Inlägg från: sommarbruden |Visa alla inlägg
  • sommarbruden

Hur många förnamn har ditt/dina barn?

Jag har bara ett namn och om jag skulle få egna barn så skulle det bara bli ett namn.

Kan någon förklara för mig varför man ska ha fler än ett namn. Att det är tradition eller liknande är ingen förklaring.

• sommarbruden
    Dixie skrev 2016-08-08 22:13:41 följande:

varför är "tradition" inget godtagbart svar? 

vi har valt släktnamn som andranamn just för att följa traditionen i släkten, att låta barnen få namn på personer i vår släkt som varit betydande för oss, tycker det är en trevlig tradition och som släktforskare och namnintresserad tycker jag det är intressant att se hur namntraditioner kan härledas tillbaka ibland mer än 100 år 

Förlåt om jag lät lite vass att tradition inte är något svar. Jag funderar mer på varför man ska ha fler namn. Jag är några glad över att ha ett namn, saknar inte något.
  • sommarbruden
    Anna4001 skrev 2016-08-09 10:23:01 följande:

Fattar inte meningen med att ha fler namn än tilltalsnamnet. Vad ska man ha övriga namn till? Oftast heter man något efter sin gamla släkting, som man skäms för att berätta när någon frågar. Kul att skratta åt för andra men helt meningslöst och till ingen nytta att ha andranamn. Vi är 9 i familjen och ingen heter mer än vad de heter i förnamn.

Underbart enkelt
Svar på tråden Hur många förnamn har ditt/dina barn?