Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-11-15 01:05:39 följande:
    Katolicism rättare sagt, som fortfarande är en viktig del av kulturen i vissa länder.

Men jag antar att mångkulturalisterna inte tror att några hundra tusen katoliker har betydelse heller för den kulturella utvecklingen i Sverige...
    Vet du, bra att du frågar just det. För inte så länge sedan så var en del svenskar LIVRÄDDA för katoliker. När de började komma till Sverige så spreds det en massa rykten som väckte oro, rykten som är nästan löjligt lika de som nu sägs om muslimerna: katoliker skaffar en massa barn, de kommer ta över, de har en främmande kultur som inte passar med oss protestanter, praktiskt taget allt det som nu sägs om muslimer sades om katolikerna. Men de kom ändå.

Numer bor det troligen hundratusentals katoliker i Sverige. Jag har inte märkt något försök till att tvångsomvända alla med något slags invkisition för att få oss alla att helga påven. Och eftersom du inte ens verkar märkt att de finns här, så visar det på att mångkultur fungerar alldeles utmärkt, så fort folk lagt sina rädslor åt sidan och behandlar folk som folk.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-11-15 01:23:14 följande:

·        Men det måste i så fall innebära att du anser att den svenska kulturen har eroderat i takt med att det svenska samhället har blivit mer jämställt eller när de svenska kvinnorna började bejaka sin egen sexualitet eller för den delen, på sextiotalet, då det blev förbjudet för en svensk man att våldta sin hustru? eller är det bara andra kulturer än den svenska som kan eroderas av att utvecklas och av att bli mer jämställt?

Precis. Ingen kultur är statisk. De iranska kulturerna (för de är liksom de svenska många och varierade) har stadigt och ständigt förändrats, precis som de svenska. Panta rei, allt flyter. Speciellt kultur.
  • Dorian Ertymexx
    jansan skrev 2016-11-22 22:49:03 följande:
    Har aldrig och kommer aldrig, se någon fördel med att blanda ut allt och alla..
    Aldrig sett / hört någon ge en vettig poäng på det heller
    Så du dricker din saft utan att späda ut den med vatten? Kaxigt... eller korkat. Välj själv vilket.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-23 13:38:38 följande:
    I en riktig mångkultur måste såklart lagen anpassas för alla kulturer, vad är det annars för mångkultur?
    En vettig en?
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-23 15:26:55 följande:
    Oj! Utan att kolla bakåt i tråden så tror jag nog ändå att jag kan ha nämnt både mat och värderingar, samt pratat om den Svenska inhemska mångkulturen som bland annat visas upp på Skansen i Sthlm. Men jag förstår om du har missat det, för tråden har ju blivit rätt lång nu.

Sedan så tror jag som du, att ett totalt isolerat Sverige hade nog inte varit ett roligt land att leva i. Men att ifrågasätta den naiva mångkulturssträvan som många människor hyser innebär ju inte nödvändigtvis att man vill ha en monokultur utan några som helst influenser utifrån. Enligt mig befinner vi oss på en gråskala där det någonstans i ena ändan finns en brytpunkt där acceptansen för nya aparta inslag av typen övergrepp blir osund. Även i andra ändan finns en brytpunkt, och går man över den så blir det osunt på ett annat sätt, för då tillåter vi inte människor att tänka fritt. På något vis kan man jämföra förhållandet mellan monokultur och mångkultur med det som råder mellan ultrahögern och ultravänstern - extremerna skapar elände.

Ett - på vilket sätt är övergrepp något nytt eller apart i Sverige?

Två - vem accepterar sådant?

• Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-24 09:23:14 följande:
    Förmodligen är det som vanligt, dvs att du aktivt väljer att inte förstå. För övergrepp är i en vidare bemärkelse är naturligtvis inget nytt i Sverige. Men med nya kulturer kommer nya former av övergrepp, och det ibland i en omfattning som markant drar klockan tillbaka. Ett exempel är den enormt utbredda och hårda kontrollen av flickor/kvinnor som ibland leder till att familj, släkt och vänner tillsammans bortför och gifter bort en flicka med en man hon aldrig har träffat förr. Du kan säkert hitta ett enstaka exempel på något liknande i Sverige om du går riktigt långt tillbaka i tiden, men besvära dig inte. Min poäng är att det i Svensk kultur inte är acceptabelt att behandla flickor på ett sätt som vi accepterar att främmande kulturer gör.

Vem accepterar sådant då? Jo, de mest politiskt korrekta personer och partier som är ängsliga för att spela rasisterna i händerna om de ställer för stora riktade krav på kvinnors rättigheter i de nyanlända kulturerna.    
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
  • Dorian Ertymexx
    Kung Markatta skrev 2016-11-23 13:53:23 följande:
    Förespråkar du att lagarna endast är anpassade efter en av kulturerna eller att man försöker ha lagar som inte är anpassade efter någon kultur, vilket borde innebära att man har ganska få lagar?
    Det senare. Lagar ska försvara mänskliga rättigheter, jämställdhet och rättvisa i möjligaste mån. Kulturer, svenska som utländska, ska anpassa sig efter lagen, inte tvärtom.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-24 14:33:08 följande:
    Eftersom jag har svarat på det tidigare så förstår jag inte varför du förnedrar dig själv genom att åter igen spela dum. Man börjar då tveka på att du faktiskt spelar. Det som sedan dock undanröjer allt tvivel är ju att du insinuerar att jag skulle vilja skicka ut folk. Det är inget som jag någonsin sagt eller önskar. Så försök flytta huvudet från den plats där solen aldrig skiner och läs vad jag skriver.

