• spöke

Hur många förnamn har ditt/dina barn?

Hej! En liten miniundersökning när det gäller förnamn ... hur många förnamn har ditt/dina barn?

En liten repetition om namn:

FÖRNAMN - samtliga namn förutom mellan- och efternamn
    TILLTALSNAMN - det namn som personen kallas till vardags
    ANDRANAMN - övriga förnamn, utöver tilltalsnamnet, som står på pass, ID etc.
    DUBBELNAMN - två tilltalsnamn, ofta med bindestreck

EFTERNAMN - det namn vi delar med familjen
    MELLANNAMN - ett extra efternamn om man t.ex. har föräldrar med olika efternamn

Kommentera gärna hur ni tänkte när ni valde antal förnamn.

Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?
  • lövet2

Alla barnen har 2 förnamn. Tilltalsnamnet har varit knepigast och föremål för långa diskussioner varje gång innan vi har varit överens. Sedan har vi plockat ett andranamn ur släkten, och då har vi tagit från min släkt varannan gång och pappans släkt varannan. Där har vi tagit ett som passat i hop med tilltalsnamnet.

• UmmSara

Endast ett.

Vi tycker att det är onödigt med fler namn och förstår inte riktigt syftet, så därför blev det bara ett namn.

• Carambolan

Alla barnen har två förnamn (ett tilltalsnamn och ett varsitt "släktnamn" som andranamn) och ett efternamn.

• yoshimi

Våra barn har tre förnamn,
    Tilltalsnamnet som vi valde tillsammans samt ett namn som vi valde var.

Stora heter MAX Folke (min farfar) Keane (pappans favoritfotbollsspelare)
    Lilla heter ELIAS Knud (sambons farfar) Ingvar (min pappa)

• Svennis

Har tre barn med tre förnamn vardera.

Tilltalsnamnet har vi valt (föremål för många och långa diskussioner innan).

Andra- och tredjenamnen kommer ifrån våra mor- och farföräldrars sida. Vi har fått med namn ifrån min mormor, morfar, farmor och farfars sida. På mannens sida har vi fått med från hans farfar, mormor och morfars sida.

• isaswe

Bara ett förnamn. Precis som jag själv. Förstår inte vad man skall ha en massa andranamn till.

• Alexi

Två förnamn. Eftersom jag själv bara har ett och tyckte det var så sjukt tråkigt att inte ha fler namn när jag var liten. Poängen med att ha tre namn har jag dock aldrig förstått.

• Lottalottas2

Mina barn har tre förnamn precis som jag själv hade innan jag lade till ett fjärde för något år sedan. Ett mycket speciellt namn med en lika speciell historia i vår släkt.
    Båda mina föräldrar har också tre förnamn.

Jag tycker att namnen ska ha lite melodi, en samklang om ni förstår hur jag menar.

• annieh897

Tre förnamn. Tilltalsnamn + farmors namn + mormors namn. Jag tycker att det är fint med tre namn plus att vi då kunde välja ett namn från min släkt och ett från min sambos.

Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?