Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Världsmedborgare skrev 2016-10-15 08:34:27 följande:
    Jag förstår eg inte problemet, det du säger är vad vi kommer att få dras med oavsett om invandringen eller kulturpåverkan är noll, för det existerar alltid minst 5% svenskar som gärna skulle vilja stöpa om hela vårt svenska samhälle.
    Du missar flera viktiga aspekter i detta. Genom stor invandring från andra kulturer och födslar i Sverige bland dessa så har de konservativa krafterna inom invandrade kulturer en ständig och stadig ökning som motsvarande hos den svenska befolkningen inte har.
    Det enda vi kan och bör göra, är att i alla lägen värna våra värderingar på ett klokt och medmänskligt sätt, och inte angripa andras religion eller kultur som om den vore homogen, där bara det dåliga förs fram.
    ...och det är precis det jag menar att man inte gör genom en mångkulturalistisk politik.
    Nej jag har inte sett det du länkat till, och det är ditt fel, du vräkte ju upp en hel massa länkar, och det avskräckte mig.
    Om du bara läser några av artiklarna och ser några av inslagen kan du bli upplyst om hur vissa (och det är inte få) inte alls visar något intresse av att omvärdera sina traditionella värderingar och synsätt efter invandring till Sverige.
    Kanske är det upplysning som avskräcker dig...

Inlägg #317.
    Hittills inte ett enda bemötande inlägg...

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 09:02:55 följande:
    Men givetvis ska det som strider mot humanism, svenska lagar och de mänskliga rättigheterna bekämpas, oavsett om dom kommer från oss svenskar, eller förs in av folk från andra delar av Världen.
    ...och det är ju detta som svensk kultur står för, till skillnad mot vissa andra, då borde vi väl för enkelhetens skull kunna hålla oss till svensk kultur i Sverige.
    Mångkultur gör det enligt min mening omöjligt med sådan selektivitet.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 09:02:55 följande:
    Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt.
    Av olika skäl till att fly sitt hemland tror jag inte alls den kulturella biten är särskilt stor och utgör heller inte skäl för att betraktas som flykting. Har du belägg för annat?

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 10:19:27 följande:
    Jag förstår inte ens frågan, vad har religionsfrihet och mångkultur med integration att göra.
    Det är grundläggande mänskliga rättigheter du vill peta i, och det tänker då inte jag ta del av.
    F.ö har jag inte sagt nåt om ökad invandring, utan att den ska vara i nivå med behovet att bibehålla demografin och i viss mån säkerställa behovet av den arbetskraft som efterfrågas om den inte går att finna hos flyktingar/invandrare.

Och som jag skrivit massor med ggr nu, vi ska följa humanismen och de mänskliga rättigheterna, de som inte följer det bryter mot svensk lag och ska lagföras.
    Och det har inget med religion eller kultur att göra, det är kriminalitet.

Du kan krångla till det hur mycket du vill, men de problem du räknar upp är inte värre än de vi dras med inom vår svenskfödda befolkning, men inte ett ord om dess avarter och hur vi ska bemöta den.
    Där finns precis samma avarter, som kvinnofientlighet, tydlig könsuppdelning och uppenbara brott mot de mänskliga rättigheterna.
    Självklart har religionsfrihet och mångkultur med integration att göra. Religionsfrihet är i mångt och mycket en förutsättning medan mångkultur kan vara ett hinder för integration.

Religionsfrihet och mänskliga rättigheter har sina brister så som de är skrivna då de tar för stor hänsyn till religiösa grupperingar vars traditioner medför en viss begränsning av just friheten att själv som individ välja sin tro, vilket förstås borde vara en självklarhet i ett sekulärt samhälle.

Uppdrag granskning har granskat detta med lagstiftning i förhållande till andra kulturer:

