Johan75 skrev 2016-09-03 12:27:36 följande:
Jo, det är samma gud i grunden - men samtidigt så finns det ju skillnader. Kristendomen pratar exempelvis mycket om den personliga relationen till Gud. Något jag inte känner igen lika mycket inom islam, men jag är inte galet påläst så rätta mig gärna ifall jag har fel.
Kristendomen hävdar ju också att deras version av guden gör allt av godhet. Att Gud är god. Jag vet inte ifall islam propsar på det lika mycket. Deras version känns mer auktoritär. Inte gammeltestamentligt auktoritär, men några steg tillbaka från NT i alla fall. Mer regler att förhålla sig till än att bygga en personlig relation.
Synd att du har uppfattat det så. I islam är allt byggt på att lära känna Gud och komma Gud nära. Vi gör det dock just genom att följa reglerna. Vi har fått vår fria vilja, vårt förnuft och måste uppoffra och kämpa för att göra det rätta många gånger. Jag skulle säga att Islam bygger ännu mer på att ha någon nära relation till Gud
Vi ber ju 5 gånger per dag och offrar mat och dryck hela dagarna en hel månad minst för att komma nära Gud. Vi är även påbjudna att be andra typer av böner som inte är rituella, där man har personliga samtal till Gud. Så Islam bygger också på detta. Hoppas jag gett någon ett tillfredsställande svar. Och till trådskaparen. Om man ska mäta ondska i människor måste man först definiera ondska. Om en tjuv exempelvis tycker att polisen är ondskaå skulle inte jag ta den personens definition av ondska som en sanning. Människors värderingar ändras hela tiden. Islam är bara uppbyggd på ett sätt att religionen inte ska ändras för människors lustar skull eller på grund av påtryckningar från andra livsåskådningar. Därför så spelar det nog inte så mycket roll för de flesta muslimer om ni tycker vi är onda eller inte när vi vill leva med sharialagar i våra liv. Vi definierar helt enkelt bara ondska på olika sätt. Du får ha din definition och vi får ha våran. :)