• Hallonsoda91

Kan jag få sjukintyg?

Hejsan!

Jag behöver verkligen hjälp att få klarhet i ämnet om sjukskrivning i efterhand. Jag ska förklara!

Mitt första sjukintyg fick jag av en läkare på VC Pga. Hjärnskakning. Detta gällde från 30/5-5/6.

Jag jobbade igen 6/6-8/6 (alltså bara 3 dagar) innan jag åkte akut till förlossningen pga. Rikliga blödningar och svår smärta från vagina. Blev dessutom inlagd då dom trodde att blödningen kunde "dra med" sig lilla bebisen i magen. Jag låg alltså inne på sjukhus 8/6-9/6. Innan jag blev utskriven från sjukhuset frågade jag om sjukintyg, men det ville dom inte ge (av någon anledning)..... Jag som var så förkrossad, förvirrad, och rädd gick hem. Det enda som rörde sig i mitt huvud var hur rädd jag var över att förlora bebisen i magen.

Jag tog ändå kontakt med en läkare på VC för mitt nya fall (blödningen) och berättade läget. Han sjukskrev mig från 14/6-10/7 utan problem då han såg hur nedstämd och gråtfärdig jag var på besöket.

NU! Till problemet då.. eftersom jag varit sjukskriven så länge med bara 3 dagars arbete emellan, så är jag ju berättigad till sjukpenning. MEN! Det som fattas är ju intyg för dagarna 9/6-13/6 (som jag borde fått under tiden jag låg inne på sjukhus). Allting finns i mina journaler (har kollat på mitt inlog på 1177), om att jag sökte vård den 8e, blev inlagd, att jag fick medicin, observering av graviditet pga. Hotande missfall osv osv..

Jag har telefontid med läkaren som sjukskrev för blödning+smärta+psykiskt tillstånd, och behöver ju få intyg från 9e till 13e juni... tror ni det kommer gå???

Får panik!!

• Svar på tråden Kan jag få sjukintyg?
  • Sarita

Enligt FK.se ska du uppvisa läkarintyg från 8e sjukdagen i andra sjukperioden. Och det har du ju? Så du borde inte behöva läkarintyg tidigare.

Vad gjorde du 10-13/6?

• Whudup

Det stämmer! Läkarintyg från dag 8 i ny sjukperiod.

Arbetar med det så jag vet vad jag pratar om ????

• Whudup

Oj, alla frågetecknen var en smiley men det ville inte med

• Hallonsoda91

Jaa precis, det kanske var jag som var otydlig. Men eftersom jag bara jobbade 3 dagar emellan så ses det som samma sjukperiod. Jag har pratat med min handläggare på FK. Får jag inte ett intyg mellan den 9e juni och 13e juni så tolkar ju deras system att jag jobbat en vecka. Då förlorar jag ju pengar från min första sjukskrivning också.

Det var delvis helg mellan 9-13e juni. På måndagen (13e juni) ringde jag till VC och fick tid till läkaren som sjukskrev mig den 14e. Men som sagt, då fattas det ju dom dagarna som underlag för FK... Trots att det står i mina journaler att jag var inlagd och exakt vad som hänt med mig..

• Whudup

Fast det låter helt tokigt!

Har du varit åter och arbetar tre dagar är det en helt ny period.

Du ska göra en ny sjukanmälan och en ny ansökan, det blir ett nytt ärende om du varit åter i arbete en hel arbetsdag eller mer.

Men så länge årerinsjuknandet är inom fem dagar så "stannar" du kvar hos FK. Allså ingen ny sjuklöneperiod. Men en ny sjukperiod de blir det.

• Whudup

Kan de vara att du inte sjukanmält dig direkt när du årerinsjuknande som är boven?

• Anonym (Läkare)

OM du behöver ett sjukintyg för tiden på sjukhuset (hör med FK) så är det inga problem att ordna i efterhand. Du ringer till avdelningen du vårdades på, så ber de en avdelningsläkare skriva intyget. Inga konstigheter alls, händer jätteofta. Lycka till nu med resten av graviditeten!

• Hallonsoda91

Ja precis!

Min handläggare på FK sa att jag bara behöver intyg från tiden 9/6-13/6 (jag har ju intyg fr.o.m 14/6). Fixar jag det kommer de betala ut allting..