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 11:13:54 följande:
    Nya? Den är verkligen inte ny! Redan när jag var liten knatte var det uppdelning på pojkar och flickor ibåde gympan och i badhuset. De med snopp gick till ett omklädningsrum, de med snippa gick till ett annat, och gud förbjude om någon gick fel!
    I dusch- och omklädningsrummet ja, men inte i idrotts- eller simhallen.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 11:19:14 följande:
    Inte där heller, faktiskt. Specialtider för kvinnor (eller barn, eller pensionärsgrupper) är verkligen inget nytt.
    Så du menar att skolans lektioner i idrott och simning, idrottsklubbars bokade tider för juniorer och pensionärsföreningars bokade tider är jämförbara med könssegregerade öppettider för en hel anläggning?
  • Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-10-17 11:13:30 följande:
    Att invandringen är en ekonomisk vinst är ett odiskutabelt faktum man med glädje kan trycka ner i halsen på SD-sympatisörer. Men framför allt är det ett plus i minskat lidande, fast varken ekonomi eller det minskade lidandet har inget med "mångkultur" att göra. Inte heller har det med effekterna, dvs ökad uppdelning av pojkar och flickor i skolor och badhus, att göra.
    Det är knappast ett odiskutabelt faktum. Tvärt om har vinster av invandring vänts till en förlustaffär i och med dess ökning, att den domineras av flyktingmottagning från Afrika och ME samt försämrad integration (som i sig till viss del beror på de nyss nämnda faktorerna).
  • Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-10-17 12:47:10 följande:
    Nu är det visserligen inte ekonomi vi diskuterar i denna tråd, men på lång sikt har invandring varit en god ekonomisk affär.
    Har varit ja, när invandringen var mindre och såg annorlunda ut.
    Farfallos skrev 2016-10-17 12:47:10 följande:
    Nu är det visserligen inte ekonomi vi diskuterar i denna tråd, men på lång sikt har invandring varit en god ekonomisk affär. Och trots senaste årens stora invandring så går Sverige "som tåget". Om det även denna gång blir plus i slutändan kan vi bara spekulera om, men generellt undanhåller jag mig från att spekulera på lösa grunder. Den ekonomiska frågan med invandringen är ingen stor sak. Man ska hålla i minnet att Svenska staten har sänkt skatterna med 400 miljarder årligen om vi jämför med år 2000. Vinsterna i privata sektorn har ökat kraftigt men lönerna har nästan stått stilla i jämförelse. Den ökning vi känner av kommer från jobbskatteavdraget. Svenska banker gör ungefär 1000 kr i vinst per Svensk och månad.

...så att diskutera invandring ur ett ekonomiskt perspektiv är "löjligt" på ren Svenska.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 12:47:59 följande:
    Så du är alltså inte medveten om att just de länder som haft högt antal av invandrare de senaste åren i EU, är de som uppvisar den starkaste tillväxten och med en välmående ekonomi, borträknat de med sedan tidigare usel och av egen kraft förstörda ekonomin, som t.ex Grekland?

Och ja, jag är väl medveten om att det finns problem, så du behöver inte dra dom ännu en gång.
    Nu finns ju en mängd områden som ligger under myndigheters ansvar och som har blivit kraftigt eftersatta under de senaste 10-20 åren. Det vore mer intressant att se hur ekonomin ser ut efter att ha fyllt dessa hål och varför de blivit eftersatta.

Om man bortser från ren arbetskraftsinvandring så är sysselsättningsgraden för låg hos invandrade i Sverige för att i sig ge ett tillskott i statskassan.

Detta har jag skrivit en del om här:

www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/1/nick/77058220

www.familjeliv.se/forum/thread/76079876-immigrationinvandringflyktingar-varfor/1/nick/76782096

• Tom Araya

Religionsundervisning i Hässelbygårdsskolan:

När man under religionsundervisningen tittar i Bibeln kan muslimer ha med sig intyg hemifrån som är godkänt skäl att inte närvara under lektionen. Så fungerar mångkulturen...

• Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-10-17 14:05:01 följande:
    Det är helt sant att invandrare är arbetslösa i väldigt mycket högre utsträckning än Svenskar, och att de som isolerad grupp primärt inte drar in till statskassan vad de kostar, men det gör inte socialarbetare, pensionärer eller skådespelare på dramaten heller. ...fast vi fördjupar oss inte i det. Så här funkar det med jobben:
    1 - Det finns inte fler jobb än vad alla samlade kunderna (vi alla) efterfrågar.
    2 - De som drar kortaste strået i konkurrens med andra om jobben blir arbetslösa.
    Alla som genom eget arbete har en inkomst de betalar både inkomstskatt och konsumtionskatter på bidrar mer till samhället än de som inte har egen inkomst.
    Det jag menar är (1) att om vi körde ut alla arbetslösa invandrare så skulle vi i samma slag få fler arbetslösa. Det skulle i samma stund behövas mindre folk i kassan på ICA, Gröna lund, restaurangerna, bilfirman, skattemyndigheten, SL och i skolan (samt en herrans massa andra arbetsplatser). Till största delen är arbetslöshet en konstant som följer med den samlade efterfrågan (både inhemsk och export) och invandrare efterfrågar en herrans massa även om de är arbetslösa.
    Sant, men tjänster som efterfrågas av folk som inte själva bidrar ekonomiskt till samhället blir ju en ekonomisk belastning, även om omsättningen ökar.
    ...och (2) arbetslöshet är inte en inbyggd egenskap hos invandrare, utan de råkar "stå längre ifrån arbetsmarknaden" som det brukar heta. Sverige har en större andel invandrare än de flesta andra länder, och det är inte konstigt alls att en större andel invandrare är arbetslösa här än i andra länder eftersom vi helt enkelt har en högre andel "svaga" (relativt arbetsmarknadens krav) individer i vårt land. Andelen arbetslösa hade dock varit den samma om vi hade varit utan den stora invandringen. Kanske hade den till och med varit större eftersom vi inte hade behövt bygga så mycket nya bostäder och sysselsätta så mycket folk i "migrationsbranschen".
    Invandrare "råkar" inte stå längre från arbetsmarknaden, det är ett naturligt faktum av emigration till ett annat land, i synnerhet om kulturen i väsentlighet skiljer sig från den emigrerade är vana vid samt fram till dess att språket behärskas.

