• Nuttan

Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017

Hej på er!

Vi är ett par jag ska snart 42 och min man nyss fyllda 45. Vi har tyvärr inte lyckats på naturlig väg med en graviditet och inte heller med IVF/ICSI så nu har beslutet fallit på äggdonation under 2016/2017.

Vi kollar runt på kliniker och har kommit takter 2 kliniker i Polen, Invimed och Invicta har någon erfarenhet av dessa kliniker nyligen? Eftersom jag har mina rötter i Polen faller det sig lite normalt att man söker hjälp där. Men har hört att även Tjeckien har bra kliniker? Riga?

Behöver er hjälp och erfarenheter. Tips om kliniker så man kan samla så mycket info det vara går. Allt är välkommet. ????

Kanske fler än vi planerar äggdonation det närmaste året?

Kramar från familjen Oscarsson som längtar efter att bli 3 ?

• Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017
  • thejar

Hej

Vet inte om det fortfarande är aktuellt med frågan om kliniker men jag kan varmt rekommendera Tjeckien. Vi gjorde en äggdonation i Sverige (RMC Malmö) som ej fungerade och sen testade vi på Reprofit i Brno (Tjeckien) där jag blev gravid på första försöket. De satte in ett femdagars och utan lim då detta var deras rekommendationer vid första försöket. 
    Mycket bra personal, många års erfarenhet och gör fler ÄD än IVF.
    Idag är jag gravid i vecka 26 Skrattande
    Jag är snart 41 år.

• Sjuttiosjuan
    thejar skrev 2017-05-29 13:29:43 följande:

Hej

Vet inte om det fortfarande är aktuellt med frågan om kliniker men jag kan varmt rekommendera Tjeckien. Vi gjorde en äggdonation i Sverige (RMC Malmö) som ej fungerade och sen testade vi på Reprofit i Brno (Tjeckien) där jag blev gravid på första försöket. De satte in ett femdagars och utan lim då detta var deras rekommendationer vid första försöket. 

Idag är jag gravid i vecka 26 

Jag är snart 41 år.

Har hört fler som rekommenderat dom! Vad fick man för info om donatorn och hur mycket kostade det ungefär? Hoppas det är ok att jag frågar! Gör vårt 6:e och sista Ivf nu så troligtvis blir det ÄD till hösten!
  • thejar
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-29 13:37:13 följande:

Har hört fler som rekommenderat dom! Vad fick man för info om donatorn och hur mycket kostade det ungefär? Hoppas det är ok att jag frågar! Gör vårt 6:e och sista Ivf nu så troligtvis blir det ÄD till hösten!

Klart det är att fråga!

Vi fick välja hårfärg, ögonfärg, längd, vikt, senast avslutad utbildning, intressen (vi valde inget alls här, men fanns mycket att välja på) samt att de matchar med din blodgrupp.

Vi kontaktade kliniken i oktober, då trodde de att vi kunde komma igång i jan-februari men 1 november började jag med p-piller för att komma i fas och embryot sattes in 21 december.

Det kostade 4900 ? (tror jag det var) och sen tillkommer mediciner till dig, men de var inte jättedyra. Donatorns mediciner ingick.

Håller alla tummar och tår för er!
  • Sjuttiosjuan
    thejar skrev 2017-05-31 10:19:51 följande:

Klart det är att fråga!

Vi fick välja hårfärg, ögonfärg, längd, vikt, senast avslutad utbildning, intressen (vi valde inget alls här, men fanns mycket att välja på) samt att de matchar med din blodgrupp.

Vi kontaktade kliniken i oktober, då trodde de att vi kunde komma igång i jan-februari men 1 november började jag med p-piller för att komma i fas och embryot sattes in 21 december.

Det kostade 4900 ? (tror jag det var) och sen tillkommer mediciner till dig, men de var inte jättedyra. Donatorns mediciner ingick.

Håller alla tummar och tår för er!

Men då gjorde ni med färska ägg? Funderar på frysta eftersom det verkar enklare om man slipper synka med donatorn. Satte ni in ett eller 2 ägg? 5 dagars?

Så glad i att vi landat i att det känns spännande och inte läskigt med ÄD. Tog många år av försök samt 5 el sex misslyckade Ivf försök för att komma dit. Nu känns det bara viktigt att få en familj oavsett vem generna kommer ifrån:)
  • caaam

Hej!

Någon som gjort eller planerar att göra ÄD i Spanien och hört talas om Barcelona IVF?

• thejar
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-31 10:52:01 följande:

Men då gjorde ni med färska ägg? Funderar på frysta eftersom det verkar enklare om man slipper synka med donatorn. Satte ni in ett eller 2 ägg? 5 dagars?

Så glad i att vi landat i att det känns spännande och inte läskigt med ÄD. Tog många år av försök samt 5 el sex misslyckade Ivf försök för att komma dit. Nu känns det bara viktigt att få en familj oavsett vem generna kommer ifrån:)

Vi hade färska ägg. Det enda som var lite jobbigt var att hämta ut medicinen i Sverige då de svenska apoteken inte hade någon motsvarighet till deras mediciner.

Men vi valde att köpa en del på plats i Tjeckien.

Vi satte in ett embryo (5-dagars) och utan lim. De sätter bara in 5-dagars där.
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-31 10:52:01 följande:

Vi hade färska ägg. Det enda som var lite jobbigt var att hämta ut medicinen i Sverige då de svenska apoteken inte hade någon motsvarighet till deras mediciner.

Men vi valde att köpa en del på plats i Tjeckien.

Vi satte in ett embryo (5-dagars) och utan lim. De sätter bara in 5-dagars där.
  • bryoniaa
    thejar skrev 2017-05-29 13:29:43 följande:

Hej

Idag är jag gravid i vecka 26 Skrattande
    Jag är snart 41 år.

Hej! Får jag fråga dig hur processen var hos Reprofit? Behövde du åka ner för först möte eller kunde man ta på skype etc? Och hur lång tid tog det från första möte till återföring? Fick ni flera donatorer att välja emellan? Sorry, många frågor Skrattande  
  • thejar
    bryoniaa skrev 2017-06-14 10:19:01 följande:

Hej! Får jag fråga dig hur processen var hos Reprofit? Behövde du åka ner för först möte eller kunde man ta på skype etc? Och hur lång tid tog det från första möte till återföring? Fick ni flera donatorer att välja emellan? Sorry, många frågor   

Nej, man kunde ta första möte via mail, telefon och ev Skype. Vi frågade aldrig om Skype ens :)

Man behövde inte träffas fysikt förrän spermalämning och insättning.

Det tog 2-3 månader från vår första kontakt till insättning. Det tar ju minst en månad för donatorn och dig att komma i fas med varandra så jag tyckte Detta vara ganska snabbt. Reprofit sa först ca 5-6 månader men det gick mycket snabbare. Beror nog en del på hur mycket krav man har på donatorn.

Vi valde mellan olika kriterier hos donatorn men hade inte valet mellan donatorer. Alla donatorer är anonyma.

Fortsätt gärna fråga :)

Glad om vi kan hjälpa till!
  • bryoniaa

thejar; tack för`snabbt svar! Jag skickade dem en förfrågan idag på dan men inget svar än...Har redan kontakt med AVA Riga men blev fundersam på dem eftersom min kontakt är på semester och fick märkliga svar av hennes kollega. Kräver Reprofit annars att man gör mammografi innan eller är det de vanliga 'infektionstesterna som gäller?

Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017