Till sakfrågan då. Jo, genom att (som du har gjort) likställa det jag pratar om som hederskultur med vad vi redan har i Sverige så förminskar du problemet. Och ju mindre ett problem framstår desto större blir acceptansen (det är inte av eller på, utan acceptans är som så mycket annat ett värde på en skala), och konsekvensen blir noll action. Eller vad görs åt det faktum att nästan 80% av flickorna i de invandrartäta områdena inte får gå till fritidsgården för att det finns killar där?
    Nej, det är du som förminskar problemet. Genom att säga att det är värre om en ung kvinna dödas av invandrare än om en ung kvinna dödas av svenskar, så förminskar du den stora majoriteten av kvinnomord som utförs av svenskar på svenskar.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-24 14:46:25 följande:
    Självklart finns det de som accepterar och t.o.m. stödjer sådnt, annars skulle det inte existera.
    Är det en del av en kultur så ingår det också i mångkultur, vilket uppenbarligen vissa stödjer, alldeles för många enligt mig.

Jasså? Finns det bland "PK-eliten" folk som accepterar detta? Jag ser gärna exempel på detta.

Så - att läktarvåld ingår i idrottskulturen betyder alltså att vi omfamnar och accepterar läktarvåld när vi uppmuntrar idrottskulturen? Det är faktiskt precis vad du säger!

Lyckligtvis har du fel. Vi kan gilla mångkultur, utan att acceptera exakt allt med de nämnda kulturerna. Vi accepterar motorfantaster och deras post-raggarkultur, men vi accepterar inte kriminella mc-ligor för det. Vi accepterar rikemanskultur, men vi accepterar verkligen inte skattefusk för det. Vi accepterar kristen och muslimsk kultur, men vi accepterar verkligen inte hederskultur, och det oavsett om det kommer från utländsk eller svensk kulturgren. Det är liksom inte allt eller inget.

• Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-25 06:12:19 följande:
    Det där om att det skulle vara värre när en utländsk flicka mördas än att en svensk flicka mördas, det har du nog läst någon stans på din egen tarmvägg, för det är inget som jag har skrivit. På individnivå är det naturligtvis lika illa oavsett vem som drabbas men ur ett samhällsperspektiv eller grupp perspektiv så är det den höga frekvensen inom en viss grupp som gör eländet så extra stort.
    VILKEN "hög frekvens"! Det är inte högre frekvens bland invandrare än bland svenskar!
  • Dorian Ertymexx
    Magdalena03 skrev 2016-11-25 16:42:08 följande:
    Jo, det är det.
    Nej det är det inte.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-25 23:04:47 följande:
    Du förstår inte, du är selektiv med vad du anser är acceptabalt av utländsk kultur och din selektivitet är utefter svenska värderingar eller med svensk kultur överenstämmande värderingar, inte ryska, iranska eller irländska värderingar. Med sådant synsätt är ju inte andra kulturer likställda med svensk kultur i Sverige, vilket är precis det jag avser med min syn på mono- vs mångkultur, vilket tydligt borde ha framgått vid det här laget om man hängt med i mina inlägg.

En kultur vars värderingar kapas till förmån för de svenska kan ju inte längre anses vara genuin utan är en försvenskad variant. Om det är att se som mångkultur så blir begreppet väldigt förvirrande, för var finns då de genuina monokulturer som kan bli en del av en mångkultur om det räcker med att det finns folk från andra länder, med ett annat modersmål och andra traditioner för att landet ska räknas som en mångkultur?

För att förtydliga, ett svensk samhälle som domineras av svensk kulturs värderingar, men som kan innehålla inslag av andra kulturer som en naturlig del av invandring är för mig inte riktigt en mångkultur. Det finns ingen för samhället betydande skillnad hos befolkningen för begreppet mångkultur om vi alla lever utefter samma värderingsgrund. Som folk kanske, men inte som samhälle och samhällssystem.
    Dock kan ett sådant samhälle komma närmare begreppet mångkultur med en mångkulturalistisk politik och här anser jag att vi nu balanserar på gränsen.

Du kan ju förstås argumentera för ett annat sätt att se på saken, men gör det då efter vedertagna och erkända begrepp samt att det då går att se vad som verkligen är mono- respektive mångkultur.

"Vi accepterar..."? Jag håller inte alls med dig. Jag accepterar inte hur man i religiösa kulturer begränsar varandra, i synnerhet kvinnor och barn. Jag kan inte acceptera en kultur där man ser sina barn som en del av en religiös samhörighet de inte själva får välja. Jag accepterar inte Sharia som en del av svenskt rättssystem.
    Jag kan inte se kultur som kristen eller muslimsk kultur om vi kapar bort de värderingar som strider mot vår svenska syn på lag och rätt, fri- och rättigheter.

Du vet att jag inte är svensk va? Jag är i min bakgrund mångkulturell. Östeuropé, latinamerikan, uppväxt i Sverige och med en massa annat i ryggsäcken. Så nej, jag ser inte bara det svenska.

Om du läst lite längre hade du märkt att jag skrev att INGEN accepterar sådant. Till och med de flesta muslimer är mot sådant. Det är samma sorts rötägg som sysslar med hedersvåld inom islam som inom kristendom som bland de helsvenska familjerna.

• Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-11-26 00:44:53 följande:
    Jag är mycket medveten om det. Men du kan ju berätta då vad din bakgrundskultur givit dig för värderingar som står sig hos dig än idag och som i väsentlighet skiljer från de svenska.

...och som jag skrev tidigare, det kan inte existera om ingen accepterar sådant, därför har du fel.

Ahaaa. Så med din logik då, så accepterar man i Sverige våldtäkt, mord, läktarvåld, övergrepp på barn och trafficking? Jag menar, sådant förekommer ju, så uppenbarligen måste vi ha accepterat det...
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?