Det finns inga belägg för att arbetslöseheten skulle vara större utan invandring eftersom förutsättningarna ser olika ut för svenskfödda och invandrade. Därför ser man också en väsentlig skillnad i sysselsättningsgrad hos 50-, 60-, 70- och 80-talets invandring jämfört med 90- och 2000-talets.
    Du får också tänka på att de offentliga medel som läggs på olika behov för invandrare annars hade kunnat satsats på andra behov och därmed skapat jobb.
    Du vet, kriserna inom vården och poliskåren kommer inte enbart av invandringens ökade belastning utan även på misslyckade omstruktureringar och besparingar. Liknande situation återfinns även i kollektivtrafiken, framförallt inom järnvägsunderhållet. Likaså har försvaret skurits ned enormt under samma tidsperiod som invandringen haft en betydande ökning.
    Jag förstår av tidigare inlägg att du adopterat stora delar av det jag skulle kalla klassiska SD-argument. Personligen så tycker jag att det är olyckligt att inte du (men även Världsmedborgare och flera andra av dina meningsmotståndare) kan vara lite mer klarsynta. Människor tenderar att köpa hela paket av åsikter utan att sålla bort dumheterna. Du och jag förstår ju att Världsmedborgare och Dorian Ertymexx blundar stenhårt med alla sinnen när det kommer till det negativa som andra kulturer bidrar med, men jag förstår även att du inte gärna vill förstå hur ovidkommande ekonomispåret är i flyktingfrågan. På något vis tror jag att alla normalt funtade människor i Sverige vill samma sak, och det är att alla ska få ha sin tro och leva som de vill bara de inte begränsar andras fri- och rättigheter, och att vi alltid ska sträva mot ett bättre liv för alla utan att det ska ske otillbörligt på någons bekostnad. Men i stridens hetta tar många till idiotiska argument eller vägrar (pga en neurotisk PK-strävan) att se sanningen som den är. Din trovärdighet hade liksom ökat om du inte kom dragandes med ekonomigrejen och för vår Världsmedborgare så hade trovärdigheten ökat om han bara svarade på frågorna
    Jag köper inte ett skit av vad sd säger eller tycker. Eventuella likheter kan finnas för att de i så fall råkar tycka som jag, inte tvärt om.
    Jag argumenterar för mina egna åsikter och hämtar fakta från helt annat håll än hos extremhögern. Om du inte kan se de är det ditt eget problem.

Tvärt om vad du påstår är den ekonomiska biten enormnt viktig.
    Den rapporten om invandringens ekonomiska effekter för svensk förhållanden som sannolikt håller högst kvalitet och är mest relevant borde vara Jan Ekbergs rapport från 2009 där minussiffror på 1,5-2% av BNP nämns, mer än hela försvarets budget. Detta är siffror som är allmänt accepterade idag, bara de mest extrema och faktaresistenta massinvandringsförespråkarna förnekar detta.

Ekonomin är även en väsentlig detalj i förhållande till mångkultur eftersom det utgör en extra kostnad att anpassa offentlig service efter andra kulturer.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-17 20:20:17 följande:

Använder man verkligen bibel i undervisningen?   När jag gick i skolan brukade vi inte läsa i bibeln, koranen eller toran. Kan du länka till källan för detta påstående?

Mig veterligen finns inget offentligt uttalande kring detta utan det är vad jag får höra av elever på skolan.

Ja, vi använde i alla fall Bibeln som informationskälla när vi läste om kristendom i högstadiet och redan i lågstadiet läste vi ur nya testamentet.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?