Barn som inte jobbar på lektionerna
Vill gärna ha lite input på detta om någon har liknande erfarenheter. Min son fyller 9 år snart och ska börja trean. Han har alltid varit lite "egen" och hade resurs på förskolan + förskoleklass på grund av detta. Det handlar mest om koncentrationsproblem vid rörig miljö samt sociala relationer som är lite knepigt. Den sociala biten har funkat bättre senaste två åren och han har kompisar, dock inte så många. Han har ingen diagnos eller utredning då det hittills har gått hyfsat utan. Jag vill helst inte sätta stämpel på honom i onödan om ni förstår mig rätt. Fröken i skolan tycker också att det har gått rätt bra. Sonen är mycket smart gällande matte och naturvetenskap. Han är också duktig att läsa. Så inga inlärningsproblem eller dyslexi.
Bekymret är bara att han liksom inte får något gjort i skolan. Speciellt gäller detta matteboken. Jag tror han mest sitter och drömmer på lektionerna och han blir efter. Vi får ofta ta hem matteboken och räkna extra utöver de läxor han redan har. Det är besvärligt och leder till mycket gråt och konflikter. Han har väldigt lätt för att räkna så när han väl får det gjort är det inga problem. Men vägen dit är jobbig då vi kan vara tvungna att bråka i 1-2 timmar för att han ska räkna i 15-30 minuter. Problemet är att han verkar sakna egen "motor". Om han ska räkna koncentrerat krävs det att en vuxen sitter bredvid och peppar (behövs inte mycket hjälp men uppmuntrande ord). Ibland får han sitta bredvid fröken vid katedern i skolan för att han ska kunna räkna. Hemma måste jag ibland ordna med barnvakt till hans lillebror för att han inte kan räkna då lillebror är med och pratar.
Någon med barn med liknande bekymmer? Måste man gå till BUP och få diagnos för att de ska kunna få mer hjälp eller gå i speciell grupp? Tror min son skulle behöva gå i anpassad grupp med färre barn och mer vuxenkontakt.