Ärligt talat så vågar jag inte ringa till kvinnokliniken då jag blev så taskigt bemött vid frågan om sjukintyg när jag väl var där.. så jag funderar ju på om läkaren som gav mig mitt sjukintyg även kan intyga det lilla glappet som finns (tiden jag vårdades på sjukhus) genom att kolla mina journaler. Jag berättade även för honom att jag tyckte jag blev dåligt bemött och därför sökt sjukintyg på VC.. Men det vet jag inte om han har minne utav.. :/

• Hallonsoda91

Mitt dilemma är alltså att jag vill att läkaren som sjukskrev mig sist (som jag dessutom har telefontid med imorgon) ska fixa sjukskrivningen i efterhand för dagarna jag var på sjukhus fram tills den dagen han sjukskrev mig.. så att han liksom "fyller i" glappet... Som sagt, journalerna har han som "tyder" på att jag talar sanning.. och han tyckte ju inte jag var kapabel till att jobba när han sjukskrev mig.. då måste ju alla förstå att det antagligen var värre dagarna innan där, plus att det är samma "sjukdom" jag vill att han ska sjukskriva mig för, bara det att jag behöver det från dagarna innan jag träffade honom.. :/

• Anonym (Läkare)

Jag förstår att du drar dig för att kontakta kliniken där du upplevt ett dåligt bemötande, men tycker ändå att du ska göra det. Är klart smidigast. Du ringer till avd och säger såhär "jag behöver ett sjukintyg för tiden jag var inlagd, 9-13/6". Punkt. Ingen kan ifrågasätta detta. Tror att avdelningens tidigare hållning beror på att de inte fattat att du redan varit sjuk veckan innan, att de därmed inte förstod att du var i behov av intyg. Lycka till nu!

• Hallonsoda91

Kan jag säga det även fast jag bara var inlagd 8-9/6 då? För därefter var det helg och sen fick jag ju tid till min läkare den 14/6... det är ju det..

Som sagt, deras attityd var liksom "gå och jobba med dig".. medan läkaren jag träffade efteråt som sjukskrev mig förstod att jag inte kan stå på jobbet så som jag var då... usch.. himla svårt :(

• Hallonsoda91

Jag får sån grov ångest om jag blir tvungen att ringa dom ang. detta... finns det verkligen ingen chans i världen att den "snälla" (kom inte på ett bättre ord) läkaren som förstod min situation och sjukskrev mig kan ge mig ett intyg för dessa dagar? :( :(

• Anonym (Läkare)

Du ska inte ha ångest över detta! Ring avd, där framför du önskemålet till den ssk el administratör som svarar, denna lägger en lapp till närmsta läkare som fixar intyget. Ingen kommer att ifrågasätta ditt behov, jag lovar! Men om du verkligen inte fixar att ringa så tror jag nog att du kan få läkaren på VC att skriva intyget. Men det blir onödigt krångligt för dig och för vårdcentralsläkaren.

• Hallonsoda91

Alltså jag vet inte om det är mina hormoner eller om jag är så sjukt jävla fjantig (kanske båda), men jag mår så fruktansvärt dåligt över detta...

Menar du att dom på kliniken kan sjukskriva mig för de dagar jag inte var inlagd också? Att dom kan skriva för 8-9/6 där jag vårdades förstår jag.. men kan dom verkligen ta från 9-13/6?? Jag tänker om nu min läkare på VC inte skulle kunna hjälpa mig (guuuud förbjude!) imorgon :(

• Anonym (Läkare)

Kliniken där du var inlagd kan absolut sjukskriva dig även helgen efter utskrivningen. Ring nu imorgon, heja dig!

• Whudup

När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.

Ny sjukperiod

I sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Den anställda ska då inte heller få en ny karensdag.

Just sayin.

• Hallonsoda91

Jag har inte sagt att jag misstror dig. Det enda jag vet är att min handläggare på FK som ringde upp mig ville ha ett intyg för dessa dagar. Jag frågade flera gånger och ringde även upp senare samma dag och frågade igen. Han bekräftade gång på gång att om jag får sjukintyg för dessa dagar så får jag hel ersättning för hela perioden... annars så räknar dom detta som ett nytt sjukfall vilket resulterar att jag kommer få ut sjukpenning enbart från 28/6-10/7. Så kortfattat, glappet emellan sjukskrivningarna tolkar FK som att jag HAR jobbat i 5 dagar innan jag blev sjuk på nytt.

Sen om det stämmer eller inte vet jag inte. Jag är så trött på Det här och vill bara få ett slut på skiten.. speciellt när jag ändå börjat jobba igen... så jag gör det som min handläggare kräver av mig.. :/

• Whudup

Jaha, då förstår jag.

Läkarintyget ska egentligen "bevisa" att du inte varit sjuk mer än fem dagar.

