• Fru Ve

    Barn som inte jobbar på lektionerna

    Vill gärna ha lite input på detta om någon har liknande erfarenheter. Min son fyller 9 år snart och ska börja trean. Han har alltid varit lite "egen" och hade resurs på förskolan + förskoleklass på grund av detta. Det handlar mest om koncentrationsproblem vid rörig miljö samt sociala relationer som är lite knepigt. Den sociala biten har funkat bättre senaste två åren och han har kompisar, dock inte så många. Han har ingen diagnos eller utredning då det hittills har gått hyfsat utan. Jag vill helst inte sätta stämpel på honom i onödan om ni förstår mig rätt. Fröken i skolan tycker också att det har gått rätt bra. Sonen är mycket smart gällande matte och naturvetenskap. Han är också duktig att läsa. Så inga inlärningsproblem eller dyslexi. 

    Bekymret är bara att han liksom inte får något gjort i skolan. Speciellt gäller detta matteboken. Jag tror han mest sitter och drömmer på lektionerna och han blir efter. Vi får ofta ta hem matteboken och räkna extra utöver de läxor han redan har. Det är besvärligt och leder till mycket gråt och konflikter. Han har väldigt lätt för att räkna så när han väl får det gjort är det inga problem. Men vägen dit är jobbig då vi kan vara tvungna att bråka i 1-2 timmar för att han ska räkna i 15-30 minuter. Problemet är att han verkar sakna egen "motor". Om han ska räkna koncentrerat krävs det att en vuxen sitter bredvid och peppar (behövs inte mycket hjälp men uppmuntrande ord). Ibland får han sitta bredvid fröken vid katedern i skolan för att han ska kunna räkna. Hemma måste jag ibland ordna med barnvakt till hans lillebror för att han inte kan räkna då lillebror är med och pratar.

    Någon med barn med liknande bekymmer? Måste man gå till BUP och få diagnos för att de ska kunna få mer hjälp eller gå i speciell grupp? Tror min son skulle behöva gå i anpassad grupp med färre barn och mer vuxenkontakt.

  • Svar på tråden Barn som inte jobbar på lektionerna
  • Fru Ve
    elyse skrev 2016-08-09 22:34:15 följande:

    Förstår han själv att extraläxorna är för att han haft 'rast' när klasskamraterna gjort det de ska?

    Har inte skolan tillgång till en specialpedagog?

    Är det ett problem att sonen sitter vid katedern när det är matematik eller tar han för mycket lärarhjälp från de andra barnen då?


    Jag tror inte riktigt att han själv ser kopplingen. Jag uppfattar honom som omogen för åldern på en del sätt. Han har liksom inte det konsekvenstänkandet att han kan skärpa till sig på lektionerna. Det är svårt för honom att se sambandet mellan det och att få ta hem boken sen. Förra terminen fick jag tyvärr inte veta förrän i slutet att han låg rätt mycket efter i matteboken. Så det blev många sidor hemma att räkna inför lovet :( Funderar nu om vi istället ska ta hem boken varje fredag ifall han är det minsta efter. Då blir kopplingen lite mer tydlig mellan att sitta av lektionerna = mer helgläxa. Samtidigt är jag kluven. Om vi ska behöva ta hem boken varje vecka då är det ju något som inte funkar med skolan.

    De har specialpedagog men han har ju inte svårt för sig så han har inte besökt henne. Han har lätt för sig men får ingenting gjort, det är är det som gör mig så frustrerad.

    Klart han tar tid från de andra eleverna. Tror tyvärr hans klass är lite stökig också så fröken har inte tid att sitta med honom hela tiden.
  • Fru Ve
    elyse skrev 2016-08-09 22:45:41 följande:

    Vet du hur hans placering i klassrummet är? Sitter han bland "studiemotiverade" barn?


    De byter platser då och då så jag vet inte faktiskt. Kan tänka mig att han själv också kan vara störande för andra eftersom han sitter och gör annat istället för att räkna =(
  • Fru Ve
    elyse skrev 2016-08-09 22:57:48 följande:
    Om de byter platser borde läraren kunna göra en utvärdering ett tag efter varje byte. Och ha koll på arbetet genom att göra en markering i pojkens bok och snabbt ögna igenom varje dag eller varje vecka. Och ha regelbunden mailkontakt med dig.
    Ska prata med fröken om det att jag måste få mer regelbunden återkoppling ifall han halkar efter. Tror inte riktigt hon förstår hur mycket bråk det blir hemma om han får alltför mycket läxa åt gången. Det bästa vore ju om han kunde räkna i skolan så vi slapp göra så mycket hemma. Vi har ju flera barn och det är svårt för oss också att lägga jättemycket tid åt hans läxor på helgerna. Speciellt då han behöver en vuxen med sig för att göra något, och en ostörd miljö.
  • Fru Ve

    Tack för mycket bra input! Läxhjälp på fritids är tyvärr uteslutet då de har mellan 50-80 barn där på 3 pedagoger.... jättedåligt är det. De har fullt upp med att bara se till barnen. Tror absolut min son skulle kunna få diagnosen ADD om han utreddes. Men avvaktar med det och ser vad skolan kan göra först utan diagnos.

Svar på tråden Barn som inte jobbar på lektionerna