• spöke

Hur många förnamn har ditt/dina barn?

Hej! En liten miniundersökning när det gäller förnamn ... hur många förnamn har ditt/dina barn?

En liten repetition om namn:

FÖRNAMN - samtliga namn förutom mellan- och efternamn
    TILLTALSNAMN - det namn som personen kallas till vardags
    ANDRANAMN - övriga förnamn, utöver tilltalsnamnet, som står på pass, ID etc.
    DUBBELNAMN - två tilltalsnamn, ofta med bindestreck

EFTERNAMN - det namn vi delar med familjen
    MELLANNAMN - ett extra efternamn om man t.ex. har föräldrar med olika efternamn

Kommentera gärna hur ni tänkte när ni valde antal förnamn.

Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?
  • fluu

Vi gjorde som min mammas släkt alltid gjort- tre förnamn med ett "eget" tilltalsnamn och så ett andranamn från min sida och ett från pappas sida.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MallaL

Två förnamn, ett tilltalsnamn och ett längre andranamn bara för att det blir vackrast så. De heter ungefär typ fast inte riktigt "Anna Lovisa Lundberg" och "Elin Katarina Lundberg". Andranamnen är släktnamn.

• hajnor

Vår son har tre namn. Tilltalsnamnet var jag och mannen väldigt överens om från tidigt i graviditeten (sonen är döpt efter en känd karaktär i vår gemensamma favoritfilm, det är dock ett 'riktigt' och använt namn så ingen Gandalf eller liknande...).
    Andranamn nr 1 är min morfars andranamn (hans tilltalsnamn heter kusinen redan) och andranamn nr 2 är ett latinskt namn som jag älskar (pappan är spanjor) och som även är en anspelning på pappans ena efternamn. 
    Vi valde att ha tre namn då nästan alla i min släkt har det och det är skönt att slippa sålla ur alla namn man tycker om. Plus att det kan ju vara så att sonen inte själv trivs med sitt tilltalsnamn och då kan byta relativt lätt till ett utav andranamnen om de nu faller honom bättre i smaken.

• ostpaj

Ett namn. Fanns Inga vettiga i min släkt vars namn var värt att skicka vidare. Hitta på extra namn för att... lite som att använda hängslen och svångrem.

• Alvina

Endast ett namn. Förstår inte vitsen med att ha flera namn. Det är ju ändå bara tilltalsnamnet som används.

• Dixie

3 namn - ett "eget" tilltalsnamn, ett andranamn från mammans sida och ett andranamn från pappans sida. 

• linnéa001

Två, ett tilltalsnamn och ett av mina andranamn som andranamn. Jag hade velat ha ett släktnamn från sambons sida men det ville inte han. Han är inte svensk förstår inte alls poängen med flera förnamn. Jag gick igenom ett andranamn bara för att dottern har hans efternamn. Dock stämmer det ju som många skriver, att det är helt meningslöst med flera förnamn. Själv har jag ändrat ordningen på mina namn så att tilltalsnamnet kommer först, värdelöst att ha det i mitten som jag hade. Det låter inte lika bra men det spelar ingen roll, man säger ju aldrig alla sina namn.

• Hugge huggorm

Tilltalsnamn och ett andranamn. Tilltalsnamnet valde vi såna vi gillade. Som andranamn har de släktnamn. Vi valde släktnamn som vi gillar, som passar med tilltalsnamnet och som bärs/har burits av personer vi tycker om.

• sommarbruden

Jag har bara ett namn och om jag skulle få egna barn så skulle det bara bli ett namn.

Kan någon förklara för mig varför man ska ha fler än ett namn. Att det är tradition eller liknande är ingen förklaring.

Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?