• Nuttan

Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017

Hej på er!

Vi är ett par jag ska snart 42 och min man nyss fyllda 45. Vi har tyvärr inte lyckats på naturlig väg med en graviditet och inte heller med IVF/ICSI så nu har beslutet fallit på äggdonation under 2016/2017.

Vi kollar runt på kliniker och har kommit takter 2 kliniker i Polen, Invimed och Invicta har någon erfarenhet av dessa kliniker nyligen? Eftersom jag har mina rötter i Polen faller det sig lite normalt att man söker hjälp där. Men har hört att även Tjeckien har bra kliniker? Riga?

Behöver er hjälp och erfarenheter. Tips om kliniker så man kan samla så mycket info det vara går. Allt är välkommet. ????

Kanske fler än vi planerar äggdonation det närmaste året?

Kramar från familjen Oscarsson som längtar efter att bli 3 ?

• Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017
  • thejar
    bryoniaa skrev 2017-06-14 21:17:23 följande:

thejar; tack för`snabbt svar! Jag skickade dem en förfrågan idag på dan men inget svar än...Har redan kontakt med AVA Riga men blev fundersam på dem eftersom min kontakt är på semester och fick märkliga svar av hennes kollega. Kräver Reprofit annars att man gör mammografi innan eller är det de vanliga 'infektionstesterna som gäller?

Vi behövde ingen mammografi. De ville ha blodgrupp, rh-faktor, spermaanalys, sexuella sjukdommar.

Detta behövdes inte inför första kontakten men senare.

Vi gjorde testerna på werlabs och sambons spermaanalys hade vi sen våra försök i Sverige

Hoppas ni får svar från dem snart!
  • bryoniaa

thejar; ok ,då vet jag! Det har fortfarande inte svarat. Det tycker jag är dåligt av en klinik. OM nu inte min fråga kommit bort?

• lillan100
    caaam skrev 2017-06-06 17:06:20 följande:

Hej!

Någon som gjort eller planerar att göra ÄD i Spanien och hört talas om Barcelona IVF?

Hej Caam! Vi planerar ÄD på IVI i Barcelona. Sitter och läser genom all info just nu... och räknar på vår budget.
  • nypan78

Ingen som har gjort ÄD i Danmark? Undrar varfor många väljer att åka så långt bort ...

• UndrandeSökare

nypan78- Det är en hel del kvinnor som väljer Danmark när det gäller insem och ivf med egna ägg. När det gäller ÄD så har andra länder bättre åldersgränser än Danmark. I Danmark är det max 45år, sen kastar de bort alla embryon man har i frysen när kvinnan fyller 46. Andra länder har max 50år, därför väljer nog många att göra ÄD i andra länder.

• nypan78
    UndrandeSökare skrev 2018-02-15 09:43:53 följande:

nypan78- Det är en hel del kvinnor som väljer Danmark när det gäller insem och ivf med egna ägg. När det gäller ÄD så har andra länder bättre åldersgränser än Danmark. I Danmark är det max 45år, sen kastar de bort alla embryon man har i frysen när kvinnan fyller 46. Andra länder har max 50år, därför väljer nog många att göra ÄD i andra länder.

Tack för ditt svar! Trodde att det var för priset o så, där verkar det ju nästan ingen skillnad. Känns enklare att åka till DK än Riga eller andra länder..
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2018-02-15 21:41:37 följande:
    Tack för ditt svar! Trodde att det var för priset o så, där verkar det ju nästan ingen skillnad. Känns enklare att åka till DK än Riga eller andra länder..
    Beror ju på var man bor, bor man i Malmö är det väl smidigt med Danmark, men bor man i Stockholm så flyger man till Riga på en timme, så det är ju nära och snabbt.

Vi valde Riga (AvaClinic) dels pgr av att det är lätt att ta sig dit, bra åldersregler och att man kunde få PGS (kromosomtest på embryona på dag 5) och sen sätta in friska normala embryon på dag 6 i samma cykel.
  • UndrandeSökare
    Freja74 skrev 2017-05-16 11:12:21 följande:

UndrandeSökare- Tack för tipset! Ska kolla i den tråden och även ta upp det med min läkare.

Freja74- Hur har det gått för dig?
  • Linsi
    nypan78 skrev 2018-02-15 09:30:39 följande:

Ingen som har gjort ÄD i Danmark? Undrar varfor många väljer att åka så långt bort ...

Har du undersökt mer kring kliniker i Danmark?
    Vi har ett möte inbokat med Vitanova om någon vecka. 
    Men vi tittar även på kliniker i Finland och Riga.

