Höger skrev 2016-11-12 21:37:57 följande:
Varför tror du att jag pratar om mig själv? Det gör jag inte. Däremot kan väl inte splittringen i dagens mångkulturella samhällen missats av någon?
Vi har ett år bakom oss med presidentvalskampanj där de båda sidorna tävlat i att tala nedvärderande om varandra. Efter valet var det kravaller som gällde. Tycker du att det är ett samhälle i harmoni?
Empati och sympati? Ja, människan brukar känna det för den egna gruppen, ja men där tar det ofta stopp. Vilket presidentvalet i USA är ett utmärkt exempel på.
Det är ingen splittring som har med kultur att göra, utan med klass och ekonomi. Och det är inget nytt, det har däremot växt med nyliberal politik.
USA har ALLTID varit en mångkultur, så att skylla kravallerna på det är milt sagt fånigt. Kravaller kommer inte av mångkultur, utan av frustration hos medborgare, oavsett kulturell bakgrund.
Nja, det är vad Trump är ett utmärkt exempel på. Men han fick en knapp fjärdedel av rösterna från de röstberättigade, och anses pålitlig och kompetent av ännu färre.