i samma riktning, exempelvis på områdena sekularisering och jämställdhet där det fortfarande finns mer att önska.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-11 19:10:26 följande:
    Jag väntar med spänning på vilka dessa värderingar är, som är svenska.
    De som ligger till grund för det samhälle vi byggt och utvecklat under århundraden och blev vad det blev före 2000-talets mångkulturalism.

Det är i alla fall inte de som är typiska för Vitryssland, Nordkorea, Iran och Kenya.

Den som tar ställning i frågan har rimligtvis själv lite koll på hur värderingar kan skilja sig åt mellan olika kulturer och delar av världen.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-11 19:18:52 följande:
    Hur ska man diskutera värderingar om man aldrig preciserar dem? Det är som att säga att "du duger inte" till någon, men aldrig berätta VARFÖR hen inte duger.
    Du kan ju prova själv att precisera? Vad tycker du är och inte är -valfritt-lands- kultur?

Det här är ju lite lustigt, för mångkulturförespråkare har i denna tråd vid flera tillfällen givit exempel på kultur de inte accepterar/stödjer, vilket i sig är rätt märkligt då det ändå är en del av det mångkulturalistiska konceptet, men om man fundera vidare på detta...enligt vilka värderingar är detta?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 07:34:48 följande:
    Men herregud, så länge vi all fritt kan välja, så ska du skita i hur andra vill forma sina liv.
    Men jag har förstått att du vill inskränka människor möjligheter att fritt få välja, och istället bagränsa dom möjligheterna till det du vill.
    Det är precis det här jag menar, man är inte lika fri att välja själv i alla kulturer och det är ju synsätt man inkluderar med mångkulturalism...eller hur tänkte du?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-11-12 09:56:42 följande:

Mitt svar är ja. Och jag ser det tvärt om. Det är monokulturivrarna som vill begränsar religionsfriheten, inskränka sekularisering och begränsar demokratin.

Om vi exempelvis tar sverigedemokraterna som stävar efter ett monokulturellt samhälle så vill de framhäva kristendomen i det svenska samhället samtidigt som de vill begränsa vad som ska vara tillåtet inom andra religioner (bl.a. har Jimmie Åkesson sagt att han vill förbjuda moskéer i Sverige) . SD driver således en politik som både begränsar religionsfriheten och sekulariseringen.

Det låter som att din syn på monokulturalism är väldigt sd-färgad.
    Kan du försöka tänka i vidare banor, att monokulturalism kan finnas utanför sd, i en annan variant än den sd står för?

Vår demokrati vilar på de mänskliga rättigheterna och enligt de mänskliga rättigheterna så har alla rätt att utöva sin kultur. En hållbar demokrati förutsätter att de mänskliga rättigheterna respekteras så därför påverkas även demokratin i ett samhälle där inte fri kulturutövning råder.

Hur resonerar du kring kulturer som begränsar religionsfrihet, sekularisering och demokrati?
    Andra frågor som brukar lyftas fram i debatten om mång- och monokultur är jämställdhet och hederskultur men faktum är att vi inte  behöver gå särskilt många år tillbaka i tiden för att hitta exempel på att den svenska kulturen inte har varit jämställd eller hitta exempel på hederskultur även i den svenska kulturen.  Vi har emellertid genom opinionsbildning och med lagstiftning skapat ett samhälle som idag är mycket mer jämställt än tidigare och där hederskultur inte accepteras. Jag kan inte se att utveckling av det svenska samhället när det gäller dessa punkter har skett på bekostnad av den svenska kulturen.

Flyktingar som kommer till Sverige kommer ofta från samhällen som inte har kommit lika långt som det svenska när det gäller jämlikhet och hederskultur men i Sverige gäller likväl svenska regler och lagar och Sverige är lika intolerant mot ojämställdhet och hederskultur som tidigare. Förekommer det att någon inte behandlas jämställt och om det förekommer hederskultur så ska detta motarbetas med opinionsbildning och om så behövs med mer lagstiftning.

Varför ska kultur motarbetas om vi ska ha mångkultur?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 15:12:02 följande:
    Nej, det kan jag inte, för det är inte jag som kommer med sådana påståenden. Det är du som talar om "svenska värderingar", inte jag, jag tänker inte göra din hemläxa Tom! Tungan ute
    Tvärt om Dorian, även mångkulturbegreppet kräver att man kan se skillnader i olika kulturer.

Att beskriva skillnaderna kan vara svårt, lite som att beskriva färger, men det betyder inte att skillnaderna inte finns.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?