Kan jag få sjukintyg?
Då ska jag också testa svara :) har själv varit sjuk så jag har läst på en del. Jag har inte läst alla kommentarer ordagrant.
Du kan vara sjuk 7 dagar utan läkarintyg. På 8e dagen ska du uppvisa läkarintyg. Är du sjuk ex 3 dagar, jobbar 2 och sen blir sjuk igen så infaller återinsjuknande regeln, det är egentligen ingenting som man "måste" veta men för kassan innebär det att du inte får någon karens för första dagen i den andra perioden, förutsatt att du har fått karens i första sjukfrånvarodagarna, annars blir det såklart en karens i den andra perioden om du inte har fått det innan.
Så, i ditt fall var du sjukfrånvarande 30 maj - 5 juni = 7 dagar, inget läkarintyg krävs. Är du anställd så betalar ev din arbetsgivare för den sjukfrånvaron, om inte, så ansöker du om sjukpenning, är du arbetslös så skickar du in en särskild försäkran ( som kassan säkert kan hjälpa dig med)
Du blir sjuk igen 8-9 juni (och förmodligen framöver?), får läkarintyg från den 14 juni- 10 juli. Jobbade du en 8 juni å får lön/ersättning för den dagen? Om du får det så är din första sjukfrånvaro dag den 9 juni, om inte, så är det den 8 juni. I vilket fall, för tiden 8-14 juni=7 dagar, som jag skrev tidigare så krävs läkarintyg från den 8e dagen, alltså den 15 juni. Så egentligen så behövs det inte något läkarintyg för tiden 10-14 juni.
MEN! Jag vet ju inte till hundra procent om vilket ersättning du söker eller om kassan ev behöver uppgifter för den tiden också, isåfall så räcker det att läkarsekreterare ringer upp å berättar att det finns journalanteckning som beskriver att du har varit inneliggande,detta kan va olika mellan olika förmåner men det kan va ett tips att testa.
Sen är det här med sjukanmälan till kassan, du har sju dagar på dig att aktivt sjukanmäla till kassan från din första sjukdag, och du kan tidigast få ersättning 7 dagar bakåt från den dagen sjukanmälan kom in, gör du ex en sjukanmälan 8 dagar efter din första sjukdag så får du inte ersättning för 1 dag.
Första impulsen till kassan om att du är sjuk räknas även om du ringer själv eller om ett läkarintyg kommer in.
Hoppas du får rätsida på detta! (Det är svårt att svara på frågan eftersom jag är osäker på vilken ersättning du har från kassan) du skriver sjukpenning, men då undrar jag varför du inte får sjuklön från din arbetsgivare, jobbar du på timmar? Isåfall, har du aktivitetsstöd i grunden? Många blandrar ihop olika ersättningar, även jag, så det är därför jag undrar.
Lycka till!