• Fröken lillasyster
    Linsi skrev 2018-04-04 19:16:21 följande:

Har du undersökt mer kring kliniker i Danmark?
    Vi har ett möte inbokat med Vitanova om någon vecka. 
    Men vi tittar även på kliniker i Finland och Riga.

Berätta gärna hur det gick för er och hur det kändes med dem efter ert möte med kliniken! Har skickat journalkopior från mina tidigare ivf tillsammans med ifyllt formulär till dem för att få hjälp med att bedöma om det är någon idé att göra fler försök med egna ägg eller dags för ÄD (har redan ställt in mig på ÄD) men tycker de tär lite konstigt att jag ännu inte hört något från dem trots ett extra mail. har gjort ett antal förfrågningar till andra kliniker också så nu börjar det bli dags att sammanfatta och ta ställning...!
  • Linsi
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-05 17:37:37 följande:
    Berätta gärna hur det gick för er och hur det kändes med dem efter ert möte med kliniken! Har skickat journalkopior från mina tidigare ivf tillsammans med ifyllt formulär till dem för att få hjälp med att bedöma om det är någon idé att göra fler försök med egna ägg eller dags för ÄD (har redan ställt in mig på ÄD) men tycker de tär lite konstigt att jag ännu inte hört något från dem trots ett extra mail. har gjort ett antal förfrågningar till andra kliniker också så nu börjar det bli dags att sammanfatta och ta ställning...!

Det ska jag göra :)
    Konstigt att de inte svarat - jag tycker att de alltid är jättesnabba på att svara på mail.

Vi känner också att det börjar bli dags att bestämma oss för klinik. Vi har redan gett upp ivf. Vi har gjort två försök varav det sista fick avbrytas pga av för få blåsor. Efter det misslyckandet kände jag att jag inte kommer att orka gå det psykiskt en gång till - tänk om det blir ytterligare ett misslyckande. Dessutom är jag 41 så chansen är ju bara 10% att lyckas med ivf och om ytterligare ett år är den 5% så vi kände att vi hellre lägger våra pengar på ett försök som har en procent att ge resultat. Dessutom kände jag en ökad oro för att det skulle bli kromosomfel. Sannolikheten för Downs syndrom ökar ju fort med åldern.
    Så vi har landat i beslutet med äggdonation. Känns som vi kommer spara tid och pengar med det beslutet plus att jag kommer att må mycket bättre. Men jag har stort förtroende för klinikerna.
    Danmark är ju inte så känt för sina äggdonationer, men de har ju hållt på med ivf i många år och det är ju nästan samma som att genomföra äggdonationer. Hoppas de har koll på hur de ska preppa mig och min kropp på bästa sätt när man ska ta emot ett främmande ägg.

Var först orolig att sambon inte ville gå med på det - han var tveksam - det skulle ju inte vara vårt barn. Och han ville så gärna ha en liten flicka som är lik min systerdotter (som är väldigt lik mig) men nu har han landat i detta och är lika engagerad som jag i att läsa på om kliniker, framgångssiffror, garantier och annat.

Vi väljer just nu mellan VitaNova, IVF Riga eller Fertinova i Helsingfors.
    Känns som vi vill komma igång så fort som möjligt. Hade varit perfekt att kunna fixa resorna till klinikerna under sommarledigheten :)

Skicka ett mail till och påminn - man vill ju inte bli bortglömd.

• Nos

Hej alla!
    Vet inte om någon är aktiv i tråden längre. Men i alla fall, ska köra i gång med äggdonation nu och kollar bland annat på Tjeckien. Har sett att många rekommenderat Arleta där. Hur har det gått för er?
    Kan inte hitta dem när jag säker på Google? Kanske är jag bara helt talanglös på just Google-sökningar eller så har kliniken lagt ned kanske. 

Väldigt tacksam för svar! 

• UndrandeSökare
    Nos skrev 2018-11-16 14:49:23 följande:

Hej alla!

Vet inte om någon är aktiv i tråden längre. Men i alla fall, ska köra i gång med äggdonation nu och kollar bland annat på Tjeckien. Har sett att många rekommenderat Arleta där. Hur har det gått för er?

Kan inte hitta dem när jag säker på Google? Kanske är jag bara helt talanglös på just Google-sökningar eller så har kliniken lagt ned kanske. 

Väldigt tacksam för svar! 

Hej ! Om du vill så är du välkommen till tråden "Vi som planerar äggdonation 2019", den tråden är mer aktiv än denna tråd är.
Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017