Inlägg från: Whudup |Visa alla inlägg
  • Whudup

Kan jag få sjukintyg?

Det stämmer! Läkarintyg från dag 8 i ny sjukperiod.

Arbetar med det så jag vet vad jag pratar om ????

• Whudup

Oj, alla frågetecknen var en smiley men det ville inte med

• Whudup

Fast det låter helt tokigt!

Har du varit åter och arbetar tre dagar är det en helt ny period.

Du ska göra en ny sjukanmälan och en ny ansökan, det blir ett nytt ärende om du varit åter i arbete en hel arbetsdag eller mer.

Men så länge årerinsjuknandet är inom fem dagar så "stannar" du kvar hos FK. Allså ingen ny sjuklöneperiod. Men en ny sjukperiod de blir det.

• Whudup

Kan de vara att du inte sjukanmält dig direkt när du årerinsjuknande som är boven?

• Whudup

När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.

Ny sjukperiod

I sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Den anställda ska då inte heller få en ny karensdag.

Just sayin.

• Whudup

Jaha, då förstår jag.

Läkarintyget ska egentligen "bevisa" att du inte varit sjuk mer än fem dagar.

Jag tycker också du ska ringa till kliniken då. Det är ju inte ens säkert du får tala med personen i fråga som gett dig det dåliga bemötandet.

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig!

Svar på tråden Kan jag få sjukintyg?