Kan jag få sjukintyg?
Hejsan!
Jag behöver verkligen hjälp att få klarhet i ämnet om sjukskrivning i efterhand. Jag ska förklara!
Mitt första sjukintyg fick jag av en läkare på VC Pga. Hjärnskakning. Detta gällde från 30/5-5/6.
Jag jobbade igen 6/6-8/6 (alltså bara 3 dagar) innan jag åkte akut till förlossningen pga. Rikliga blödningar och svår smärta från vagina. Blev dessutom inlagd då dom trodde att blödningen kunde "dra med" sig lilla bebisen i magen. Jag låg alltså inne på sjukhus 8/6-9/6. Innan jag blev utskriven från sjukhuset frågade jag om sjukintyg, men det ville dom inte ge (av någon anledning)..... Jag som var så förkrossad, förvirrad, och rädd gick hem. Det enda som rörde sig i mitt huvud var hur rädd jag var över att förlora bebisen i magen.
Jag tog ändå kontakt med en läkare på VC för mitt nya fall (blödningen) och berättade läget. Han sjukskrev mig från 14/6-10/7 utan problem då han såg hur nedstämd och gråtfärdig jag var på besöket.
NU! Till problemet då.. eftersom jag varit sjukskriven så länge med bara 3 dagars arbete emellan, så är jag ju berättigad till sjukpenning. MEN! Det som fattas är ju intyg för dagarna 9/6-13/6 (som jag borde fått under tiden jag låg inne på sjukhus). Allting finns i mina journaler (har kollat på mitt inlog på 1177), om att jag sökte vård den 8e, blev inlagd, att jag fick medicin, observering av graviditet pga. Hotande missfall osv osv..
Jag har telefontid med läkaren som sjukskrev för blödning+smärta+psykiskt tillstånd, och behöver ju få intyg från 9e till 13e juni... tror ni det kommer gå???
Får panik!!