Vad är bra med mångkultur?
Sharia
www.facebook.com/100008754976753/videos/1517401961894955/
Sharia
www.facebook.com/100008754976753/videos/1517401961894955/
Mycket prat om mat och annat mindre relevant i tråden...
Jag är för att svenska värderingar råder i det svenska samhället och där andra värderingar får stå tillbaka om de krockar. Det är för mig att vara mot mångkultur/mångkulturalism.
Vem tror på riktigt att sekularisering, demokrati, frihet och jämlikhet kan fortsätta sin utveckling opåverkat av att värderingar i motsatt riktning ges utrymme i samhället? För det är vad mångkultur innebär för mig.
SD då? Självklart är jag oroad för utvecklingen där sd får större stöd och på sikt kanske också större makt. Det är inte vad jag anser värdefullt med svensk värderingskultur. Men de mest ivriga och högljudda sd-motståndarna verkar inte alls pigga på varken granskning eller kritik av frihetsbegränsande värderingar som kommer med invandring och dess påverkan på det svenska samhället, precis som det bara är sverigedemokrater, rasister, facister, nazister, islamofober som oroar sig. Resonemanget saknar logik.
Folk i den här tråden som säger sig vara för mångkultur... fast inte när det begränsar jämlikhet, begränsar religionsfrihet, inskränker sekularisering eller demokratin, o.s.v. Fast är det då mångkultur? Efter vilka värderingar är man på det sättet selektiv i vad av andra kulturer och värderingar man kan acceptera?
Mitt svar är ja. Och jag ser det tvärt om. Det är monokulturivrarna som vill begränsar religionsfriheten, inskränka sekularisering och begränsar demokratin.
Om vi exempelvis tar sverigedemokraterna som stävar efter ett monokulturellt samhälle så vill de framhäva kristendomen i det svenska samhället samtidigt som de vill begränsa vad som ska vara tillåtet inom andra religioner (bl.a. har Jimmie Åkesson sagt att han vill förbjuda moskéer i Sverige) . SD driver således en politik som både begränsar religionsfriheten och sekulariseringen.
Vår demokrati vilar på de mänskliga rättigheterna och enligt de mänskliga rättigheterna så har alla rätt att utöva sin kultur. En hållbar demokrati förutsätter att de mänskliga rättigheterna respekteras så därför påverkas även demokratin i ett samhälle där inte fri kulturutövning råder.
Flyktingar som kommer till Sverige kommer ofta från samhällen som inte har kommit lika långt som det svenska när det gäller jämlikhet och hederskultur men i Sverige gäller likväl svenska regler och lagar och Sverige är lika intolerant mot ojämställdhet och hederskultur som tidigare. Förekommer det att någon inte behandlas jämställt och om det förekommer hederskultur så ska detta motarbetas med opinionsbildning och om så behövs med mer lagstiftning.