Inlägg från: MallaL |Visa alla inlägg
  • MallaL

Hur många förnamn har ditt/dina barn?

Två förnamn, ett tilltalsnamn och ett längre andranamn bara för att det blir vackrast så. De heter ungefär typ fast inte riktigt "Anna Lovisa Lundberg" och "Elin Katarina Lundberg". Andranamnen är släktnamn.

• MallaL
    sommarbruden skrev 2016-08-08 22:05:45 följande:

Jag har bara ett namn och om jag skulle få egna barn så skulle det bara bli ett namn.

Kan någon förklara för mig varför man ska ha fler än ett namn. Att det är tradition eller liknande är ingen förklaring.

Tradition är en jättebra förklaring! Jag har släktforskat och NÄSTAN ALLA i min släkt har två namn, några har ett ytterst få har tre namn. Eftersom efternamnet inte var lika viktigt förr då man hade patronymikon (=pappans namn + son) så tror jag att andranamnet var viktigt för att skilja en "Lisa" från en annan "Lisa".

Mina anförvanter mest bönder förstås från Väst- och Östergötland på 1700- och 1800-talet hette namn som:

Maja Elisabet

Kristina Matilda

Elin Sofia

Klara Susanna

Hanna Amalia

Anders Gustav

Karl Johan

Erik Jonas

Johan Jakob

Och sen ett -son-namn på det!
  • MallaL

Lite OT men ett förtydligande till tidigare inlägg: jag menar förstås att flickorna hette -dotter och sönerna -son.
    På denna tid var det mycket färre förnamn i omlopp, prästerna skulle godkänna namnen och därför fanns det förstås många Erik, Johan etc i samma by så andranamnen kan ha spelat roll om det fanns flera Maja Eriksdotter t ex.

Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?