Jag tycker också du ska ringa till kliniken då. Det är ju inte ens säkert du får tala med personen i fråga som gett dig det dåliga bemötandet.

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig!

• Anonym (Jag testar)

Då ska jag också testa svara :) har själv varit sjuk så jag har läst på en del. Jag har inte läst alla kommentarer ordagrant.

Du kan vara sjuk 7 dagar utan läkarintyg. På 8e dagen ska du uppvisa läkarintyg. Är du sjuk ex 3 dagar, jobbar 2 och sen blir sjuk igen så infaller återinsjuknande regeln, det är egentligen ingenting som man "måste" veta men för kassan innebär det att du inte får någon karens för första dagen i den andra perioden, förutsatt att du har fått karens i första sjukfrånvarodagarna, annars blir det såklart en karens i den andra perioden om du inte har fått det innan.

Så, i ditt fall var du sjukfrånvarande 30 maj - 5 juni = 7 dagar, inget läkarintyg krävs. Är du anställd så betalar ev din arbetsgivare för den sjukfrånvaron, om inte, så ansöker du om sjukpenning, är du arbetslös så skickar du in en särskild försäkran ( som kassan säkert kan hjälpa dig med)

Du blir sjuk igen 8-9 juni (och förmodligen framöver?), får läkarintyg från den 14 juni- 10 juli. Jobbade du en 8 juni å får lön/ersättning för den dagen? Om du får det så är din första sjukfrånvaro dag den 9 juni, om inte, så är det den 8 juni. I vilket fall, för tiden 8-14 juni=7 dagar, som jag skrev tidigare så krävs läkarintyg från den 8e dagen, alltså den 15 juni. Så egentligen så behövs det inte något läkarintyg för tiden 10-14 juni.

MEN! Jag vet ju inte till hundra procent om vilket ersättning du söker eller om kassan ev behöver uppgifter för den tiden också, isåfall så räcker det att läkarsekreterare ringer upp å berättar att det finns journalanteckning som beskriver att du har varit inneliggande,detta kan va olika mellan olika förmåner men det kan va ett tips att testa.

Sen är det här med sjukanmälan till kassan, du har sju dagar på dig att aktivt sjukanmäla till kassan från din första sjukdag, och du kan tidigast få ersättning 7 dagar bakåt från den dagen sjukanmälan kom in, gör du ex en sjukanmälan 8 dagar efter din första sjukdag så får du inte ersättning för 1 dag.

Första impulsen till kassan om att du är sjuk räknas även om du ringer själv eller om ett läkarintyg kommer in.

Hoppas du får rätsida på detta! (Det är svårt att svara på frågan eftersom jag är osäker på vilken ersättning du har från kassan) du skriver sjukpenning, men då undrar jag varför du inte får sjuklön från din arbetsgivare, jobbar du på timmar? Isåfall, har du aktivitetsstöd i grunden? Många blandrar ihop olika ersättningar, även jag, så det är därför jag undrar.

Lycka till!

• Hallonsoda91

Hejsan! Tack för ett utförligt svar, även fast jag blev aningen mer förvirrad, haha! :)

Jag är fastanställd med månadslön. Jag söker sjukpenning. (Haha tror jag?! Måste väl heta så?)

Innan min första sjukskrivning (30/5-5/6) så hade jag redan varit hemma en vecka (arbetsgivaren betalade förstås) men blev fortfarande inte frisk från hjärnskakningen, så då var jag ju tvungen att få läkarintyg för 2a veckan jag var sjuk, vilket jag fick.

Sen jobbade jag bara 3 dagar, alltså HELA mina pass (fick alltså lön 6-8/6) innan jag på kvällen (runt 18:00) den 8e (efter jag jobbat klart) åkte in akut och blev inlagd till dagen efter - 9e juni. Och var alltså borta från jobbet utan intyg tills den 14e när jag fick mitt intyg.

Enligt min handläggare på FK så glappar det alltså mellan sista datumet på första intyget (5/6) och början på den nya (14/6). Detta ska, enligt min handläggare, betraktas som att jag jobbat en hel vecka och att detta är ett nytt sjukfall (men jag jobbade bara 3 dagar, sen var jag ju borta igen, utan intyg för dagarna 9-13/6). Han sa, att om jag fixar detta, så kommer jag få betalt för hela perioden, även för första intyget, annars bara från 28/6-10/7...

Fattar ingenting.. känner mig trög. Blir inte klok på detta alltså!

Svar på tråden Kan jag få sjukintyg?