• elyse

Barn som inte jobbar på lektionerna

Förstår han själv att extraläxorna är för att han haft 'rast' när klasskamraterna gjort det de ska?

Har inte skolan tillgång till en specialpedagog?

Är det ett problem att sonen sitter vid katedern när det är matematik eller tar han för mycket lärarhjälp från de andra barnen då?

• elyse

Vet du hur hans placering i klassrummet är? Sitter han bland "studiemotiverade" barn?

• elyse
    Fru Ve skrev 2016-08-09 22:48:08 följande:

De byter platser då och då så jag vet inte faktiskt. Kan tänka mig att han själv också kan vara störande för andra eftersom han sitter och gör annat istället för att räkna =(

Om de byter platser borde läraren kunna göra en utvärdering ett tag efter varje byte. Och ha koll på arbetet genom att göra en markering i pojkens bok och snabbt ögna igenom varje dag eller varje vecka. Och ha regelbunden mailkontakt med dig.
  • elyse
    Fru Ve skrev 2016-08-09 23:03:36 följande:

Ska prata med fröken om det att jag måste få mer regelbunden återkoppling ifall han halkar efter. Tror inte riktigt hon förstår hur mycket bråk det blir hemma om han får alltför mycket läxa åt gången. Det bästa vore ju om han kunde räkna i skolan så vi slapp göra så mycket hemma. Vi har ju flera barn och det är svårt för oss också att lägga jättemycket tid åt hans läxor på helgerna. Speciellt då han behöver en vuxen med sig för att göra något, och en ostörd miljö.

Finns det ingen möjlighet till lite läxhjälp på fritids? Eller är det ännu stökigare där?
Svar på tråden Barn som inte jobbar på lektionerna