• Nuttan

Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017

Hej på er!

Vi är ett par jag ska snart 42 och min man nyss fyllda 45. Vi har tyvärr inte lyckats på naturlig väg med en graviditet och inte heller med IVF/ICSI så nu har beslutet fallit på äggdonation under 2016/2017.

Vi kollar runt på kliniker och har kommit takter 2 kliniker i Polen, Invimed och Invicta har någon erfarenhet av dessa kliniker nyligen? Eftersom jag har mina rötter i Polen faller det sig lite normalt att man söker hjälp där. Men har hört att även Tjeckien har bra kliniker? Riga?

Behöver er hjälp och erfarenheter. Tips om kliniker så man kan samla så mycket info det vara går. Allt är välkommet. ????

Kanske fler än vi planerar äggdonation det närmaste året?

Kramar från familjen Oscarsson som längtar efter att bli 3 ?

• Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017
  • Anonym (anonym)

Finland, Danmark och Island har öppen donation.
    Kanske det finns fler länder ?
    Men de flesta länder i Europa verkar ha anonyma donatorer.

Försäkringskassan beviljar endast ersättning om det är öppen donation
    (känd donator).så det kan ju också vara en viktig faktor om ni vill söka
    ersättning från dem.

• Sjuttiosjuan

Hej! Vet inte om den här tråden är aktiv men jag kikar in här ändå:)

Jag är 40 år och har väldigt lågt amh på 0,22. Vi har gjort 2 misslyckade försök via landstinget som resulterat i ett ägg varje gång. Nu ville vi försöka privat några gånger innan vi övervägde äd men vart nekade behandling pga av min ålder och våra tidigare resultat:( Vart lite ställd men håller på att smälta det nu. Hur går det för er? Så mycket val och funderingar, blir helt snurrig..

• Anonym (Vera)

På IVF Nordic i Göteborg hjälper dom till tills man är 43 med IVF.
    Ring runt och kolla vilka övre åldersgränser de privata klinikerna har. Annars kan man få hjälp utomlands. Danmark, Finland, Polen, Lettland och Grekland finns bra kliniker.
    Utländska kliniker ger ofta lite mer och ibland anpassad medicin(hormoner) så det kanske funkar bättre för dej.
    Vid 40+ skulle jag rekommendera dej att göra pgs på dina ägg för att försäkra dej om bra kvalitet. Men när du får ut så få ägg så blir det kanske inget kvar. Det är en risk man får ta.
    Landstingen verkar ha lite olika åldersgränser. Har hört att vissa har 42 i alla fall.

• Sjuttiosjuan
    Anonym (Vera) skrev 2016-12-13 16:50:43 följande:

På IVF Nordic i Göteborg hjälper dom till tills man är 43 med IVF.

Ring runt och kolla vilka övre åldersgränser de privata klinikerna har. Annars kan man få hjälp utomlands. Danmark, Finland, Polen, Lettland och Grekland finns bra kliniker.

Utländska kliniker ger ofta lite mer och ibland anpassad medicin(hormoner) så det kanske funkar bättre för dej.

Vid 40+ skulle jag rekommendera dej att göra pgs på dina ägg för att försäkra dej om bra kvalitet. Men när du får ut så få ägg så blir det kanske inget kvar. Det är en risk man får ta.

Landstingen verkar ha lite olika åldersgränser. Har hört att vissa har 42 i alla fall.

Tack för input! Ska ringa runt lite så får vi se, annars kanske ivf utomlands blir aktuellt och då kan man ju testa en klinik där man även kan göra äd om det inte funkar!
  • Greta321

Hej, vi har gjort äggdonation i Polen, Gdynia, Invimed, i januari 2017 och nu är jag i vecka 17 +4. Det lyckades på första försöket. De satte in två embyon men blev ett barn som vi ville. Vi har tidigare ett barn med IVF, landstinget född 2012, därefter gjorde vi sex ivf ( fick ett embryo till frysen en gång) med mina ägg i Sverige, IVF-kliniken, som inte blev någon graviditet alls. Jag tyckte det var lite jobbigt att åka fram och tillbaka till Gdnask några gånger under kort tid men nu är det ju värt allt. Tyckte också att läkarna på kliniken lite barska men tänker inte på det så mycket heller nu. Det problem vi haft tros vara min låga äggreserv som var 0,32 redan innan vi fick vår dotter 2012.

• Freja74

Hej, hoppar in i tråden. Jag och min sambo har försökt bli gravida i 2år nu. Först själva och sedan med ivf iSthlm. Vi fick embryon som såg bra ut och även 1till frysen vid båda tillfällena men inget blev graviditet av. Har 3 stora barn sedan tidigare så jag vet att min kropp kan. Pga min ålder (snart 43 harvi valt att gå över till äggdonation istället. Har satt in toppembryon 1st/gång vid 2tillfällen men fortfarande inte lyckats!:( Nu har vi 2kvar i frysen och vi hoppas på att kunna sätta tillbaka båda. Har inte vågat göra det tidigare pga tvillingrisken men nu skiter vi i det. Vill bara bli gravid nu! Läkaren har ändrar min medicinering och lagt till prednisolon 10mg/dag och trombyl 75mg. Även ändrat frånCrinone till Lutinus..hoppas verkligen att vi lyckas nu! Vi går på klinik i Tammerfors är det någon som har erfarenhet av den?

• UndrandeSökare

Freja74- Hoppas det funkar för dig med pred och trombyl. Men om det inte skulle göra det, sök dig då till Aten för en immunutredning.

Det kan nämligen vara immunförsvaret som är problemet , men det vill inte svenska läkare erkänna.

Är det så, då behöver man mer mediciner än trombyl och pred.

Du är välkommen till Atentråden om du vill veta mer. En mycket aktiv tråd med massor med kvinnor och mycket kunnande.

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• Freja74

Måste tillägga att jag är supernöjd över klininkens bemötandet och hur smidigt det ändå har varit. Har haft Skypemöte med läkaren, gjort ultraljud i Sverige. Bara spermielämnandet och återföringen har skett i Finland.

De är jättesnabba med att svara också om det är något.

Vi valde att använda frysta ägg eftersom jag inte orkade med att synkas med donator etc.

• Freja74

UndrandeSökare- Tack för tipset! Ska kolla i den tråden och även ta upp det med min läkare.

Svar på tråden Vilken klunik i Europa ska man välja för äggdonation under 2016/2017